Connectiviteit, reparatie door robots, kunstmatige intelligentie: de Festhalle is tijdens de komende Automechanika Frankfurt het domein van toekomstige ontwikkelingen in de werkplaats. Diverse voorbeelden, vertaald naar sales en aftersales, worden aan het vakpubliek gedemonstreerd.

Centrale vraag is wat werkplaatsen nodig hebben om ook op de lange termijn auto’s te kunnen onderhouden en repareren. Grote namen uit de wereld van industrie, partijen op het gebied van 3D printen en elektromobiliteit nemen met nieuwe snufjes een voorschot op komende tijden.

Augmented reality

Zo laat Porsche AG zien hoe augmented reality van dienst kan zijn en robots klussen kunnen uitvoeren. Als onderdeel van de Automechanika Academy (met dagelijkse presentaties) past Bosch vergelijkbare techniek toe om de werking van hoogvoltagemotoren uit de doeken te doen. Bij Lamborghini is te zien wat er allemaal komt kijken bij professionele reparatie van beschadigd carbon. Verder biedt Hella een overzicht van state-of-the-art automotive technologie, onder het motto ‘OE expertise meets diagnostics’. Op de stand bij Maha presenteert Gudat Solution zijn ‘Digitale Dealer’, een web-based oplossing om op één plek afspraken en personeel te plannen en leen-/huurauto’s te coördineren. Ook veelbelovend klinkt de op kunstmatige intelligentie gebaseerde verkoophulp ‘Dana’. Dit product van de onderneming Forcemanager werkt op basis van spraakherkenning en helpt medewerkers bij een reeks dagelijkse taken. Denk aan zo efficiënt mogelijk plannen van eenieders werkdag, de juiste rijroute en hoeveelheid tijd voor externe afspraken.

Innovatieprijzen

De Festhalle biedt tevens onderdak aan de Innovatieprijzen. ’s Werelds grootste automotive vakbeurs kent deze awards inmiddels al meer dan twintig jaar toe aan baanbrekende of veelbelovende oplossingen. Voor wie wil is er een looproute langs alle winnaars. Olaf Mußhoff, directeur van Automechanika Frankfurt is in zijn nopjes met het innovatieve gehalte van het evenement. “Veel bedrijven stemmen hun innovatiecyclus zelfs af op de beurs.” Hij noemt de Festhalle “de perfecte plek om overzicht te krijgen van hetgeen er allemaal nieuw is in de automotive aftermarket.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties