De omzet van lakkenfabrikant AkzoNobel is in Q4 van 2021 voor het zesde kwartaal op rij gestegen, en wel met 9 procent (7 procent in constante valuta). Op jaarbasis steeg de omzet 12 procent (14 procent in constante valuta). Vergeleken met 2019 steeg de omzet 9 procent in constante valuta.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die AkzoNobel heeft gepubliceerd. Deel van de gestegen omzet komt uit prijsstijgingen: 12,5 procent in het laatste kwartaal (14 procent zelfs in december) en 7 procent over het hele jaar 2021. Ook het bedrijfsresultaat steeg, met 16 procent op jaarbasis tot een totaal van 1118 miljoen euro (963 miljoen in 2020).
Ceo Thierry Vanlancker: “Met onze jaarcijfers van 2021 realiseren wij voor het zesde opeenvolgende kwartaal omzetgroei. Onze teams hebben snel gehandeld met sterke prijsaanpassingen als reactie op de grondstofprijsinflatie van ongeveer 770 miljoen euro. Dit buitengewone resultaat stelde ons in staat om een winst over 2021 te realiseren in lijn met die van het jaar ervoor. Als we zo doorgaan, zijn we op koers deze tegenwind in het eerste kwartaal van 2022 te compenseren.”
“Ik ben trots op de veerkracht van onze mensen en de energie die we steken in het realiseren van onze grow & deliver-strategie. AkzoNobel is dit jaar benoemd tot top employer in acht landen. Dit is een geweldig voorbeeld hoe onze organisatie goed in staat is om om te gaan met een uitdagende markt. Tegelijkertijd gaan we door met onze people-planet-paint-aanpak en zetten wij de standaard door het eerste verf- en lakkenbedrijf te zijn waarvan de duurzaamheidsdoelen officieel gevalideerd zijn door het Science Based Targets-initiatief.”