Om na drie opeenvolgende jaren van verlies weer winstgevend te worden, stoot Bosal zijn trekhakentak af. De stap hing al langere tijd in de lucht maar heeft nu een officiële status, om zowel intern als in de markt duidelijkheid te creëren.

De verkoop maakt deel uit van de ‘Grow-Fix-Divest’-strategie, een geheel van maatregelen om financieel weer gezond te worden. In dat verband staat ook de cabinedivisie in de etalage (die houtverwerkings – en bosbouwbedrijven bedient). Het bedrijf leed vorig jaar 29 miljoen euro verlies en 19 miljoen in 2015. De omzet bedroeg 693 miljoen euro (2015), respectievelijk 653 miljoen euro (2016).

Kandidaat-kopers

Bosal-ceo Ton Vernaus zegt in Het Financieele Dagblad dat er “gezonde interesse” bestaat voor de trekhakentak, die financieel gezond is. Kandidaat-kopers kunnen vanuit de branche komen én uit de hoek van private equity. In de afgelopen jaren zijn daarvan elders in de markt diverse voorbeelden van geweest, zoals Brink (koper: H2 Equity Partners) Westfalia (koper: Horizon Global) en Curt Manufacturing (VS, koper: Audax Group).

Weer zwarte cijfers

De activiteiten rond trekhaken zijn bij Bosal goed voor bijna eenderde van de jaaromzet. Die bedraagt tweehonderd miljoen euro, op een totaal van 653 miljoen euro in 2016. Dankzij verkoop kan de onderneming, naar zij hoopt, in de loop van 2017 terugkeren in de zwarte cijfers. Ook aan de schuldenproblematiek zou dan een einde komen. De opbrengst van de verkoop wil Vernaus mede gebruiken om te investeren in de uitlatentak. Uiteindelijk moet een bedrijf ontstaan dat op mondiaal niveau opereert, met uitlaatsystemen als kernactiviteit – zowel bij de eerste montage als in de vervangingsmarkt.Bosal heeft de afgelopen maanden ook tijd en energie gestoken in aanpassingen binnen het bestuur en management. In dat kader werd vorig najaar afscheid genomen van toenmalig ceo Aad Goudriaan. Die vroeg vorige maand de Ondernemingskamer in Amsterdam om onderzoek te doen naar eventueel wanbeleid bij zijn ex-werkgever.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
4 december 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19