Tot en met de maand juli dit jaar zijn er net geen vijf miljoen apk’s uitgevoerd aan personen- en lichte bestelauto’s. Een plus van één procent over de eerste zeven maanden van dit jaar dus.
Het ouder wordende wagenpark is hier debet aan. De grootste groei (+1,9%) van het apk-volume zit hem dan ook bij auto’s die ouder zijn dan 12 jaar. Een daling van het apk-volume zien we bij de auto’s jonger dan 6 jaar (-2,3%), waar met name de dealerwerkplaatsen last van zullen hebben.
Personen- en lichte bestelauto’s | Leeftijd auto | Jan – Jul 2025 | Jan – Jul 2024 | Verschil |
Jonger dan 6 jaar | 628.177 | 642.928 | -2,3% | |
Tussen 6 en 12 jaar | 1.719.063 | 1.704.943 | 0,8% | |
Ouder dan 12 jaar | 2.639.736 | 2.588.489 | 1,9% | |
Totaal | 4.986.976 | 4.936.360 | 1,0% |
ASM | 04082025 | Bron: RDC
Brandstofmix
De teloorgang van de diesels wordt ook bij het apk-volume ervaren. Het apk-volume aan auto’s met een dieselmotor daalde in januari-juli van dit jaar, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met bijna 9,4 procent. Het waren er nu nog maar 894.956 stuks. Het aantal auto’s met een benzinemotor dat een apk onderging bleef vrijwel stabiel op bijna 3,7 miljoen stuks. Hybride auto’s (289.264 stuks) en EV’s (70.081 stuks) zagen over de eerste zeven maanden van dit jaar hun apk-volume sterk toenemen, met respectievelijk 30,1 en 28,1 procent.