Autoliv, de Zweedse fabrikant van veiligheidssystemen, is partner geworden in een samenwerkingsverband om de verkeersveiligheid verder te vergroten. In dit Osccar gedoopte project nemen naast grote autofabrikanten ook toeleveranciers en ontwikkelingscentra deel.

Osccar is een onderzoeksproject dat gesteund wordt door de Europese Unie, waarbij de letters staan voor occupant safety for crashes in cars. Het project focust dan ook op de inzittenden van auto’s. Die moeten zo veilig mogelijk zijn in toekomstige autointerieurs en binnen het toekomstig verkeersbeeld. Denk aan steeds autonomer rijjdende auto’s. Autoliv wil hieraan een bijdrage leveren.

Regelgeving

Volgens de vicepresident Research van Autoliv zal het project input leveren voor toekomstige regelgeving en testprocedures (zoals Euro NCAP). Testdummies en modellen van het menselijke lichaam, maar ook risicocalculaties, liggen eraan ten grondslag.

Individueel

Het ‘insnoeren’ van inzittenden, zoals dat nu nog altijd met de veiligheidsgordels gebeurt, levert complicaties in testscenario’s door de grote variatie onder mensen dankzij factoren zoals geslacht, leeftijd en andere demografische factoren. Doel van dit alles is een vergrootte individuele veiligheid, ongeacht postuur en leeftijd van inzittenden.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
Meest bekeken berichten
Recente reacties