Sinds de verhuizing naar een nieuw gebouwd bedrijfspand aan de Doornhoek is de Profile-vestiging in Veghel niet alleen bandenservicebedrijf, maar ook het adres voor onderhoud en apk. Aftersales Magazine sprak met bedrijfsleider Erwin Bloemers en werkplaatschef Marc Goijarts.

De toevoeging van onderhoud en apk voor personenwagens vond plaats in de tijd dat een andere bandenserviceketen er juist mee stopte. Toeval? Erwin Bloemers: “Daar hebben we goed over nagedacht. Het vorige pand was een huurpand. De ligging was voor de personenwagenmarkt niet zo gunstig. Ook waren de investeringen te hoog en op die plek niet zo verstandig. Bij het maken van de plannen voor de nieuwbouw werd vanuit de Profile-organisatie wel gevraagd of we wilden kijken naar de mogelijkheid om ook onderhoud en apk van personenwagens erbij te nemen. Veghel is een echte industriestad, met veel zakelijk verkeer. En bij al die trucks die hier rondrijden, horen ook luxewagens. We zijn begonnen met onze truckklanten te vragen of we ook hun personenwagens mochten onderhouden. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Onderhoud is wel een heel andere tak van sport dan bandenservice. Gelukkig kwam ik Marc tegen. Dat was wel min of meer per toeval.”

Dealerervaring

Met meer dan dertig jaar dealerervaring bij BMW was Marc Goijarts de aangewezen persoon om Erwin Bloemers te ondersteunen bij het opstarten van de personenwagenwerkplaats. Marc Goijarts: “Ik wilde een mooie, nieuwe start maken. De techniek van BMW boeit me nog steeds, maar ik had genoeg van de druk vanuit het dealermanagement en de fabriek, de regeltjes waaraan je moet voldoen. Er staat zo’n hoge druk op zo’n dealerorganisatie, vanwege de hoge kosten, niet alleen voor het personeel, maar ook voor apparatuur en allerlei eisen waaraan voldaan moet worden. Dan is het hier wel een stuk relaxter werken. Een voorbeeld: bij de dealer hadden we twee kloksystemen, een voor de aanwezigheid en een voor de urenverantwoording. Hier hebben we dat niet.”

Toch houdt ook Erwin Bloemers de factureerbare uren van zijn monteurs bij. “Natuurlijk, maar wij zijn een stuk flexibeler. Als iemand vlak voor de lunchpauze met een lekke band binnenkomt, wordt die meteen geholpen. Dan gaan we wel een kwartiertje later eten. Elke klus wordt netjes afgewerkt, ook als het al vijf uur is geweest.”

Zelf is hij afkomstig uit de truckbandenbusiness. Voor de inrichting van de personenwagenwerkplaats heeft Erwin Bloemers goed naar de adviezen van zijn werkplaatschef geluisterd. “We gingen er vanaf het begin vol in, dus hebben we ook niet bezuinigd op equipment en gereedschap: aircoserviceapparatuur van Texa, uitlijnapparatuur van Hunter, gereedschap van Snap-on en diagnoseapparatuur van Bosch. Ik zeg altijd: als je geen goede spullen hebt, kun je het ook niet goed maken.”

Personeel

Uitlijnen is de specialiteit van Profile Veghel, vooral van trucks. Erwin Bloemers: “Hoe meer wielen, hoe beter. Maar je moet daar ook de kennis van hebben, en het personeel. Het bandenvak verandert supersnel. Je hebt nu al te maken met een elektronisch stuurhuis, ook bij trucks.”

Op het moment van spreken heeft Erwin Bloemers nog altijd een vacature openstaan. “Technische jongens kunnen we altijd gebruiken, zeker voor de combinatie met onderhoud. We hebben één jongen voor de luxewagens die alleen banden doet, de anderen doen naast bandenservice ook onderhoud en apk.”

Erwin Bloemers merkt dat bandenklanten steeds beter geïnformeerd zijn. “Het is wel aan onze receptionist om te zorgen dat de klant de juiste band kiest bij het gebruik van de auto. Voor de grotere wagenparken telt elke liter brandstof, dus wil je een zo laag mogelijke rolweerstand. Winterbanden hebben juist weer een hogere rolweerstand, dus moet je goed weten voor welke omstandigheden je de banden kiest.”

