Dataspecialist TecAlliance, het internationale bedrijf achter onder meer de aftermarketcatalogus TecDoc, heeft de Nederlander Frank Nieuwenhuys gepromoveerd tot Executive Vice President (EVP) Commercial voor de EMEA-regio. Achter de schermen is het team druk bezig passende antwoorden te bieden voor de snel veranderende automotive.
Partnercontent
oor we verder ingaan op de ontwikkelingen binnen TecAlliance eerst nog wat achtergronden bij de promotie van Nieuwenhuys. Die benoeming maakt namelijk deel uit van een algehele reorganisatie van de commerciële structuur van TecAlliance in vier regio’s, met naast de EMEA-regio de regio’s Noord- en Zuid-Amerika (met David Williams als EVP), Azië-Pacific (onder leiding van Matthias Moritz) en China (Iris Huang). Deze transitie zal naar verwachting op 1 januari 2025 volledig zijn afgerond.
Groeimogelijkheden
Nieuwenhuys heeft bijna zes jaar ervaring bij TecAlliance, nadat hij eerder leiding had gegeven aan de wereldwijde TecDoc-business. Met meer dan veertien jaar ervaring in de branche bij Gates, waaronder uitgebreid werk in Europa en China, is hij goed gepositioneerd om groei in deze belangrijke regio te stimuleren. “Hoewel Europa nog steeds de grootste commerciële regio voor TecAlliance is, wat een duidelijke focus vereist, zien we goede groeimogelijkheden in het Midden-Oosten en Afrika. Via ons kantoor in Dubai investeren we in een organisatie om onze klanten en partners in deze regio te ondersteunen.”
TecAlliance is als het ware van de autobranche voor de autobranche. De aandeelhouders zijn stuk voor stuk actief in de autowereld. TecAlliance wil de volledige automobiele aftermarket een antwoord bieden op een gedeelde behoefte en doet dat via vier verschillende merken: TecCom, TecDoc, TecRMI en TecFleet. Grote klanten zoals de onderdelenfabrikanten en de grote distributeursgroepen kunnen producten naar wens ook in de eigen huisstijl inzetten.
Hij voegt daaraan toe: “De plaats van ons team en productaanbod zal de klanten van TecAlliance in staat stellen hun activiteiten in de MEA-regio te verbeteren. In de afgelopen jaren hebben we negen medewerkers aangesteld die zich toeleggen op deze regio en hebben we onze voertuiggegevens voor het Midden-Oosten aanzienlijk uitgebreid, met meer ontwikkelingen op komst.”
Wereldwijd
Over de wereldwijde herschikking van TecAlliance zegt ceo Peter van der Galiën, de Nederlander die in 2023 het roer bij TecAlliance overnam van de Duitser Jürgen Buchert: “TecAlliance heeft het de afgelopen jaren uitstekend gedaan. Hoewel de groei vooral uit Europa kwam, hebben we nu in Noord- en Zuid-Amerika, China en Azië-Pacific een volwassenheidsniveau bereikt dat we nodig hebben om onze klanten en aandeelhouders in deze regio’s te ondersteunen met de best mogelijke dataproducten en -oplossingen voor de auto-industrie.”
David Winter, Executive Vice President Sales New Markets, voegt hieraan toe: “TecAlliance werkt vanuit een wereldwijde strategie, maar we moeten regionaal plannen en deze plannen lokaal uitvoeren. De organisatorische aanpassing stelt ons in staat om precies dat te doen. Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat we onze klanten en partners in Europa de beste automotive-data- en procesoplossingen blijven bieden.”
Doelgroepspecifiek
Met de merken TecCom, TecDoc, TecRMI en TecFleet biedt TecAlliance doelgroepspecifieke oplossingen. TecDoc is misschien wel de bekendste, mede door de dertig jaar dat deze catalogusstandaard nu bestaat. Het is nu niet meer voor te stellen, maar voordien was er geen standaard voor de identificatie van voertuigen en de gebruikte onderdelen. Nu, dertig jaar later is die noodzaak actueler dan ooit, vertelt Nieuwenhuys. “Allereerst zijn er elektrische auto’s met onderdelen en toeleveranciers die geen onderdeel zijn van de klassieke onafhankelijke aftermarket. Tel daarbij op dat mede door die elektrificatie de toetredingsdrempel voor nieuwe toetreders is verlaagd en we zien de effecten om ons heen: de markt heeft in jaren niet zoveel nieuwe merken zien komen en gaan. De onafhankelijke aftermarket moet dat wel kunnen bijbenen en daar ligt ook voor ons een grote uitdaging. Onze wereldwijde operatie helpt ons hierbij.”
‘Nieuwe toetreders hebben de informatie voor de vrije aftermarket lang niet altijd op orde: dat is zowel een uitdaging als een kans voor TecAlliance.’
Ook voor de producten TecRMI (reparatie- en onderhoudsgegevens/-verwerking) en TecFleet (voor vlooteigenaren) spelen deze ontwikkelingen een belangrijke rol, want alles staat of valt immers bij een correcte voertuigidentificatie. Vervolgens komt de uitdaging om die te koppelen aan de juiste reparatie- en onderhoudsgegevens. Wij hebben meer dan 200 merken geïdentificeerd die zo’n 800 modellen vertegenwoordigen die wij in ons databestand in China hebben met een relevantie voor Europa. Deze voertuigen worden beschreven door ongeveer 1250 Ktypes. De opdracht is deze zichtbaar te krijgen in de Europese TecDoc-catalogus.”
Kentekendata
Bij TecAlliance wordt stevig geïnvesteerd in de volle breedte van het pallet aan producten en diensten. Zo kocht het vrij recent een twaalf man tellend bedrijf in de Elzas. Nieuwenhuys licht toe: “Zij specialiseren zich in het koppelen van kentekendata aan voertuigdata. In Nederland is dat al jaren goed geregeld maar daar buiten is het niet altijd even vanzelfsprekend. Het is voor onze producten en dienstverlening echter van grote toegevoegde waarde.”
Foto boven; Frank Nieuwenhuys met salesmanager Tim Geraedts (links).