WellColl is een schadeherstelbedrijf dat zich met zijn speciale producties voor achtbanen een unieke positie in de wereld heeft weten te verwerven. Het bedrijf maakt daarbij dankbaar gebruik van de expertise van paint- en non-paintleverancier LKQ Vanesch.
partnercontent
Natuurlijk, autoschadeherstel blijft de corebusiness voor de WellColl Group, zo legt algemeen directeur Vital Verheggen uit. “Wij zijn een toonaangevend bedrijf in de schadeherstelbranche. Met gerichte investeringen op het gebied van hightech ontwikkelingen blijven we deze basis verder verstevigen, om zo te blijven groeien in ‘Meer dan autoschade’. Een aantal jaren geleden hebben wij onze activiteiten uitgebreid, aanvankelijk uitsluitend gericht op mobiliteit zoals verhuur, leasing, camper- en caravanherstel, en bedrijfswageninrichting. Daarnaast zochten we een high end-activiteit waarmee we echt een unieke positie konden innemen, liefst internationaal. We zijn allereerst uitgekomen bij het materiaal van Metalier, een metaalcoating die wij op producten kunnen aanbrengen, en daarmee zijn wij bij pretparken in beeld gekomen. Inmiddels spuiten wij speciale effecten voor coaches in achtbanen over de hele wereld, met als gelukkige bijkomstigheid dat de grootste bouwer van achtbanen van Europa hier in Kerkrade een paar kilometer verderop zit.”
Die speciale producten, die inmiddels zo’n 10 procent van de totale omzet van de WellColl Group uitmaken, komen tot stand dankzij een sterke wisselwerking met LKQ Vanesch. Een belangrijke rol voor het kunstzinnige metaalspuitwerk voor achtbanen is weggelegd voor creative consultant Johan Gielissen. “Het mooie is dat wij aan het bewegen waren buiten de automotive en merkten dat onze partner LKQ Vanesch dat wel gewend was. Dat geeft je meteen rugdekking bij het aanboren van nieuwe markten.”
WellColl Group
Jaarlijks herstelt de WellColl Group bijna 15.000 autoschades. Er werken 135 medewerkers op de 6 vestigingen in Weert, Roermond, Sittard, Maastricht, Heerlen en Kerkrade. Die laatste vestiging is gespecialiseerd in metaalspuiten, onder meer voor de wagens van achtbanen, waarmee het bedrijf zich internationaal onderscheidt.
Opdracht
Een nieuwe opdracht van een pretparkexploitant moet bij WellColl eerst worden vertaald naar een productieproces. Johan Gielissen: “Het begint met een one off. Niemand heeft ooit eerder gezien wat wij hier maken. Vervolgens maken we van die ene wagen er een tien, twintig, soms zelfs wel tachtig stuks. We gaan nu voor het eerst een revisietraject in, maar ook daarin moet je een bepaald systeem ontwikkelen, binnen de bestaande verfsystemen, om te kunnen komen tot seriematig werken. 85 tot 90 procent van het werk kunnen we laten doen door de ‘gewone’ schadeherstellers. Blijft er nog 10 à 15 procent over, werk dat gedaan wordt door de echte creatievelingen. We koppelen snelheid in serieproductie, wat de kracht is van WellColl, aan creativiteit. We maken creativiteit beheersbaar, dat is het eigenlijk.”
“Eigenlijk heb je disruptie toegepast in je proces én in je producten”, constateert Jeffry de Leeuw, commercieel directeur LKQ Vanesch, “door iets nieuws te creëren en dat toe te voegen aan iets bestaands. Vergelijk het met een lepel. Je kunt er soep mee eten, maar je kunt er ook een schoen mee aantrekken.”
De specificaties die de opdrachtgever bij zo’n opdracht geeft, betekenen een behoorlijke uitdaging voor de creativiteit van het team, maar ook voor de leverancier. Johan Gielissen: “We merkten vrij snel dat de standaard lakprocessen uit het autoschadeherstel niet voor ons werken. Gebruik makend van de expertise van LKQ Vanesch ontdekten we dat de oplossing voor een bepaalde opdracht bestond uit een lak op basis van thinner. Dat was een normale lijn, die normaal gesproken niet in autoschadeherstel werd toegepast, maar die bij LKQ Vanesch gewoon op de plank stond.”
Jeffry de Leeuw: “Wanneer een auto gespoten moet worden, werk je niet alleen in lagen, maar je maakt ook gebruik van een bepaald, opbouwend systeem. Door het creatieve proces dat hier nodig is, kom je tot de conclusie dat een bepaald systeem, dat is ontworpen om een schade aan een auto te herstellen, hier niet werkt. Omdat LKQ Vanesch ook actief is in andere sectoren, zoals de industrie en vrachtwagenherstel, ben je in staat oplossingen aan te dragen voor nieuwe toepassingen, zoals die op thinner gebaseerde lak, of door technieken te combineren, waardoor je weer een heel nieuwe toepassing krijgt.”


Johan Gielissen: “Verven reageren op een bepaalde manier op elkaar. Daardoor krijg je speciale effecten. Combinaties van verfsystemen kunnen ook de efficiëntie bevorderen, want aan de ene kant willen we hier iets unieks maken, aan de andere kant moet het ook betaalbaar zijn en moet een toepassing zo efficiënt mogelijk gemaakt worden. Het mooiste voorbeeld is een van de eerste projecten die we hier deden: een auto die zo uit The Fast and the Furious weggereden lijkt, met alle striping erop en eraan, maar dan alsof hij twintig jaar door de ruimte had gezworven, met alle beschadigingen van dien. Het resultaat was heel diep spuitwerk, van wel elf lagen, en iemand die daar met kwast en airbrush overheen gaat om dat verouderingseffect te krijgen. Dan zoek je echt de grenzen op.”
Want dat het heel speciaal is wat er op dat gebied bij WellColl gebeurt, wil Johan Gielissen graag gezegd hebben. “Er zijn een heleboel mensen die morgen de hele Efteling van boven tot onder vol kunnen kleuren, maar er zijn er maar weinig die dat kunnen in de kwaliteit die wij hier leveren.”
Opleidingen
Daarbij is voor WellColl het voordeel dat LKQ Vanesch een multimerkenleverancier is, die behalve Lesonal ook andere lakmerken kan leveren, en niet alleen lakken, maar ook non-paintmaterialen en opleidingen. Met name voor dat laatste is onlangs Gilbert Vanblarcum aangetrokken, die daarover zelf zegt: “De kennis, de expertise is er binnen Vanesch. Mijn taak is om met de Automotive Academy die opleidingen zo te positioneren dat duidelijk is hoe wij als LKQ Vanesch mensen in de branche kunnen bereiken, behouden en naar een hoger niveau brengen. Het partnerschap met WellColl is daar een duidelijk voorbeeld van, waarbij ook wij inzetten op ‘Meer dan autoschade’.”
Foto boven: Een voorbeeld van het seriematig afwerken van speciale producties.