De organisatie voor online identiteitsverificatie Digidentity gaat samen met het certificeringsstelsel SERMI een zogeheten Trust Center opzetten voor de gehele auto-industrie in 29 Europese landen.
SERMI zorgt ervoor dat gecertificeerde autobedrijven veilig kunnen inloggen op de website van een voertuigfabrikant, waarmee zij toegang krijgen tot reparatie- en onderhoudsinformatie die de beveiliging van het voertuig betreffen. “Het opbouwen van vertrouwen in de online omgeving is de sleutel tot economische en sociale groei”, zegt Marcel Wendt, cto en oprichter van Digidentity. “Als Trust Center voor SERMI kunnen wij, samen met de Conformity Assessment Body (CAB), veilige elektronische identificatie en authenticatie in heel Europa makkelijker maken. Dit betekent dat we gebruikers het gemak van eenmalige verificatie kunnen bieden, terwijl we het risico voor voertuigfabrikanten beperken.”
Waterdicht
Fred Slikker, algemeen directeur bij Digidentity: “Het realiseren van deze digitale wallet zou het begin kunnen zijn van een meer geïntegreerde identificatiedienst voor meerdere sectoren. Deze samenwerking is de eerste grootschalige implementatie van een nieuwe norm in alle EU-lidstaten. Als we het in het verleden over beveiliging hadden, was dat meestal vanuit het perspectief van de dienstverlener. Nu combineren we een geweldige gebruikerservaring met een waterdichte beveiliging waar zowel dienstverleners als gebruikers baat bij hebben. Dienstverleners, de autofabrikanten, worden beschermd tegen risico’s en gebruikers krijgen volledige controle over het gebruik van hun data met behulp van informed consent.”
Jan-Willem van der Linden, medevoorzitter van SERMI, vult aan: “Wij zijn verheugd om met Digidentity te werken als ons geselecteerde Trust Center. Tijdens de selectieperiode hebben zij hun bestaande veilige oplossing en bewezen staat van dienst gedemonstreerd. Deze sluit naadloos aan op onze behoeften. De vooruitgang die zij nu laten zien is echt indrukwekkend.”