Sportwagenfabrikant Donkervoort heeft voor drie jaar een samenwerking gesloten met R-M, het lakkenmerk van BASF. Speciaal voor Donkervoort heeft R-M een lak ontwikkeld die recht doet aan de carbonconstructies van de sportwagenfabrikant.

In eerste instantie had Donkervoort een samenwerking met Valspar en in 2016 kwam R-M in beeld. Denis Donkervoort: “We zijn heel ver in constructies met composiet. Daarmee maken we onze auto’s licht in gewicht en dan is het zonde als je er vervolgens kilo’s lak op gaat doen. Dus hebben we R-M gevraagd een lakopbouw te maken die zo licht mogelijk is.”

Robuust

Omdat de auto’s van Donkervoort ook op het circuit moeten presteren, moest de lak bijzonder robuust zijn. Denis Donkervoort: “Met name de puntbelasting, door steenslag, is op het circuit wat groter dan op de normale weg. Vandaar dat we ook aan de kwaliteit van de lak extra eisen stellen.”

Inkttechniek

Als derde opdracht aan R-M wilde Donkervoort dat de lak een bijzondere eigenschap zou hebben. Denis Donkervoort: “R-M heeft een inkttechniek ontwikkeld waarmee rechtstreeks in de blanke lak kan worden getekend. Daardoor blijft de carbonstructuur zichtbaar en het bespaart een laklaag.”

Schadeherstel

Hoewel schadeherstel en carbon op gespannen voet staan met elkaar, heeft R-M voor de schadeherstelpartners van Donkervoort toch een procesbeschrijving kunnen maken. Denis Donkervoort: “Maar inderdaad is schadeherstel bij zichtcomponenten, waar juist die carbonstructuur zichtbaar moet blijven, een moeilijk verhaal en wordt al snel gekozen om het onderdeel geheel te vervangen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
Meest bekeken berichten
Recente reacties