Lang was ‘Wie betaalt, bepaalt’ het credo in autoschadeherstel, maar die vlieger gaat lang niet altijd meer op. De autofabrikant, en daarmee de importeur, wordt namelijk een steeds belangrijker partij bij schadeherstel.

Dat betoogde Ronald van de Stolpe namens DAK, het volmachtkantoor dat diverse grote verzekeraars vertegenwoordigt, tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst van de AutoTech Alliantie in de nog altijd futuristisch ogende koepelshowroom van Louwman & Parqui in Raamsdonksveer. Dat was natuurlijk preken voor eigen parochie, want AutoTech staat al sinds de oprichting twee jaar geleden pal voor schadeherstel zoals de fabrikant dat bedoeld heeft.

Resultaatpolemiek

Tot een jaar of vijf, zes geleden, zo betoogde Van de Stolpe, bestond er binnen schadeherstel een resultaatpolemiek tussen de verzekeraar aan de ene kant, die verlies leed op zijn autoverzekeringen, en de schadehersteller, die zei met de vergoedingen van de verzekeraar niet uit te komen.

In die situatie was er bovendien sprake van een wederzijdse informatieachterstand: de schadehersteller weet niet op grond van welke cijfers de verzekeraar concludeert dat hij tekortkomt op zijn verzekeringspremies en de verzekeraar weet niet hoe de schadehersteller werkt en hoe zijn kostenplaatje eruitziet. Gevolg is een polemiek, met wederzijds wantrouwen, waarbij beide partijen elkaar in een wurggreep hielden. Een zogeheten prisoner’s dilemma, waarbij ieder aan zijn eigen belang denkt, maar beter af is met samenwerking.

Verandering

Die situatie nu, stelt Van de Stolpe, is aan het veranderen door een viertal oorzaken: de technisch steeds complexer wordende auto, denk aan ADAS; de daarmee samenhangende verschuiving van wettelijke aansprakelijkheid naar product- of bezitsaansprakelijkheid; de trend van bezit naar gebruik, en de steeds complexere schades die niet meer door iedereen hersteld kunnen worden.

Ronald van de Stolpe: “Naast de verzekeraar en de schadehersteller gaat de fabrikant een steeds belangrijkere rol krijgen in de schadeafhandeling.”

Van de Stolpe: “Wij denken dat naast de verzekeraar en de schadehersteller de fabrikant, vertegenwoordigd door de importeur, een steeds belangrijkere rol gaat krijgen in dit speelveld. Van een polemiek gaan we naar communicerende vaten. De regierol van de fabrikant wordt steeds belangrijker en verschuift van leverancier van een auto naar verzekeringnemer, of aansprakelijkheidsdrager, of eigenrisicodrager, want doordat er steeds minder schades zijn, gaan fabrikanten en importeurs de cascoschades zelf dragen. Dat gebeurt al bij leaseparken en zal waarschijnlijk ook gaan gebeuren bij particuliere verzekeringen.”

“Gevolg is dat de verzekeraar de aansprakelijkheidsverzekeringen naar zich toetrekt en dat de dealer, de importeur en de fabrikant het cascodeel gaan verzekeren.”

Goede raad

Van de Stolpe liet al eerder van zich horen tijdens een bijeenkomst van Automotive Insiders voor de schadeherstelsector in Nieuwegein, dat als motto meekreeg ‘Kies de juiste afslag’. Ook toen al liet Ronald van de Stolpe deze goede raad aan de schadehersteller volgen door de toevoeging ‘op tijd’. “Want”, zo zei hij voor de door AutoTech genodigde aanwezigen nogmaals, “het is een verandering die zich op de lange termijn zal voltrekken. Bij de fabrikanten, bij de importeurs is er al heel veel gaande. Het is daarom zaak dat de schadehersteller niet ook in een prisoner’s dilemma belandt. Zoek op tijd aansluiting bij de nieuwe regiepartijen.”

Honderd jaar

De keuze voor de showroom van Louwman & Parqui als locatie voor de nieuwjaarsbijeenkomst viel samen met het honderdjarige bestaan van het familiebedrijf en het was dan ook aardig om van Eric Louwman te horen hoe Louwman tegen schadeherstel aankijkt en hoe Louwman meebeweegt met de veranderingen in de markt. “Door te anticiperen en voorop te lopen. Dat is precies waar wij voor staan: toonaangevend in mobiliteit en door bij alles wat wij doen de klant en de mens voorop te stellen.”

Voorwaar geen geringe ambitie, zeker in de huidige tijd, waarin de technologische veranderingen zich razendsnel opvolgen, iets wat niet beter geïllustreerd kon worden dan aan de hand van de vliegende auto Pal-V, die aan het einde van de bijeenkomst nog eens werd belicht. Eric Louwman beperkte zich tot de auto’s die Louwman als importeur op de Nederlandse markt brengt: “Voor het eerst zien we dat er allerlei nieuwe aandrijftechnieken komen: hybride, waterstof- en batterij-elektrisch. Al die nieuwe auto’s hebben één ding gemeen: ze zitten boordevol chips en sensoren, om de gebruiker in staat te stellen zich steeds veiliger en comfortabeler te verplaatsen. Dit heeft ook een enorme impact op de schadeherstelbranche. Het aantal schades daalt, maar tegelijkertijd zien we dat de schadelast per schadegeval steeds groter wordt. Er is heel andere kennis nodig om die schades weer goed te kunnen herstellen. Voor ons als auto-importeur is het ongelooflijk belangrijk dat we erop kunnen vertrouwen dat onze klanten na een schade weer gebruik kunnen maken van een echt veilig voertuig. Dat vraagt om een continue ontwikkeling van de kennis en de vaardigheden van de mensen in deze branche. Daarom ben ik ook ongelooflijk blij met de inspanningen die de AutoTech Alliantie doet om opleidingen te verzorgen.”

Duurzaamheid

Ook op het gebied van duurzaamheid wil Louwman toonaangevend zijn. Als importeur van Toyota herinnerde Louwman nog even fijntjes aan de introductie van de hybride Prius in de jaren negentig, in dezelfde tijd dat General Motors de benzineslurpende Hummer introduceerde. “Dat werd gedaan uit het besef dat de olie een keer opraakt. Wij geloven er ook in. Dat gaat verder dan het introduceren van zero-emissievoertuigen. Je vindt dat ook terug in hoe belangrijk wij het vinden om de waarde van het voertuig gedurende de leeftijd zo hoog mogelijk te houden. Eén van de manieren waarop we dat doen is door tien jaar garantie te geven op de auto, zodat we zeker weten dat de auto onderhouden en hersteld wordt zoals de fabrikant dat wenst.”


‘We willen zeker weten dat de auto onderhouden en hersteld wordt zoals de fabrikant dat wenst.’


Precies het uitgangspunt van de AutoTech Alliantie inderdaad, die in Louwman een gelijkgestemde partner vindt. Ook op het gebied van duurzaam schadeherstel verwacht Louwman samen met de AutoTech Alliantie belangrijke stappen te kunnen zetten. Eric Louwman gaf daarin het goede voorbeeld door de bouw aan te kondigen van een nieuw schadeherstelbedrijf, zonder gasaansluiting. “Het is een kleine stap, een eerste stap op weg naar duurzaam herstel.”

Foto boven: Hans Musters van de AutoTech Alliantie (links) en Eric Louwman, gastheer van de eerste nieuwjaarsbijeenkomst van de alliantie.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35