De kosten voor het pakket onderdelen zijn tussen 2016 en 2018 met 30 procent toegenomen. Focwa constateert dat desondanks veel schadeherstelbedrijven geen idee hebben hoeveel marge zij maken op onderdelen.

Het is een eerste conclusie van een onderzoek dat Focwa in samenwerking met Hans Groenhuijsen is gestart naar de ontwikkeling van onderdelen. Deze conclusie werd bekendgemaakt door Focwa-directeur Femke Teeling tijdens het Focwacongres in Utrecht.

Marge

“Marges op onderdelen zijn onderdeel van het verdienmodel van de schadehersteller. Daar moet je rekening mee houden, afhankelijk van het type werk dat je doet en voor welke opdrachtgever je werkt.” Uit bezoeken door Focwa aan leden blijkt echter dat veel bedrijven totaal geen idee hebben welke marge zij maken op onderdelen. “Als je niet weet wat je marge is op onderdelen en de prijzen worden hoger, wat gaat er dan gebeuren? Stel dat je een gemiddeld schadebedrag hebt afgesproken en de prijzen stijgen, zijn die prijsafspraken dan nog wel houdbaar? Denk ook goed na over kortingsafspraken.”

Volume en prijs

De stijging van de kostencomponent onderdelen wordt veroorzaakt door stijgingen in zowel volume als prijs. Femke Teeling: “We zien dat er meer onderdelen gebruikt worden dan voorheen. Dat zorgt voor 21 procent van de totale kostenstijging. Het heeft te maken met conjunctuur en met personele bezetting. Wanneer je minder mensen hebt, maak je misschien eerder de keuze om een onderdeel te vervangen dan te repareren. Ook vanuit de sturing zien we dat er soms gevraagd wordt om onderdelen te vervangen.”

Prijsstijging

Ook de prijzen stijgen, met name doordat onderdelen complexer worden. In een eerdere presentatie van Thatcham werd het voorbeeld getoond van een koplampunit van Hella. Bestond die vroeger uit een aantal lampen en spiegels, tegenwoordig zit daar ook elektronica in die onder meer de belichting afstelt op vooroprijdend en tegemoetkomend verkeer. Kosten voor koplampen zijn zo 11 procent in prijs gestegen, voor ruiten bedraagt die stijging zelfs 14 procent en ook carrosseriedelen zijn nog altijd in twee jaar tijd met zo’n 8 procent gestegen. Focwa belooft in november meer details te kunnen geven in een gedegen onderzoek naar onderdelen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties