Onder auspiciën van de AutoTech Alliantie organiseerde ASN Vermaire in Haarlem op 9 november een workshop, speciaal voor bergers, over het veilig bergen van bij ongevallen betrokken elektrische voertuigen (EV’s).

Eerder dit jaar bracht de AutoTech Alliantie de bij de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten (VBM) aangesloten bergers, en schadeherstellers nader tot elkaar, nadat uit de praktijk gevaarlijke situaties waren gemeld van elektrische voertuigen die met schade naar schadeherstelbedrijven waren afgesleept.

Om meer begrip te kweken bij bergers voor de gevaren die er kleven aan het afslepen van een EV met schade hield mede-eigenaar Dennis Petrus van ASN Vermaire een presentatie waarin hij onder meer tips en trucs gaf voor het bergen van een EV. Vooral wees hij op het belang van een goed contact tussen berger en schadeherstelbedrijf: “Als je weet dat een accupakket beschadigd is, maak dan als eerste de auto spanningsvrij en meld de schade direct aan het schadeherstelbedrijf waar je de auto naartoe gaat brengen. Die kan dan een werkplek, of in ieder geval een veilige plek creëren waar het voertuig gestald kan worden. Ook van het lekken van koelvloeistof is het zaak het schadeherstelbedrijf zo snel mogelijk op de hoogte te brengen, omdat het kan leiden tot oververhitting van de accu, die daarop kan ontbranden en dan heb je een fik die niet zomaar uitgaat.”

Samenwerking

De samenwerking tussen schadeherstellers en VBM is te danken aan de inspanningen van de AutoTech Alliantie. In de woorden van Hans Musters: “We hebben afgesproken dat we elkaar gaan helpen, want we komen elkaar overal tegen. ASN Vermaire bijvoorbeeld krijgt als Tesla Approved Bodyshop wel de training van Tesla; bergingsbedrijven niet, terwijl ze met dezelfde auto te maken krijgen. Vergeet niet: dit gaat over de veiligheid van mensen: van de berijder, maar in dit geval ook van jullie, de bergers.”

Onderdeel van de samenwerking tussen de AutoTech Alliantie en VBM is dat er speciaal voor de bergers een systeem komt, waarin per schadeherstelbedrijf dat bij AutoTech is aangesloten is te zien in welke merken het bedrijf gespecialiseerd is. Dit zorgt ervoor dat een auto met schade direct naar het juiste bedrijf wordt gebracht.

Tips en trucs

Dennis Petrus ging in zijn presentatie in op enkele specifieke technische aspecten van het bergen van een EV met schade, waarbij hij zijn gehoor nog wel geruststelde: “Het werken aan een EV met schade is eigenlijk alleen gevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent.”

Een situatie die zich kan voordoen, is bijvoorbeeld die waarin de berijder in de ambulance is afgevoerd, met de sleutel nog in zijn zak. Hoe krijg je dan de deur open? Hoe krijg je dan toegang tot de auto, zodat die in de transportmodus gezet kan worden? Wegslepen op de achterwielen is bij een EV nu eenmaal uit den boze.

Dat dit laatste in de praktijk nog wel eens problemen geeft, weten bergers als geen ander, om nog maar te zwijgen over de vraag wie voor de kosten ervan opdraait. Ook daarin wil de AutoTech Alliantie stappen zetten. Hans Musters: “Alleen krijg je dat niet voor elkaar, maar als we samen optrekken, schadeherstellers en bergers, dan lukt dat misschien wel. Binnenkort hebben we al gesprekken met twee verzekeraars en als er één schaap over de dam is…”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties