TECO-distributeur CBX Nederland heeft de Nederlandse primeur voor het nieuwe controle- en kalibratie-instrument PROADAS. Volgens de fabrikant onderscheidt het zich door de snelheid en eenvoud van bediening zonder daarbij de fabrieksvoorschriften van autofabrikanten uit het oog te verliezen.

Dat laatste is voor CBX-directeur Maurits Golüke cruciaal. “Er is onder autofabrikanten geen uniformiteit: sommige merken verlangen de hartlijn van de carrosserie als uitgangspunt, andere kiezen juist voor de rijhoek. Je kunt debatteren over welke keuze beter is, maar dat is niet relevant. Meten en kalibreren volgens de normen van de fabrikant is wat ons betreft op dit moment de enig juiste keuze. Elk systeem dat geen meting van de rijhoek kan uitvoeren, is per definitie niet in overeenstemming met fabrikantsvoorschriften van een aantal groepen zoals VAG en FCA. De enige technisch juiste methode gaat uit van een kalibratie op basis van de stand van de achterwielen, wat ook de rijrichting van het voertuig bepaalt. Dat is nu eenmaal de basis van uitlijnen. Op dit moment zijn er ook fabrikanten die de symmetrie-as als uitgangspunt nemen om andere redenen. Wij volgen de fabrieksvoorschriften omdat deze nu leidend zijn. Uiteindelijk zullen meer voertuigfabrikanten overstappen naar kalibratie vanuit de achteras, daar ben ik zeker van. Wellicht dat er later zelfs een bepaalde Europese of landelijke norm voor komt, wie weet.”

De PROADAS-oplossing van TECO kan met alle verschillende fabrieksnormen uit de voeten. “We hebben verdeeld over 27 fabrikanten nu ruim 250 voertuigen in het systeem zitten, toegespitst op de meest belangrijke voertuigen. Elke week komen er twee of drie nieuwe bij. Voor de Volkswagen- en Fiat-Chrysler groep hebben we bijvoorbeeld al volledige dekking.”

Minutenwerk

Het systeem zelf onderscheidt zoals gemeld door de snelheid en eenvoud van werken. Tijdens de demonstratie zien we productspecialist Roberto Nicolini van de TECO-moeder Nexion de kalibratie in zijn eentje in een paar minuten doorlopen door de uitlijnkoppen en bluetooth afstandsmeters. Je begint met de klemmen op de achterwielen en een bluetooth afstandsmeter vanaf de vooras voor juiste positionering. De hoogte van de horizontale balk en het kalibratiebord is elektrisch verstelbaar, al met al dus door een enkele technicus te bedienen. Ook via een bluetooth hoogtemeter wordt de waarde naar de computer verstuurd. De wagenhoogte meet je vervolgens via de afstandsmeter die de waarde doorgeeft via bluetooth.

Compleet rapport

Na afloop zie je een oogopslag alle benodigde gegevens, inclusief het VIN en de positiegegevens van je kalibratietool. Indien gewenst kan de uitlijn pre-check ook in het rapport worden opgenomen, zodat je kan aantonen dat de uitlijning ten tijde van kalibratie goed is geweest. Alle verzamelde kalibratie data is ook in het eindrapport terug te vinden, dat de klant en/of verzekeraar kan meekrijgen maar ook in de eigen werkplaatsadministratie bewaard kan worden voor toekomstig gebruik.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties