Er is geen reden om aan te nemen dat elektrische auto’s zullen leiden tot meer verkeersslachtoffers. Er is dus ook geen aanleiding om hiervoor extra maatregelen te nemen in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV).
Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra. De vragen werden de minister gesteld naar aanleiding van het artikel ‘EV’s zorgen in 2030 voor 1.400 extra zwaargewonden’ op de website van Autoweek. Het artikel baseert zich daarbij op het ‘EV-rapport 2020’ van Automotive Insiders en Trend-Rx. Hierin wordt gesteld dat elektrische voertuigen (EV’s) vanaf 2030 jaarlijks 1400 zwaargewonde verkeersslachtoffers extra veroorzaken, met name vanwege het hogere gewicht.
Veiligheid
In tegenstelling tot het rapport acht de minister het niet mogelijk om op basis van huidige cijfers over schadegevallen ‘zorgvuldige conclusies’ te trekken over schadegevallen of verkeersongevallen met elektrische auto’s in 2030. De minister stelt dat elektrische auto’s ‘in algemene zin’ net zo veilig zijn als auto’s met een verbrandingsmotor, maar schrijft tevens dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn over de betrokkenheid van elektrische auto’s bij ongevallen. De minister verwacht later dit jaar een update te kunnen geven van de factsheet ‘Veiligheid elektrische personenauto’s’.
0 reacties
Dat EV’s meer (letsel)schade kunnen veroorzaken is niet alleen af te leiden uit de gegevens van verzekeraars, maar ook goed verklaarbaar: EV’s zijn zowel geruislozer als zwaarder hetgeen ertoe leidt dat andere weggebruikers niet tijdig geattendeerd worden op een naderende (EV) auto en bovendien zorgt een aanrijding door een auto met hoger gewicht voor een heftiger impact. Dat de minister dat (nog) niet ziet kan komen door minimale informatie daaromtrent en wellicht ook door de ruim aanwezige tendentieuze berichtgeving over de “enorme voordelen” van de EV’s, al dan niet gesponsord door Tesla.