Koops Autoschade in het Drentse Borger is onlangs gestart met glue pull repair (GPR), een moderne variant van een reeds bestaande methodiek waarbij beschadigde carrosseriedelen worden hersteld door het uitoefenen van trekkracht aan de buitenzijde.

GPR wordt in Nederland gepromoot door Teamwise, een nieuw initiatief van ervaren vaktechnici op het gebied van paintless dent repair, en maakt gebruik van de gereedschappen en producten van Keco.

Minder belasting

De methodiek wordt vaak toegepast als het carrosseriedeel van de achterzijde niet, of alleen met veel bijkomende (de)montagewerkzaamheden te bereiken is. De toepassing van GPR-gereedschappen betekent een lagere belasting van de vaklieden, omdat zij met de gereedschappen de juiste krachten op de carrosseriedelen kunnen uitoefenen en dit naar wens kunnen doseren. Ook het milieu is bij GPR gebaat, omdat het kaalschuren, lassen en weer opbouwen van de laklagen achterwege kan blijven, of dat de reparatieplek veel kleiner gemaakt kan worden dan dat dat tot op heden het geval was.

6C-werkwijze

GPR volgt stapsgewijs de 6C-werkwijze, waarin de stappen om te komen tot succesvolle reparatie worden uitgelegd. Start van de reparatie en de eerste ’C’ is altijd de Check: waar bevindt zich de beschadiging? Met welke materiaalsoort heb ik te maken (staal of aluminium)? Wat is de temperatuur van het carrosseriedeel? Welke lijm, tabs en lift-/hevelgereedschap heb ik nodig om de eerste vervorming van het plaatwerk te realiseren?

Na elke pull dient de carrosserietechnicus een nieuwe evaluatie te maken en een keus te maken welk gereedschap het beste resultaat geeft en waarmee de beschadiging steeds kleiner van omvang wordt. Met de grootste tabs, sterkste lijm en lift/hevel is maximaal 600 kilogram trekkracht te generen en met de kleinste tools tot enkele grammen.

Originele lakkleur

De vervorming van het plaatwerk rondom de inslag kan behoedzaam worden terug geklopt met gebruikmaking van hamers met gepolijste koppen om het lakwerk niet te beschadigen, al dan niet met tussenkomst van slappers, kunststof spatels ter demping van de hamer. In theorie is het mogelijk om deuken helemaal te verwijderen zonder additioneel spuitwerk, maar dit vergt heel veel oefening en praktijkervaring. Voordeel van een dergelijke reparatie is wel dat de originele lakkleur behouden blijft en er geen sprake is van kleur- of glansverschil.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35