Door de stijging van het aantal EV-modellen en de daling van de nieuwprijs rukt elektrisch rijden gestaag op. Het omzetpotentieel voor de aftersales zal erdoor gaan krimpen. Er zijn nauwelijks nog draaiende motoronderdelen. Naar bougies is het vergeefs zoeken, net als naar een versnellingsbak. Motorolie, oliefilters? Niet meer nodig. Toch hoeven we als branche niet te wanhopen.
De banden van een EV slijten stukken sneller dan bij conventionele aandrijving. Remmen, lampjes, schade – veel klassiek onderhoud en reparatie blijft bestaan. Daarnaast herbergen elektrische auto’s bovengemiddeld veel ADAS-voorzieningen en bijbehorende camera- en radarsystemen. Dat betekent nieuw, hoogwaardig werkaanbod. Of neem de koeling van de accupakketten. Je zult de airco elk jaar moeten onderhouden, om de werking van de batterij te garanderen. De accu is immers in een EV niet alleen een comfortsysteem maar ook een middel om de aandrijving op peil te houden.
Of wat te denken van inbouwluidsprekers, om doodstille elektrische auto’s beter hoorbaar te maken, en daarmee veiliger voor de omgeving? Een taxibedrijf heeft bij ons al twee van zijn voertuigen laten aanpassen, nadat er een paar keer bijna iemand op de motorkap was beland. De speaker zit in de kofferbak of de ‘motorruimte’ en werkt, via een koppeling aan de CAN-Bus, als een soort uitlaat. Er zijn ook petrol heads die ook in hun elektrische auto een vol motorgeluid willen. Het volume en de klankkleur kun je instellen met een app op je telefoon. Mensen kunnen het uitproberen in een van onze EV’s. Ook op die manier kun je in dit tijdperk van transitie nieuwe omzet aanboren.
Certificering
Om in te spelen op onderhoud aan elektrische en hybride aandrijving, zijn twee van onze monteurs gecertificeerd door Autoniveau en Tech360. Ook gaan ze naar een vervolgopleiding op het gebied van ADAS. Zelf hebben we begin dit jaar een ADAS-diagnosecenter ingericht. Verdiepingsvloer, afscheidingswand, brug erbij, brug verplaatsen, brug inkorten. Het resultaat is een afgeschermde, rustige ruimte binnen de werkplaats, zonder de dagelijkse hectiek met in- en uitlopende mensen. Het draait er om diagnose, afstellen, uitlijnen. Eerst heb ik de brug besteld, daarna het diagnosegedeelte, op basis van praktijkdemo’s bij een stuk of vijf aanbieders. Ons ADAS-center heeft een vast team, van twee monteurs. Ze vinden dit soort nieuwe ontwikkelingen mooi om mee aan de slag te gaan. Ook anderen vinden ADAS interessant hoor, maar dan in combinatie met regulier sleutelwerk. Mijn uitgangspunt is dat iedere autotechnicus bij ons deze systemen moet kennen en kunnen afstellen.
We nemen op deze manier een voorschot op de toekomst. Verzekeraars zullen strengere eisen gaan stellen aan ADAS-reparatie. Door de steeds bredere toepassing van hoogwaardige elektronica zal het potentieel van storingen toenemen. We zijn daarom heel bewust overal aan het adverteren, om ons te profileren als adres voor onderhoud aan EV’s en hybrides. Ons ADAS-center kan trouwens ook dienst doen voor merkdealers, universele autobedrijven en schadeherstellers die de apparatuur (nog) niet willen aanschaffen. Op die manier haal ik nieuw werk binnen.
Uiteraard hoeft u ons voorbeeld niet meteen te volgen. De verandering die ik schets gaat geleidelijk. Er blijft nog lange tijd volop traditioneel werk te doen. Pas over een jaar of drie zal de elektrische auto af fabriek net zo duur zal zijn als een benzineauto. Weet echter wel: als je een volger bent en blijft, kruipen er in de tussentijd de nodige collega’s voor je.