Hij doet geen verkoop en dus is Erik Rodink met zijn Tyrepoint in Zwolle de perfecte aftersalespartner voor autobedrijven in de regio, waaronder dealerbedrijven. De werkplaats is van alle markten thuis en werd onlangs geheel opnieuw ingericht.

Het feit dat hij geen auto’s verkoopt, is voor Erik Rodink een belangrijke reden om heel actief te zijn op internet, met name LinkedIn en Facebook. “We hebben geen constante aanwas van klanten die hier een auto kopen en vervolgens hier in onderhoud doen. We moeten dus op een andere manier bij onze klanten in beeld komen. We zien nu wel – we zijn een kleine tien jaar bezig – steeds meer mensen terugkomen, ook als ze een andere auto krijgen. Ook zien we steeds nieuwere auto’s binnenkomen.”

Voor klein schadeherstel heeft
Tyrepoint geïnvesteerd in een trektoren.
Waar het uitlijnen meestal gebeurt op de banden zijn voor BMW, om exact te kunnen uitlijnen op de as, deze vijfpinsbeugels aangeschaft.
Geen apparaat dat je in elke werkplaats tegenkomt: een inductiestation waarmee bijvoorbeeld assen kunnen worden gericht.
Hij wordt nog niet bepaald dagelijks gebruikt, maar hij staat al wel in de werkplaats van Tyrepoint: een aircoservicestations voor R744 (CO2).

B-to-B

Dat zijn bovendien niet de minste auto’s. Zo staat er bij ons bezoek, naast dikke BMW’s en een Porsche Cayenne, onder meer een McLaren van een paar ton in de werkplaats. Dat vraagt wel wat van de apparatuur die je nodig hebt. Erik Rodink: “Je moet de techniek goed bijhouden. Onze monteurs gaan geregeld op cursus en we hebben de nieuwste apparatuur. Dat is echt een vereiste. Verkoopklaar maken, maar ook grote klussen, zoals een motorrevisie, doen we voor dealers en omdat we veel B-to-B doen, moet je efficiënt kunnen werken. Een groot deel van het werk bestaat uit BMW’s, dus hebben we daarvoor ook alle officiële apparatuur. Bij diagnose word je dan stapsgewijs door het softwareprogramma geleid. Dat is het mooiste. Voor de merken waarvoor we dat niet hebben, of waar we zelf niet uitkomen, hebben we de ondersteuning van Tech360. Omdat ik geen verkoop doe, ben ik geen concurrent van de dealer. Ik vind wel: je moet blijven investeren in apparatuur en in mensen. Ik leid ook mensen van kinds af aan op in het bedrijf. Anders ben je op termijn echt kansloos, want ik merk het nu al: de handjes zijn echt op. Dat gaat op termijn echt een probleem worden. Natuurlijk, opleiden kost tijd en energie, maar je krijgt er ook veel voor terug. Het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen, jonge mensen enthousiast maken.”

Om ook de zwaardere elektrische bestelwagens te kunnen heffen, zijn twee nieuwe vierkoloms hefbruggen aangeschaft die tot 5000 kilogram kunnen heffen.
In deze fotostudio worden in opdracht van verschillende dealers verkoopklare auto’s gefotografeerd, maar ook particulieren kunnen hier hun te verkopen auto professioneel laten vastleggen.
Voor spotrepair is een kleine spuitcabine ingericht.
Voor het poetsen is een aparte poetshal ingericht. Erik Rodink: “Mijn zoon is ooit met poetsen begonnen en dat is een beetje uit de hand gelopen.”

Het B-to-B-werk van Tyrepoint komt onder meer van Van Mossel, die elke dag een trailer auto’s aflevert. Erik Rodink: “De ene auto heeft een deukje, de andere een krasje. Die gaan eerst naar de spot repair. Als het een grote schade betreft, gaan ze naar het schadeherstelbedrijf. Ze worden gepoetst en gaan dan door naar de fotostudio. De foto’s gaan rechtstreeks naar de vestiging waar de auto heen moet. Kunnen ze hem alvast op het internet zetten. Ook gaat er een seintje naar de transporteur dat ze hem kunnen komen halen. Het streven is om elke auto die binnenkomt binnen drie dagen weer de deur uit te krijgen. Dat verkort de stadagen bij de dealer, wat weer bijdraagt aan de liquiditeit.”

CarProf Tyrepoint Zwolle
Na 25 jaar ervaring bij een BMW-dealer begon Erik Rodink in 2015 zijn eigen autobedrijf in Zwolle, aan de Ceintuurbaan. Tyrepoint was aanvankelijk een banden- en wielenspecialist, maar groeide gaandeweg uit tot allround autobedrijf. Met zijn achtergrond in BMW bestaat nog altijd 40 procent van het werk uit BMW en Mini, 10 procent is Volvo. Het overige werk betreft auto’s van alle andere merken. Mede hierom sloot Tyrepoint zich in 2019 aan bij de universele garageformule CarProf van Alliance Automotive Group Benelux. Erik Rodink zit ook zelf in de garagecommissie van CarProf. “Ik ben toch wel een beetje eigenwijs en wil graag de vinger aan de pols houden en kunnen meebeslissen over de koers.”

Banden

Tyrepoint, de naam zegt het al, is begonnen als banden- en wielenspecialist. Daarin heeft het bedrijf ook alles te bieden wat je maar kunt wensen: complete ondersteltechniek, inclusief profieldieptemeting, uitlijnen, richten, ADAS-kalibratie, velgreparatie en het customizen van velgen. “We refurbishen velgen, maar kunnen ze ook pimpen in elke kleur of elk ontwerp dat de klant maar wil.”


‘We krijgen verkoopunits in het land, waarbij de verkoop steeds meer digitaal gaat, de dealer wordt agent en krijgt een soort loketfunctie. De aftersales besteedt de dealer straks uit aan een bedrijf als het onze. Dat zie ik echt wel aankomen.’


De groeiende voorkeur van consumenten voor vierseizoenenbanden heeft voor de omzet geen grote gevolgen gehad. “Covid wel. Mensen reden veel minder en dat merkten we duidelijk in de bandenomzet. Ook hier geldt dat we gelukkig relatief veel exotische auto’s binnen krijgen. De eigenaars daarvan doen meestal geen concessies. Daar monteren we nog steeds winter- en zomerbanden op. Wat we ook steeds meer zien, zijn banden, speciaal voor EV’s. En we zullen steeds meer sensoren krijgen in banden, die bijvoorbeeld de temperatuur meten, het slijtagepatroon… Banden zonder lucht zitten er ook aan te komen. En banden van andere materialen, omdat rubber toch een natuurlijk materiaal is. Banden van kunststof… Ik acht het niet uitgesloten.”

Deeltjesteller

Uiteraard heeft Tyrepoint voor de apk’s van dieselauto’s ook geïnvesteerd in een deeltjesteller. De ervaringen ermee zijn positief. “We hebben een paar afkeuringen gehad. Dan is het een kwestie van vervangen. Reinigen daar doe ik niet aan. Dat is een waardeloze oplossing. Het is vervangen, of een nieuw steentje erin bij Diesel Büchli, als dat mogelijk is. Dan demonteren wij het filter, komt er een nieuwe steen in en dan monteren we hem weer. Het gaat daarbij om flinke uitgaven, maar gelukkig krijgen wij hier niet de auto’s binnen waarvan het twijfelachtig is of ze door de apk komen. Meestal is zo’n vervanging dan ook geen probleem voor de klant. Ik ga ook niet rommelen. De autobranche heeft al zo’n naam… Als ik iets doe, wil ik het ook goed doen.”

Ook zijn eigen uitgaven houdt Rodink goed in de gaten, want daar moeten al de investeringen die hij doet in zijn bedrijf van betaald worden. “Voor mezelf heb ik niet veel nodig. Ik ben al tien jaar, vanaf het begin, aan het investeren. Ik heb ook geen bank nodig; alle investeringen hebben we zelf opgebracht. Die visie had ik al toen ik nog bij BMW werkte: we krijgen verkoopunits in het land, waarbij de verkoop steeds meer digitaal gaat, de dealer wordt agent en krijgt een soort loketfunctie. Daar omheen krijg je bedrijven voor de aftersales. Echte techneuten willen straks ook niet meer bij de dealer werken, op een paar ict’ers na misschien. Een nieuwe distributieriem? Dat werk besteedt de dealer straks uit aan een bedrijf als het onze. Dat zie ik echt wel aankomen.”

Voor velgreparatie heeft Tyrepoint twee richtmachines en een slijpmachine.

Foto boven: Bij de recente verbouwing, de eerste omvangrijke sinds de oprichting in 2015, is er bij Tyrepoint in Zwolle onder meer een nieuwe vloer gelegd. Ook is het bandenhotel verplaatst en is de werkplaats uitgebreid met drie extra hefbruggen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06