De cijfers zeggen veel maar niet alles. In de afgelopen vijftien jaar zag paint-/nonpaintspecialist en equipmentleverancier Altac de omzet groeien van nog geen tien miljoen euro naar het zesvoudige. Zo snel en makkelijk als het opgeschreven is ging het zeker niet. Een vooruitblik door terug te kijken.
Partnercontent
Een voorbeeld hoe de verschillende sectoren elkaar onderling kunnen versterken raakt aan het onderwerp duurzaamheid. Altac Coating Group beschikt vanuit de industrietak over een productlijn genaamd Roof Coatings (https://coolroofsbylelycoatings.nl/). “Die zijn niet alleen ontworpen om daken langer mee te laten gaan en afval te verminderen, maar ook om de energiekosten te verlagen. Dankzij het cool roof systeem kan de temperatuur op het dak worden verlaagd van 80 naar 40 graden, wat zorgt voor een aangenamer binnenklimaat en tot 30 procent minder energieverbruik. Dat betekent minder gebruik van airconditioning en lagere energierekeningen, ook voor schadeherstelbedrijven.”
Altac bestaat al sinds 1978 toen het werd opgericht door de families Alkema en Tacoma. Door de beginletters samen te brengen in de bedrijfsnaam herinnert die daar nog dagelijks aan. Zowel de markt als geheel als Altac als marktpartij zijn in de genoemde vijftien jaar flink veranderd. Een van de toverwoorden in die tijd was steeds weer schaalgrootte. En met groter wordende klanten verandert ook de rol en de positie van andere marktpartijen. Eén verandering is wat betreft directeur Gerrit Evert Tacoma niet aan de orde: “We koesteren onze positie als familiebedrijf: wij zijn nog een van de weinige landelijk opererende ondernemingen met MKB mentaliteit.”
Inmiddels is dat familiebedrijf goed voor ruim 130 personeelsleden die samen de sectoren automotive, yacht en industry bedienen. Voor een deel is die groei het gevolg van een serie overnames (zie tijdlijn). Gerrit Evert kan zich de eerste overname nog goed herinneren. “Het was nog kort nadat wij als nieuwe generatie het stokje hadden overgenomen. De kans deed zich voor het toenmalige Lascare (tegenwoordig Equipment Group Holland) uit faillissement over te nemen en dan komen er ineens dingen op je af die nieuw voor je zijn. Gelukkig hebben we de juiste mensen om ons heen weten te verzamelen die ons hebben begeleid. Daarna volgde een serie overnames.”
Altac groeide ook dankzij grote klant Care Schadeservice. “We merkten wel dat we te afhankelijk waren geworden. Het zou goed zijn om als het ware op meer spreekwoordelijke paarden in te zetten. Met de gepleegde overnames is dat mede ingevuld. Toen het eenmaal misging met Care was het wel een tik maar geen mokerslag.” Een bedrijf overnemen is één, de verwachte synergie eruit halen en de mensen zich laten thuis voelen in de nieuwe setting, dat is vers twee. “Het is belangrijk om te zorgen dat de mensen aangesloten blijven. Ook na een overname hechten we eraan dat de teams in stand blijven en dat hebben we doorgaans ook weten te bereiken.”
De waaier aan bedrijven die de tegenwoordige Altac Coating Group vertegenwoordigt betekent dat het bedrijf inmiddels actief is met paint en non-paint, maar ook met equipment en dat in Nederland en België. “De tijd dat we ons concentreerden op de noordelijke provincies ligt ver achter ons. In België werken we het liefst met lokale mensen die de cultuur en de lokale markt goed kennen. Met het oog op de toekomst zou ik daar nog wel wat willen uitbreiden, bijvoorbeeld in de regio rond Gent.”
Optimalisatie
Achter de schermen is dit jaar hard gewerkt om de ontstane portefeuille optimaal te laten samenwerken. “De bedrijven opereren nog altijd onder eigen naam, zoals Equipment Group Holland. Naar de toekomst toe willen we de naam Altac meer als het hoofdmerk neerzetten en de marketing van de verschillende bedrijven stroomlijnen. Deze maand lanceren we een nieuwe huisstijl die daar al op voorsorteert.”
ICT is altijd een belangrijk aandachtsgebied geweest binnen Altac en de digitaliseringsslag in de sector heeft dat alleen maar versterkt. “We staan al jaren bekend om onze verbruiksmonitor. Waar we nu aan werken is om de digitale systemen zoals die verbruiksmonitor, onze digitale bestelapp en de managementtools verder uit te bouwen en onderling te verknopen. Nu is het vooral paint en non-paint, in de nabije toekomst zullen ook bijvoorbeeld equipment en filters er naadloos in passen.”
Speerpunten bij dit alles zijn steeds managementinfo, trainingen, technische ondersteuning en advies. De grote lakfabrikanten maken zich ook op dit vlak sterk. Voor Gerrit Evert en zijn teams geen reden om op die vlakken gas te minderen. “In tegendeel. We werken nauw samen met onze toeleveranciers zoals de lakfabrikanten. Bovendien beschikken we over een breder aanbod van producten en diensten. Door ons steeds weer op te stellen als de supporter van onze klant kan deze het maximale uit het bedrijf halen. Het gaat er niet om zoveel mogelijk producten te verkopen, wij willen de klant een gezonde en duurzame toekomst bieden.” Dit doet Altac onder meer met het 123 Profit concept dat zich richt op drie kritische succesfactoren tegelijk: pakketoptimalisatie, procesmonitoring en full-service magazijnbeheer.