In een brief aan zijn klanten laat Allianz Global Assistance weten dat de pechhulpdienst onlangs slachtoffer is geworden van diefstal van persoonsgegevens. Allianz waarschuwt dat klanten als gevolg hiervan kunnen worden benaderd voor malafide praktijken.
Bij de diefstal op een beveiligde locatie is een kluis gestolen met daarin een deel van de back-up van Allianz. Omdat het een back-up betreft, zijn er geen gegevens verloren gegaan. De back-up bevat onder meer NAW-gegevens van klanten en gegevens over hun voertuig, waaronder het kenteken. Het gaat om personen die klant zijn of dat de afgelopen vijf jaar zijn geweest.
Twee miljoen
Erwin van Dijkman, woordvoerder namens Allianz, denkt dat gegevens van in totaal zo’n twee miljoen kentekenhouders zijn gestolen. “Dat wil nog niet zeggen dat die gegevens ook in verkeerde handen zijn gekomen. Ze moeten nog ontsloten worden en daarvoor is specifieke kennis en apparatuur nodig. Toch vinden wij het wel zo netjes om alle betrokken personen van de diefstal op de hoogte te brengen. Dat gaat niet in één keer. Het gaat om heel verschillende gegevens en soms gaat het alleen om een kenteken. Dus daar is soms wel wat speurwerk voor nodig.”
Specifiek
Allianz heeft de diefstal gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Zelf houdt Allianz ook in de gaten of er misbruik gemaakt wordt van de gestolen gegevens. Van Dijkman: “Ik kan niet ingaan op de technische details van hoe wij dat kunnen zien, maar tot op heden hebben wij geen berichten ontvangen dat er daadwerkelijk misbruik is gemaakt.”
Er is ook geen direct gevaar voor betrokkenen. Dat gevaar ontstaat pas wanneer de gegevens daadwerkelijk bij kwaadwillenden bekend zijn en zij daar vervolgens mee aan de slag gaan, zoals bijvoorbeeld bij phishingmail gebeurt. Wanneer klanten benaderd worden door een partij die zij niet vertrouwen, vraagt Allianz hen hiervan melding te maken via claimsfraud.nl@allianz.com.