Sportwagenfabrikant Donkervoort heeft voor drie jaar een samenwerking gesloten met R-M, het lakkenmerk van BASF. Speciaal voor Donkervoort heeft R-M een lak ontwikkeld die recht doet aan de carbonconstructies van de sportwagenfabrikant.

In eerste instantie had Donkervoort een samenwerking met Valspar en in 2016 kwam R-M in beeld. Denis Donkervoort: “We zijn heel ver in constructies met composiet. Daarmee maken we onze auto’s licht in gewicht en dan is het zonde als je er vervolgens kilo’s lak op gaat doen. Dus hebben we R-M gevraagd een lakopbouw te maken die zo licht mogelijk is.”

Robuust

Omdat de auto’s van Donkervoort ook op het circuit moeten presteren, moest de lak bijzonder robuust zijn. Denis Donkervoort: “Met name de puntbelasting, door steenslag, is op het circuit wat groter dan op de normale weg. Vandaar dat we ook aan de kwaliteit van de lak extra eisen stellen.”

Inkttechniek

Als derde opdracht aan R-M wilde Donkervoort dat de lak een bijzondere eigenschap zou hebben. Denis Donkervoort: “R-M heeft een inkttechniek ontwikkeld waarmee rechtstreeks in de blanke lak kan worden getekend. Daardoor blijft de carbonstructuur zichtbaar en het bespaart een laklaag.”

Schadeherstel

Hoewel schadeherstel en carbon op gespannen voet staan met elkaar, heeft R-M voor de schadeherstelpartners van Donkervoort toch een procesbeschrijving kunnen maken. Denis Donkervoort: “Maar inderdaad is schadeherstel bij zichtcomponenten, waar juist die carbonstructuur zichtbaar moet blijven, een moeilijk verhaal en wordt al snel gekozen om het onderdeel geheel te vervangen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties