Om schadeherstelbedrijven te helpen hun bedrijfsprocessen te optimaliseren heeft Innovam een nieuwe dienst ontwikkeld: Schadeherstel op Orde. Hiervoor is per 2 januari 2023 Gerard Lap in dienst gekomen, die daarover zelf zegt: “De vraag is hoe schadeherstelbedrijven een gezond rendement kunnen maken zonder het personeel te overvragen. Het antwoord is: door de middelen die je al gebruikt efficiënter in te zetten.”

Het rendement van het schadeherstelbedrijf staat onder druk, onder meer door de fors gestegen energiekosten. Om ook de modernste auto’s te kunnen repareren zijn investeringen nodig, maar de tarieven staan al lange tijd onder druk omdat er te weinig aanwas is van nieuwe medewerkers.

Software

Gerard Lap werd door teamleider Rutger Huijsman van Innovam Schadeherstel persoonlijk gevraagd of hij de nieuwe dienst ‘Schadeherstel op Orde’ voor Innovam op poten wilde zetten. Gerard heeft zelf bij verschillende schadeherstelbedrijven gewerkt en weet uit eigen ervaring dat zeker op ICT-gebied lang niet alle mogelijkheden benut worden. Hij geeft het voorbeeld van DW Pro, het backofficepakket van Solera, dat door ongeveer 90 procent van de schadeherstelbedrijven wordt gebruikt. “Schrijf wat je doet en doe wat je schrijft, is mijn credo. Een zijruitje afplakken, daar krijg je twee arbeidseenheden voor. Schrijf die ook, want je hebt er recht op! Je kunt wel denken: twee ae’s, waar heb je het over? Maar met duizend schades per jaar wordt het een groot getal. Hetzelfde geldt voor de energietoeslag. Hoe vaak wordt niet vergeten de code daarvoor op een factuur te zetten? Bij één van mijn vorige werkgevers heb ik de energietoeslag op een aparte grootboekrekening laten zetten, zodat ik aan het eind van het jaar eenvoudig kon zien wat er aan energietoeslag binnen was gekomen. Dan weet je ook of het de kosten dekt, of je misschien kunt investeren in zonnepanelen, of een warmtewisselaar. Als je het niet bijhoudt, weet je die dingen niet. De andere kant van het verhaal is dat je niet schrijft wat je niet doet. Geen trucjes. Bij twee schades aan één onderdeel voer je maar één keer afplakken op, niet twee keer.”

Uiteraard biedt een softwareleverancier wel enige ondersteuning. “Eerstelijns ondersteuning is er wel, maar die schiet tekort als je echt de diepte in moet. Een softwareleverancier heeft daar ook de mensen niet voor. De mensen die ze hebben, kunnen software bouwen, maar ze kunnen het gebruik ervan niet uitleggen aan de schadehersteller.”

Rutger Huijsman vult aan: “Er is vaak zoveel meer mogelijk in een systeem. Wij merken ook dat softwareleveranciers het juist prettig vinden dat wij Gerard inzetten om hen te ondersteunen. Het leren optimaal gebruik te maken van een systeem is maatwerk en dat leveren wij.”

Gerard geeft nog een voorbeeld: “Als de frontoffice een reparatievoorschrift heeft opgezocht, hoe zorgt hij dan dat dat in de werkplaats terechtkomt? Op papier afdrukken en bij de werkorder stoppen? Je kunt het ook digitaal in de werkplaatsapp zetten. In die app zit ook de mogelijkheid om onderdelen bij te bestellen, in plaats van dat de monteur naar de frontoffice moet lopen. Met dat soort aanpassingen is vaak nog heel veel efficiëntie te bereiken.”

Gerard Lap: “Schrijf wat je doet en doe wat je schrijft, is mijn credo.”

Werkplaats

De hulp die Innovam met Schadeherstel op Orde biedt, gaat verder dan systeemtechnische zaken. Rutger Huijsman: “Het gaat bijvoorbeeld ook over de routing in de werkplaats, overlegstructuren en over apparatuur. Er zijn meerdere partijen in de markt die consultancy leveren, maar die hebben vaak een belang. Innovam is onafhankelijk en juist daar is behoefte aan bij de ondernemer: een onafhankelijk advies. Juist om het programma Schadeherstel op Orde over de volle breedte invulling te kunnen geven, hebben we Gerard gevraagd zijn bijdrage te leveren, zodat we er zijn voor de werkgever, de werknemer én de ondernemer. En we zijn er voor alle soorten schadeherstelbedrijven: onafhankelijke schadeherstellers, maar ook ketenbedrijven of dealergelieerde schadeherstelbedrijven. Wij verwachten dat de grootste behoefte aan consultancy zal zijn bij de onafhankelijke schadebedrijven. Ketens hebben vaak eigen consultants in dienst, maar die hebben misschien wel weer behoefte aan verdieping in het werken met bepaalde software.”

Aan het begin van een nieuw programma is over het succes ervan nog niets te zeggen. Gerard is immers pas sinds 2 januari bezig. Wat een schadeherstelbedrijf van Innovam nodig heeft, kan heel verschillend zijn. Rutger: “Het kan een training zijn over het gebruik van DW Pro. Hier zullen we in Nieuwegein ook trainingen voor gaan organiseren. Consultancy is echt maatwerk. Dat gebeurt bij het schadeherstelbedrijf zelf, waarvoor je de ondernemer moet spreken over waar hij naartoe wil met zijn bedrijf, waar hij tegenaan loopt. We gaan dan met een assessmenttool het bedrijf doorlichten. Op basis daarvan maken we een actieplan. Het kan zijn dat dit vervolgens bij een directie wordt neergelegd, of dat we ook daadwerkelijk het bedrijf ondersteunen over een langere periode met de implementatie van het actieplan om een nieuwe manier van werken in te voeren. In dat geval kan het een traject zijn van misschien wel een jaar, met tussenpozen natuurlijk.”

Personeel

Uiteindelijk draait alles om de mensen die het werk moeten doen en ook daarvoor is het soms goed als een buitenstaander ernaar kijkt. Gerard Lap: “Een deuk uit een scherm halen kunnen we allemaal wel, maar nu komen er nieuwe auto’s in de werkplaats, waarbij misschien een camerasysteem opnieuw gekalibreerd moet worden. Wanneer er vervolgens een storing optreedt, weten veel schadeherstellers niet waar ze de oplossing moeten zoeken. Je hebt daar ook een heel ander type monteur voor nodig dan een plaatwerker. Hoe ziet je mix van werknemers eruit, wie heb je ter beschikking? De jonge generatie die opgegroeid is met een computer kan daar waarschijnlijk gemakkelijker doorheen komen dan iemand die al veertig jaar in het vak zit. Welke mensen kun je waarvoor inzetten en hoe kun je zorgen dat je toch alle competenties binnen je bedrijf hebt, zodat je ook de complexe auto’s kunt herstellen, binnen een redelijke tijd, tegen een goed uurloon?”

Voor meer informatie over Schadeherstel op Orde en contactgegevens zie innovam.nl/soo

Foto boven: Gerard Lap: “Een deuk uit een scherm halen kunnen we allemaal wel, maar nu komen er nieuwe auto’s in de werkplaats. Je hebt daar ook een heel ander type monteur voor nodig dan een plaatwerker.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
4 april 2025
Samenwerking Atlante, Electra, Fastned en IONITY
4 april 2025
Rob Kranenbarg vervangt Ton Hermus bij Omnia CCS
4 april 2025
Autobedrijf zonder fratsen
Meest bekeken berichten
Recente reacties