Story Schadeherstel in Waardenburg is het schadeherstelbedrijf van Story BMW en daarmee een van de dealergelieerde schadeherstelbedrijven in het Acoat Selected-partnernetwerk van lakfabrikant AkzoNobel. Kees van Soest is er de gepassioneerde vestigingsdirecteur.
Al op de basisschool wilde Kees van Soest autospuiter worden. “Ik weet zelf niet meer waarom. Na een tijdje ben je autospuiter, en dan? Misschien uit eigenwijsheid, of ambitie, of omdat ik heel veel dingen leuk vind, ben ik doorgegroeid, via een hbo-opleiding in de avonduren, naar werkplaatschef en uiteindelijk vestigingsdirecteur.”
Met een dergelijk voortraject weet Kees van Soest hoe belangrijk het is voor medewerkers om de mogelijkheid te krijgen door te kunnen groeien. Het is ook daarom dat een van zijn medewerkers de Acoat Academy volgt, het tweejarige opleidingsprogramma van Acoat Selected. “De oprichting van de Acoat Academy komt voort uit de klankbordgroep waar ik zelf ook in zit, die kijkt waar de aangesloten bedrijven nog meer behoefte aan hebben. Specifieke schadeherstelopleidingen zijn er niet zoveel. Opleidingen in bedrijfskunde of boekhouding zijn vaak heel algemeen. Wat de Acoat Academy biedt, is heel gericht op wat wij hier doen. En dat is best heftig; Rick moet daar wel wat voor doen. Hij is er ook de juiste persoon voor, want hij is net als ik vanuit de werkplaats doorgegroeid tot schademanager, wat hij nu is. Je moet iemand hebben die intrinsiek gemotiveerd is om verder te groeien. Je moet het ook wel kunnen: leiderschap komt ook aan bod en Rick stond er zelf verbaasd van hoeveel hij daarvan geleerd heeft. Het voeren van functioneringsgesprekken hoort er ook bij en dat is een mooie nieuwe uitdaging.”
De leeftijd van de medewerkers van Story Schadeherstel varieert van 16 tot 65 en dat vraagt wel wat van de manier van leidinggeven. Kees van Soest: “Dat zijn drie totaal verschillende generaties en iedereen heeft zijn eigen manier waarop hij aangesproken wil worden en die verschillen enorm, echt, zonder gekkigheid.”
Ilona Aaftink, HR-directeur bij de Pala Group, waar Story BMW onderdeel van is (zie kader), vult aan: “We doen er alles aan om te zorgen dat we elkaar goed begrijpen. Mensen van jongere generaties vinden andere dingen belangrijk dan oudere generaties. Jongeren leggen bijvoorbeeld meer nadruk op duurzaamheid. Story Schadeherstel heeft onlangs nog het gouden EcoVadis duurzaamheidscertificaat behaald als erkenning voor haar prestaties op het gebied van duurzaamheid. Met deze award staat Story Schadeherstel in de top 5 procent van bedrijven die de afgelopen twaalf maanden door EcoVadis zijn beoordeeld. Zo proberen wij ons te onderscheiden.”
Alleskunners
Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat de meeste medewerkers in de werkplaats in principe alles kunnen, een bewuste keuze van Kees van Soest: “Ik wil niet afhankelijk zijn van één specialist die er een keer toevallig niet is. We zijn een professioneel bedrijf en efficiency is heel belangrijk. Het werk moet door kunnen gaan. De afwisseling in het werk is ook voor de medewerkers aantrekkelijk; ze hoeven niet elke dag hetzelfde te doen. Medewerkers hebben daarom geen vaste werkplek en de werkplekken zijn voor verschillende bewerkingen ingericht. Een richtbank die je alleen gebruikt om te richten neemt het merendeel van de dag alleen maar ruimte in beslag, dus wordt die ook voor andere werkzaamheden gebruikt. De werkplaatschef houdt de indeling van de werkzaamheden en de bezetting van de werkplaats in de gaten. Daarnaast hebben we elke dag een dagopening: wat gaan we vandaag doen en wie doet wat? Ik doe zelf de weekopening op maandag. Ik bespreek dan ook de cijfers van de afgelopen week en eens per maand benadruk ik wat onze kernwaarden zijn en dat die in alles wat we doen terugkeren: play to win, show ownership, make it fun.”
