De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen worden door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geschat op 27 miljard euro in 2020. De Stichting Slachtofferhulp brengt dit cijfer onder de aandacht aan de vooravond van het commissiedebat in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid.
Dit debat vindt plaats op woensdag 31 mei. Namens het fonds zegt jurist Marijke Brouwer: “De cijfers liegen er niet om: zowel het aantal verkeersdoden als het aantal gewonden is gestegen, er is een toename van het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer en de kosten van verkeersonveiligheid in ons land zijn enorm.”
Impact
Behalve de kosten van verkeersongevallen wijst Brouwer ook op het leed dat door verkeersongevallen wordt veroorzaakt. “Bij elke verkeersdode zijn gemiddeld vier directe nabestaanden betrokken. En die vier nabestaanden hebben op hun beurt weer dierbaren om zich heen die zich om hen bekommeren. De impact van een dodelijk verkeersongeval is als het ware een web dat zich uitspreidt en reikt dan ook veel verder dan de cijfers.”
Preventief
Brouwer pleit voor het invoeren van preventieve maatregelen, die verkeersongevallen moeten voorkomen, zoals de herinvoering van het alcoholslot, maar dan in het strafrecht. “Door te investeren in preventieve maatregelen zullen de kosten van verkeersonveiligheid naar mijn mening drastisch dalen. Maar veel belangrijker nog, zullen er mensenlevens gespaard blijven en daarmee kan veel verdriet en leed worden voorkomen.”