Analisten verwachten dat de Europese aftersalesmarkt rond airconditioning de komende vijf jaar met zo’n vier procent zal toenemen. Daarbij wordt de magische grens van één miljard euro aangetikt. Niet vreemd dus dat verschillende toeleveranciers zoals Bosch investeren in dit gamma.
Belangrijke drijfveer is de combinatie van een groeiend wagenpark en een stijgend marktaandeel voor auto’s dat airco gemonteerd heeft. Voor auto’s tot een jaar of vier oud is dat marktaandeel honderd procent, naarmate de auto ouder wordt neemt dat aandeel licht af. Voor auto’s met een leeftijd van vijftien jaar of ouder is dat nog geen 70 procent. Het verschuiven van de gemiddelde leeftijd de komende vijf jaar en de verwachte verdere groei van het wagenpark zorgen dus voor extra kansen. Grofweg heeft nu elke achtste auto in Europa geen aircosysteem aan boord en die groep wordt steeds kleiner.
Vervangingspercentage
Uitgaande van een vervangingspercentage dat grofweg tussen de één en twee procent zit betekent dat een marktgrootte van tien miljoen euro op jaarbasis. Een markt die vooral draait om verdampers, expansiekleppen, droogstoffilters, condensors en compressors. En dan hebben we het hier nog niet over aanverwante componenten binnen het reguliere koelsysteem, van motorkoeling tot en met interieurventilatoren aan toe.
Uitgaande van een vervangingspercentage rondom het aircosysteem dat grofweg tussen de één en twee procent zit betekent dat een Europese marktgrootte van tien miljoen euro op jaarbasis.
Wellicht opvallend voor sommigen: juist voor elektrische voertuigen is het aircosysteem van extra belang. Zowel het accupakket, de elektrische motor en de elektronica rond het hoogvoltage-systeem hebben koeling nodig en daar komt het circuit van het aircosysteem om de hoek kijken.
Bredere marktdekking
Voor toeleverancier Bosch zijn deze ontwikkelingen reden om gas te geven op het segment. Traditioneel was het bedrijf er vooral actief met aircoservicestations en aanverwante items. In 2024 maakte de fabrikant bekend het programma rondom koeling van een bredere marktdekking te voorzien door het toevoegen van extra referenties. Denk daarbij aan de productlijnen zoals waterpompen, ventilatoren en koelingskleppen. Het segment airconditioning met compressoren, condensors, droogstoffilters, expansiekleppen en verdampers betreft een nieuwe toevoeging aan het gamma om zo optimaal in te spelen op deze specifieke markt.