Met de Ditex Current Monitor Pro introduceert DiagnosES een compacte lekstroomtester die speciaal is ontwikkeld voor het monitoren van accuverbruik tijdens de uitschakelfase en slaapstand van moderne voertuigen.

Waar vrijwel alle nieuwe auto’s in rust tussen de 10 en 50 mA per uur verbruiken (zelden tot 80 mA), mag dit niet leiden tot een lege accu na slechts enkele dagen stilstaan. Ongewenste parasitaire stroomafname kan echter moeilijk te detecteren zijn met een standaard multimeter of stroomtang.

De Ditex Current Monitor Pro biedt hiervoor een oplossing. Het apparaat kan zelfstandig worden gebruikt, in combinatie met vrijwel elke digitale multimeter, of als aangepaste ingangsprobe voor een oscilloscoop. Dankzij de ingebouwde stroomshunt en standaard 4 millimeter banaanstekkers is aansluiten snel en eenvoudig.

Efficiënt en praktisch in gebruik

Aan de ene zijde van de Current Monitor Pro bevinden zich banaanstekkers voor aansluiting op multimeter of oscilloscoop, aan de andere zijde grote krokodillenklemmen en stroommeetprobes. Het apparaat geeft een geluid- én lichtsignaal wanneer een ingestelde drempelwaarde (100, 200, 300, 400 of 500 mA) wordt overschreden. Daardoor hoeft de monteur niet voortdurend naast het voertuig te blijven staan.

De tester blijft bovendien actief zonder automatische slaapstand, waardoor ook langdurige metingen betrouwbaar uitgevoerd kunnen worden. Voor analyse kan de gebruiker het instrument koppelen aan een oscilloscoop met een conversieverhouding van 1 V/1 A om de actuele stroom direct te visualiseren.

Tekst boven: Eenvoudig parasitaire stroomafname detecteren met de Current Monitor Pro.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 oktober 2025
Platform Fixico ook voor Aon Nederland
9 oktober 2025
PFAS-vrij lagermatieraal Tenneco
9 oktober 2025
DiagnosES introduceert lekstroomtester
8 oktober 2025
Sef van Melick salesmanager EPS Automotive
8 oktober 2025
Afscheid zonder opvolging
8 oktober 2025
Het antwoord van het universele kanaal
Meest bekeken berichten
Recente reacties