Verzekeringsmaatschappij Univé zet AI in bij het behandelen van autoschades. Met de Univé SchadeCheck kunnen autoverzekerden zelf bepalen of het claimen van een kleine schade opweegt tegen het eventuele verlies aan premiekorting.
“Informatie aanleveren via e-mail en veelvoudig contact met schadebehandelaars en -herstellers is niet meer nodig”, aldus Marco Nanne, directeur van Univé Schade. “Dankzij AI weten onze verzekerden binnen tien minuten precies waar ze aan toe zijn.”
Solera
Om verzekerden sneller te helpen en de tijd van schadebehandelaars doeltreffender in te zetten, ontwikkelde Univé in samenwerking met data- en softwarebedrijf Solera de Univé SchadeCheck. “Door enkele foto’s van de schade te uploaden in onze Univé App kan de AI dankzij de Intelligent Estimation-technologie een nauwkeurige inschatting van de reparatiekosten zorgen én inzicht geven in de gevolgen voor hun premie,” legt Nanne uit. “Verzekerden kunnen vervolgens zelfstandig en goed geïnformeerd beslissen of het melden van de schade zinvol lijkt, of dat het voor eigen rekening nemen van herstelkosten gunstiger is.”
Zelf betalen
De SchadeCheck is niet alleen bedoeld voor nieuwe schades; ook bij bestaande schades helpt de tool verzekerden een weloverwogen afweging te maken. Voorlopig richt de functie zich op eenzijdige cascoschades zonder letsel, waarvan Univé jaarlijks zo’n 10.000 tot 15.000 meldingen ontvangt. Volgens Nanne trekken jaarlijks bijna 2000 verzekerden hun schadeclaim weer in, omdat ze pas na melding of herstel ontdekken dat het financieel voordeliger was om de schade zelf te betalen. “Met de Univé SchadeCheck geven we onze leden dit inzicht eenvoudig vooraf, wat teleurstelling achteraf en onnodige administratieve lasten voor Univé voorkomt.”