Ik heb me weleens afgevraagd hoe het kan dat consumenten voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten als het gaat om het verzekeren van een auto. Natuurlijk is het logisch dat je zo min mogelijk wilt betalen.

Het is immers een maandelijks terugkomende afschrijving op je bankrekening en de sport is tegenwoordig dat je op dit soort uitgaven als eerste probeert te bezuinigen. Zolang je premie betaalt en geen schade rijdt aan je auto is er niets aan de hand. Je denkt het allemaal goed geregeld te hebben. Tot het moment dat je schade rijdt aan je auto. Of je raakt betrokken bij een aanrijding en je auto zou wel eens total loss verklaard kunnen worden. Kun je dan rekenen op een goede en correcte afhandeling van de verzekeringsmaatschappij? Marc HuismanAls je voor een dubbeltje op de eerste rang zit vaak niet. Dan wordt er door verzekeringsmaatschappijen vaak gezocht naar de bekende stok waarmee ze proberen je om de oren te slaan. Kleine lettertjes in de algemene voorwaarden bestuderen klanten niet voor afsluiten, dus trek je bij discussies achteraf vaak aan het kortste eind.

Verzekeringsmaatschappijen

Waar wij in onze branche mee te maken hebben is de schadesturing die door concurrentiestrijd is gecreëerd door verzekeringsmaatschappijen. Premies staan onder druk en verzekeringsmaatschappijen proberen hun verdienmodel te veranderen, waardoor er centrale afspraken worden gemaakt met grote schadeketens. Hierdoor is het voor autobedrijven lastig om klanten te kunnen helpen in geval van schade aan de auto en autobedrijven lopen hierdoor inkomsten mis.

Bovag Autoverzekering

In ons bedrijf zijn wij verbonden bemiddelaar van de Bovag Autoverzekering. Een verzekering die onder de vlag hangt van Bovemij. Deze verzekering geeft autobedrijven de mogelijkheid zelf de schade te herstellen of door te verwijzen naar een schadehersteller waarmee een samenwerking is overeengekomen. De consument die een Bovag Autoverzekering afsluit, betaalt bovendien geen eigen risico indien de schade door het autobedrijf wordt uitgevoerd die de verzekering heeft afgesloten. De bekende win-winsituatie dus. De premie van deze verzekering is over het algemeen iets hoger dan verzekeringen die op vergelijkingssites worden aangeboden, maar de consument is in veel gevallen bereid iets meer te betalen als de auto in geval van schade door het autobedrijf gerepareerd wordt waar ook het onderhoud van de auto wordt uitgevoerd. Vaak dicht bij huis, vertrouwd en lekker makkelijk. Er zijn voor autobedrijven dus zeker mogelijkheden, maar actief zijn is noodzakelijk. Deze column verscheen in Aftersales Magazine 2014-07
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
4 april 2025
Samenwerking Atlante, Electra, Fastned en IONITY
4 april 2025
Rob Kranenbarg vervangt Ton Hermus bij Omnia CCS
4 april 2025
Autobedrijf zonder fratsen
Meest bekeken berichten
Recente reacties