De meeste monteurs komen uit de regio, sommigen net als Marc Goijarts van andere bedrijven, anderen net van school, of zelfs uit het buitenland. Erwin Bloemers: “We hebben gelukkig niet zo heel veel verloop. Er is nu een Ierse jongen, die zich inmiddels ook hier heeft gevestigd. Toen hij de eerste dag hier kwam, had hij zelf zijn gereedschapskist bij zich, achterin de auto. In Ierland is dat heel gebruikelijk. Hij stond ervan te kijken dat iedere monteur hier zijn eigen gereedschapskar heeft.”

Leaseklanten

Als Profile-vestiging is ook in Veghel het merendeel van de klanten zakelijk, zo’n 70 procent. Dat vraagt om een hoge mate van efficiency wil het bedrijf er nog wat aan overhouden. Erwin Bloemers: “We doen ook heel veel busjes en aanhangers van bedrijven. Dat zijn vaak eigen wagens, die niet in de lease zitten. Voor de leasewagens hebben we duidelijke afspraken met leasemaatschappijen. We weten vaak van tevoren al wat we wel en niet mogen doen. Dan valt het nooit tegen.”

Marc Goijarts: “Als je weet dat een auto na twee maanden uit het contract gaat, weet je vaak al welke aanvragen niet gehonoreerd worden. Die aanvragen hoef je dan ook niet te doen. We doen vaak al een week van tevoren een aanvraag. Op het moment dat de auto dan binnenkomt, weten we al voor 75 procent wat eraan gebeuren moet.”

Erwin Bloemers: “Goed plannen en een snelle doorstroming zijn heel belangrijk. Ook proberen we onderhoud en bandenservice zoveel mogelijk te combineren, zodat een klant niet twee keer hierheen hoeft te komen.”


‘Als een auto binnenkomt, weten we al voor 75 procent wat eraan gebeuren moet.’


Wat die planning betreft was de coronatijd zowel een vloek als een zegen voor het bedrijf. Erwin Bloemers: “Auto’s stonden veel stil, dus leaserijders hadden alle tijd om hun auto te komen brengen. Ze waren bij wijze van spreken blij als ze een keer ergens anders koffie konden drinken. Aan de andere kant zijn er wel veel minder kilometers gereden. Dat hebben we zeker gemerkt.”

Banden

Banden betrekken de Profile-vestigingen rechtstreeks van de fabrikant, dankzij centrale inkoopafspraken. Hierdoor kost een band bij Profile Veghel hetzelfde als bij een elke andere Profile-vestiging. Een voordeel voor zakelijke opdrachtgevers, die altijd weten met welke prijzen er wordt gerekend, maar ook voor de particuliere berijder. Erwin Bloemers: “Er zit geen groothandel tussen, dus het zijn scherpe prijzen die we kunnen afgeven.”

De meest voorkomende maten heeft Profile Veghel op voorraad. Erwin Bloemers: “Het is ook een kwestie van mensen snel kunnen helpen. Dat geldt voor truckbanden, waarbij we vaak met de mobiele service eropuit moeten om langs de weg bandenservice te verlenen, maar ook voor personenwagenbanden. Iedereen heeft haast tegenwoordig.”

Werkplaatschef Marc Goijarts (rechts, naast bedrijfsleider Erwin Bloemers): “Ruitvervanging doen we niet zelf, maar het kalibreren van camera’s weer wel. Er zijn genoeg autobedrijven in de regio die dat niet zelf kunnen.”

Een franchiseorganisatie als Profile houdt de bandenmarkt uiteraard scherp in de gaten. Wat dat betreft ziet Erwin Bloemers de toekomst rooskleurig in. “Ik verwacht vooral veel van occasionlease. Veel mensen hebben geen 40.000 euro meer over voor een nieuwe auto. Toen ik jong was, ging ik werken voor een nieuwe auto. Dat is niet meer, maar mensen willen wel een auto. Met occasionlease heb je auto’s die allemaal aan de kilometers zitten. Die hebben allemaal onderhoud nodig, af en toe een setje banden… Nieuwe wagens, daar verdien je veel minder aan.”

Bij eerste foto: De personenwagenwerkplaats van Profile Veghel, gespecialiseerd in uitlijnen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 november 2024
Oktoberregistraties plussen 13,7 procent
1 november 2024
Erik Meems (Century) koopt Porsche Centrum Groningen
1 november 2024
DFM voorraadfinanciering voor JAMES Autoservice
1 november 2024
Halogeen eruit en led erin
31 oktober 2024
Moobi ondersteunt EV-Team met training en ondersteuning
31 oktober 2024
Autopremie kan ruim 100 euro verschillen in één straat
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35