Banden zijn een belangrijke omzetmaker voor alle autobedrijven, dealer- zowel als universele bedrijven. Als afkeurpunt in de apk zorgen banden niet alleen voor bandenomzet, maar vaak ook voor bijkomende werkzaamheden aan de remmen of ophanging. Om autobedrijven te helpen die bandenbusiness in eigen huis te houden hebben grote onderdelendistributeurs aparte deelformules voor bandenservice. Er zijn ook bedrijven die onderhoud er helemaal niet bij willen hebben en zich puur toeleggen op het specialisme van banden en ondersteltechniek. Voor beide opvattingen is wat te zeggen. De vraag aan ons Aftersalespanel luidt daarom deze keer: wat is de toekomst van het onafhankelijke bandenbedrijf, en hoort onderhoud daarbij, of niet?
Ron van der Jagt, voorzitter van de bedrijfstakorganisatie voor banden en wielen VACO: “Voor de bandenservicebedrijven zien wij een kansrijke toekomst. Daarbij hebben ketens zoals Euromaster, KwikFit en Profile het voordeel van hun herkenbare formule en landelijke bekendheid. Ook de vele zelfstandige bandenservicebedrijven hebben hun eigen kracht en veelal een sterk lokaal netwerk. Vaak zijn dit familiebedrijven met langlopende klantrelaties op basis van vakmanschap, toewijding en service.
Al deze bandenservicebedrijven hebben te maken met branchevervaging en met de concurrentie van dealerbedrijven en universele garagebedrijven. Hoe daarmee om te gaan is op de eerste plaats een zaak van onze leden zelf. Elke ondernemer maakt zijn of haar eigen keuzes en wij respecteren die vrijheid. Tegelijkertijd willen wij de ondernemers vanuit VACO informeren, adviseren, ondersteunen én perspectief bieden.
Daarbij zien we op de eerste plaats dat er met banden en wielen nog steeds een prima boterham te verdienen is. Intussen zien we ook kansen voor bandenservicebedrijven met een breder aanbod. Dat noemen we ‘eerstelijns voertuigservice’. Met banden, wielen en het onderstel als basis kunnen bedrijven ook andere diensten aanbieden: apk, onderhoud, accu’s, etc. Naarmate de elektrificatie doorzet, wordt dit een interessanter scenario. Want hoe meer het klassieke ‘natte’ onderhoud verdwijnt, hoe gemakkelijker de bandenservicebedrijven in positie komen van full service dienstverlener. Zo ontwikkelen bedrijven in banden- en voertuigservice zich tot first stop voor de klant.
Belangrijk is dat elke ondernemer tijdig nadenkt over de toekomst en keuzes maakt. Vanuit VACO ondersteunen we dat graag. Ook nu, in een veranderende wereld, is onze overtuiging: banden blijven de basis.”
Expertise
Onderdelendistributeur LKQ heeft met GRIP Expert een deelformule voor het bandenspecialisme binnen het autobedrijf. Kamal el Fakir, conceptmanager voor Moobi en GRIP Expert: “De rol van banden- en onderstelspecialisme wordt in rap tempo belangrijker. Met GRIP Expert richten wij ons juist op het versterken van die expertise binnen het universele autobedrijf. Niet in plaats van regulier onderhoud, maar als waardevolle aanvulling daarop.

ook een vorm van klantenbinding.
De technologische ontwikkeling in het wagenpark, met name de elektrificatie, vraagt om specialistische kennis. EV’s zijn zwaarder, hebben meer vermogen, en stellen hogere eisen aan banden. De juiste keuze – inclusief homologatie – is essentieel voor prestaties, veiligheid, verbruik en comfort. Dat vraagt om vakkennis die je er niet ‘even bij’ doet.
Juist daarom zie ik veel toekomst voor het onafhankelijke universele autobedrijf dat zich profileert als one-stop-shop. Een partij die onderhoud én specialistisch bandenvakwerk onder één dak aanbiedt. Dat zie je ook terug bij diverse formules die ooit puur als bandenformule zijn gestart, en nu ook onderhoud omarmen.
Onderhoud hoort er dus zeker bij. Niet alleen inhoudelijk – omdat het logisch aansluit op het banden- en onderstelwerk – maar ook economisch. Met de huidige loon- en kostenontwikkelingen is een gezonde bedrijfsvoering op alleen banden nauwelijks haalbaar.”
Klant
Liesbeth van Esch van Bandenbedrijf Van Esch BV in Boxtel, tevens sectorvoorzitter onafhankelijke bandenservicebedrijven VACO: “Nederlandse bandenservicebedrijven doen er alles aan om iedereen veilig rollend te houden. Een groot aantal bandenservicebedrijven opereert volledig zelfstandig. Zij zijn niet aangesloten bij een keten of franchiseorganisatie en derhalve volledig autonoom. Dat maakt dat zij zich volledig kunnen aanpassen aan de behoefte van de klant en de ambities van de ondernemer. Er is enorme betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. De één specialiseert zich in een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld landbouwbanden of motorbanden, of beperkt zich juist tot personenwagenbanden. Een groot aantal onafhankelijke bedrijven is allround bandenspecialist. Zij verkopen zowel personenwagen-, truck- als landbouwbanden. Naast banden en wielen kiest men soms ook voor uitbreiding van het aanbod met bijvoorbeeld apk, onderhoud of andere diensten. Deze keuzevrijheid is kenmerkend voor een onafhankelijk bandenservicebedrijf.
‘Onderhoud hoort er zeker bij.’
De kracht van het onafhankelijke bandenservicebedrijf zit hem in de flexibiliteit en servicegerichtheid. Korte organisatielijnen, waardoor we heel snel kunnen anticiperen op behoeftes in de markt, alsmede de individuele behoeftes van de klant. Zowel op het gebied van inkoop en verkoop kunnen er direct beslissingen genomen worden. Er zijn geen bindende overeenkomsten met externe partijen. Die autonomie vertaalt zich dus in maatwerk.
‘Ken je klant’ is een vanzelfsprekendheid. De eigenaar is alle dagen druk met de klantrelaties. Dat is namelijk het bestaansrecht van heel de onderneming. Vaak werkt de eigenaar en/of verkoper mee in de werkplaats. Niet alleen voor de medewerkers heel fijn, maar vakkennis en praktijkervaring vertalen zich daardoor automatisch naar het advies aan de klant. Meedenken in de juiste oplossing schept vertrouwen en loyaliteit, waardoor er bijzonder duurzame relaties ontstaan. Dat is de kracht van de onafhankelijke bandenservicebedrijven.”