Op kantoor geldt hetzelfde als wat voor de monteurs in de werkplaats geldt: “We werken met zijn drieën en zijn volledig uitwisselbaar. We werken volgens dezelfde systematiek, volgens dezelfde voorschriften. Papierloos ook, alleen de werkorder wordt nog geprint. Dat is ook een van de dingen die uit de koker van Acoat komt.”
Story Schadeherstel
Het BMW en MINI gecertificeerde schadeherstelbedrijf Story Schadeherstel in Waardenburg werkt voor de drie dealervestigingen van Story BMW in ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Waardenburg, maar heeft een zelfstandige boekhouding. Na de komst van Kees van Soest als vestigingsdirecteur sluit hij het bedrijf aan bij netwerk Acoat Selected van AkzoNobel.
Story BMW werd in 2008 overgenomen door dealerholding Pala Group, dat met 14 dealervestigingen en verschillende andere activiteiten in Zuid-, Oost- en Midden-Nederland werk biedt aan 650 medewerkers. Story Schadeherstel is volledig in eigendom van de Pala Group, daarnaast werkt het schadeherstelbedrijf intensief samen met Autoschade Groeneveld in Eindhoven en Broekhuis Autoschade in Holten.
Ilona Aaftink noemt de strijd om het behoud van gekwalificeerd personeel een war for talent. “Wij zijn op zoek naar talent in de markt, maar dat doet iedereen. De enige manier waarop je het verschil kunt maken, is die intrinsieke motivatie die Kees al noemde. Hoe trigger je die? Daarom vinden wij ontwikkeling en de brede inzetbaarheid ook zo belangrijk. Er zijn specialisten die de hele dag met hetzelfde bezig willen zijn, maar de meeste mensen houden wel van een beetje uitdaging. Die derde kernwaarde, show ownership, biedt medewerkers ook de ruimte om verantwoordelijkheid te pakken. We zijn een onderneming en we houden van ondernemende mensen.”
Merkspecifiek
Voordat hij bij Story Schadeherstel kwam, was Kees van Soest al vestigingsmanager van een universeel schadeherstelbedrijf en dus kan hij de twee smaken in schadeherstel, merkgebonden en universeel, goed met elkaar vergelijken. “We herstellen hier alleen BMW en MINI, en dat is heerlijk. Je hebt de beschikking over alle onderdelen, equipment, technische informatie… Het is een premiummerk en voor de monteurs een heerlijk merk om voor te werken. Een aantal heeft ook zelf een BMW en die zien er ook gelikt uit. Wat we doen voor onze medewerkers moet diezelfde premiumervaring hebben, waar we ons zelf ook goed bij voelen. En als we het goed doen, vieren we dat ook: make it fun!”
“We luisteren ook goed naar de medewerkers. We zijn nu de werkplaats aan het verbouwen en die verbouwing hebben we met zijn allen uitgetekend. Zo heb ik het ook gepresenteerd: we gaan verbouwen, we moeten meer bruggen kwijt, wat gaan we doen? Wat er nu gebeurt, hebben de monteurs mede beslist. Dat werkt het beste. Drie monteurs werken hier al een jaar of twintig. De rest werkt er al langer dan vijf jaar.”
Ilona Aaftink: “De cijfers die we terugkrijgen van het MTO zijn ook heel goed: mensen zijn heel trots op de Pala Group, op het eigen bedrijf, op BMW en MINI.”
En daar was het immers allemaal om begonnen: tevreden medewerkers, die graag bij het bedrijf willen (blijven) werken.