Sportwagenfabrikant Donkervoort heeft voor drie jaar een samenwerking gesloten met R-M, het lakkenmerk van BASF. Speciaal voor Donkervoort heeft R-M een lak ontwikkeld die recht doet aan de carbonconstructies van de sportwagenfabrikant.

In eerste instantie had Donkervoort een samenwerking met Valspar en in 2016 kwam R-M in beeld. Denis Donkervoort: “We zijn heel ver in constructies met composiet. Daarmee maken we onze auto’s licht in gewicht en dan is het zonde als je er vervolgens kilo’s lak op gaat doen. Dus hebben we R-M gevraagd een lakopbouw te maken die zo licht mogelijk is.”

Robuust

Omdat de auto’s van Donkervoort ook op het circuit moeten presteren, moest de lak bijzonder robuust zijn. Denis Donkervoort: “Met name de puntbelasting, door steenslag, is op het circuit wat groter dan op de normale weg. Vandaar dat we ook aan de kwaliteit van de lak extra eisen stellen.”

Inkttechniek

Als derde opdracht aan R-M wilde Donkervoort dat de lak een bijzondere eigenschap zou hebben. Denis Donkervoort: “R-M heeft een inkttechniek ontwikkeld waarmee rechtstreeks in de blanke lak kan worden getekend. Daardoor blijft de carbonstructuur zichtbaar en het bespaart een laklaag.”

Schadeherstel

Hoewel schadeherstel en carbon op gespannen voet staan met elkaar, heeft R-M voor de schadeherstelpartners van Donkervoort toch een procesbeschrijving kunnen maken. Denis Donkervoort: “Maar inderdaad is schadeherstel bij zichtcomponenten, waar juist die carbonstructuur zichtbaar moet blijven, een moeilijk verhaal en wordt al snel gekozen om het onderdeel geheel te vervangen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
31 oktober 2025
Van Mossel neemt Polestar Amsterdam over
31 oktober 2025
Omzet LKQ stijgt 1,3 procent in derde kwartaal 2025
31 oktober 2025
Aankoopadvies voor een hefbrug
30 oktober 2025
Evo Parts sluit zich aan bij AllParts
30 oktober 2025
Indicata: Occasionmarkt EV normaliseert
30 oktober 2025
Continental blijft onderdelenportfolio uitbreiden
Meest bekeken berichten
Recente reacties