Betaalden jongeren in 2016 gemiddeld 828 euro jaarpremie voor een WA-autoverzekering, nu is dat 1.358 euro. Met die stijging van 530 euro betalen jongeren tot 24 jaar gemiddeld bijna twee keer zoveel als oudere generaties. Dit blijkt uit onderzoek van Independer.

Premiestijging WA-autoverzekering 2016 - 2019.
Premiestijging WA-autoverzekering 2016 – 2019 (jaarpremie op basis van januari en februari).
“De hoge premies zorgen voor een bizarre situatie”, zegt Coen de Ruiter, algemeen directeur van Independer. “Stel je bent 19 jaar, houdt van een pittige auto en koopt voor zo’n 1800 euro een oudere Volkswagen GTI. De verzekering kost je per jaar al gauw 2.300 euro, duurder dan de auto zelf.” Minder aanbod Volgens de prijsvergelijker is er voor jongeren ook minder verzekeringsaanbod. Mensen boven de 25 jaar kunnen gemiddeld kiezen uit producten van ruim twintig verzekeraars. Bij 18- tot 24-jarigen ligt dat gemiddeld ruim 25 procent lager. Overigens is er ook goed verzekeringsnieuws voor jeugdige automobilisten. De gemiddelde premie van de drie best geprijsde autoverzekeringen voor jongeren op Independer levert een besparing van 191 euro op ten opzichte van het gemiddelde van alle autoverzekeringen in de markt.

Premiestijging

Independer analyseerde tienduizenden vergelijkingen van autoverzekeringen over de eerste twee maanden van 2016 t/m 2019. Hieruit blijkt dat de gemiddelde WA-jaarpremie voor de autoverzekering afgelopen jaar steeg met 37 euro naar 735 euro. Sinds 2016 was de jaarlijkse premiestijging niet zo laag. De gemiddelde stijging is 5 procent, tegenover 13 procent vorig jaar. Independer verwacht dit jaar opnieuw stijgingen. Uit cijfers van De Nederlandse Bank (DNB) van december 2018 blijkt dat verzekeraars gemiddeld 13 procent toeleggen op hun WA-autoverzekeringen. Als toezichthouder eist DNB dat verzekeraars hun autoverzekeringen rendabel maken.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties