Nu de industrie in Amsterdam-Noord plaats moet maken voor woningen is Garage Wieman begin 2023 verhuisd naar Ilpendam, naar het pand dat Jan Wals op 31 december 2022 achterliet. Mercedes-rijders uit heel Nederland komen hier naartoe voor onderhoud en vooral restauratie van hun geliefde nieuwe, dan wel klassieke Mercedes.

Het bedrijf dat sinds 1979 gevestigd was aan de Papaverweg in Amsterdam-Noord (zie kader) was enkele jaren daarvoor opgericht door de vader van de huidige eigenaar Torsten Wieman, die overigens zelf niet mee sleutelt. Met drie monteurs is Garage Wieman een relatief klein bedrijf, al is er met de ruimer opgezette werkplaats plek voor een vierde monteur. Torsten Wieman: “Het moet allereerst een liefhebber van het merk zijn. En hij moet het leuk vinden om aan oudere auto’s te werken. Het zijn niet alleen maar AMG’s die hier op de brug staan. Bij de nieuwere auto’s is veel elektronisch en kun je storingen uitlezen en via de computer een stappenplan volgen; bij de oudere auto’s is veel mechanisch en zul je zelf moeten nadenken waar een probleem zit. Ik kan soms aan het geluid van de motor al horen waar het probleem zit. Ik zoek dus echt een liefhebber.”

Garage Wieman
Na een tijdlang bij Mercedes-Benz-importeur AGAM gewerkt te hebben, startte Cock Wieman, de vader van de huidige eigenaar Torsten Wieman, in 1972 aan de Vrolikstraat in Amsterdam zijn eigen autobedrijf, gespecialiseerd in Mercedes-Benz. In 1979 verhuisde het bedrijf naar de Papaverweg en begin 2023 naar Ilpendam, het pand dat Jan Wals eind 2022 achterliet toen hij zijn bedrijfsvoering staakte. “De belangrijkste reden voor de verhuizing naar Ilpendam was dat Amsterdam-Noord milieuzone wordt, sinds 2018 betaald parkeren is ingevoerd – ik kreeg de nodige parkeerboetes voor auto’s die ik niet op tijd weer naar binnen gereden had – en de nieuwbouw. Alles gaat plat voor woningen. Woningen en industrie gaan nu eenmaal niet zo goed samen.”

Garage Wieman was vroeger ook leerbedrijf, maar daar is Torsten Wieman mee gestopt, al is hij nog wel erkend leermeester. “Mijn vader had vroeger zes man personeel. Dan kon je makkelijk zo’n leerling mee laten lopen met verschillende mensen. Met maar drie monteurs kan dat niet. Je moet wel aandacht kunnen schenken aan zo’n leerling, anders staat hij er alleen maar naar te kijken. Ik was ook wel een beetje teleurgesteld in de jongens die ik op het laatst binnen kreeg. Vroegen ze wat ze gingen verdienen. Nou, laat eerst maar eens zien wat je kunt, denk ik dan. Wat dat betreft heb ik mazzel met de jongens die hier nu werken. Neem Cor, die kwam met zijn negentiende bij ons werken. Hij is nu 62. Dat zegt toch wel wat. Hij is van de diesels en de bussen. De nieuwe modellen, daar moet hij niks van hebben. Rick en Remon doen die bussen ook, maar liever niet. Rick doet ook versnellingsbakrevisie en is met diagnose wat verder. Remon is pas 21, maar heeft het echt in de vingers. Hij is echt zo’n liefhebber.”

Garage Wieman is nooit Mercedes-Benz-dealer geweest en Torsten Wieman zou dat ook niet willen. Liever dan onderdeel uit te maken van een grote organisatie houdt hij het kleinschalig. Dat vertaalt zich ook in de keuze voor een plaatselijk verzekeringskantoor, waarmee nog persoonlijk contact mogelijk is. Ook in het contact met dealerbedrijven mist Wieman wel eens het directe contact. “Vanaf dat ik achttien werd en bij de Mercedes-dealer onderdelen moest ophalen, heb ik vijftien jaar met dezelfde directeur te maken gehad. Dan was het: ‘Morgen, Tor!’ Ik liep ook gewoon met de jongens mee het magazijn in. Nu zit er elk jaar een ander. Kijken je verbaasd aan wat je komt doen, terwijl we een van hun grootste klanten zijn.”

Een nieuwe apk voor deze vijftigjarige.

Onderdelen

Garage Wieman monteert voornamelijk originele onderdelen, die via de Mercedes-dealer worden besteld. Torsten Wieman: “Sommige originele onderdelen zijn ook gewoon de beste keuze, of kun je alleen origineel krijgen. Aftermarket onderdelen monteren we ook, maar wel van de merken die Mercedes zelf ook gebruikt, zoals Bosch, AT of Lemförder.”

Garage Wieman doet ook restauraties, zoals van deze 300SEL 6.8 AMG uit 1971 (rood), die op Spa Francorchamps nog eens eerste werd in zijn klassement en tweede van de race, en een 280SL Pagode uit 1970 (crème/grijs).

Daarvoor moeten soms ongebruikelijke paden bewandeld worden, zeker als het gaat om de wat oudere modellen. “Daar staat bijvoorbeeld een 280 SE uit 1971. Die was in elkaar gereden na een klapband. Sommige onderdelen hebben we diep in Duitsland moeten halen, bij een club die niet aan garages verkocht. Dus toen is de eigenaar van de auto lid geworden van die club en is hij de onderdelen zelf gaan halen. Motorkap en scherm konden we niet meer aan komen. Die hebben ze helemaal recht moeten trekken. Mijn vader, hij is bijna tachtig, vindt het nog steeds prachtig als hij via internet weer ergens een onderdeel heeft kunnen vinden. Komt er weer een pakket binnen, uit Italië, uit Griekenland…”

Zelf heeft Garage Wieman ook een enorme voorraad onderdelen, waarvan een groot deel na de verhuizing nog altijd in Noord ligt opgeslagen. “De ruimte die ik nu hier heb, had ik aan de Papaverweg alleen al als magazijn. Het staat helemaal vol en nog heb ik ruimte tekort. Wat ik nu hier heb, gaat allemaal in de computer; wat in Noord ligt, dat houden we nog altijd bij in mappen. En als er een onderdeel verkocht wordt, gaat er een streep doorheen. Daar wil ik wel van af.”

Merk

Behalve Mercedes komt er zelden een ander merk de garage in. “Dat wil nog wel eens gebeuren als de tweede auto van een klant bijvoorbeeld een ander merk is. Daar wil ik dan nog wel eens een servicebeurt of een apk voor doen, maar meer ook niet. Voor de nieuwere auto’s heb je een testkast nodig. Ik heb wel een universele testkast van Arex, voor een apk of het snelle werk, maar die kan niet alles. Bovendien zijn er andere autobedrijven die die andere merken veel sneller kunnen servicen dan ik. Er zijn twee universele garages die ik vertrouw en waar ik zaken mee doe. Daar stuur ik mijn klanten met de ‘vreemde’ merken naartoe.”

De pooltafel in de kantine. De boog kan niet altijd gespannen zijn.

“Omdat 95 procent Mercedes is, heb ik besloten wel de officiële testkast van Mercedes te gebruiken. Die lease ik en daarmee heb ik ook de licentie om sleutels en computers te bestellen. Het enige wat ik niet kan, zijn reparaties die onder de garantie vallen. Ik had bijvoorbeeld een klant met een Mercedes uit 2006 met een doorgeroeste achterbrug. Ik had al twee van zulke reparaties gedaan, totdat ik iemand sprak die zei dat Mercedes die onder de garantie valt, of coulance. Dus die klant heb ik naar de dealer verwezen. Klant blij, want dat scheelt toch weer een paar duizend euro.”

Wat de nieuwe auto’s betreft, komen er ook al hybrides bij Wieman in de werkplaats en ook de elektrische Mercedes zit eraan te komen. En hoewel één monteur al op cursus is geweest en de volgende in de planning staat, gelooft Wieman niet dat elektrisch rijden de toekomst heeft. “Waarom zoveel geld in die ontwikkeling stoppen? Mercedes heeft een diesel ontwikkeld die in Californië rijdt. Daar rij je niet zomaar. Daarvoor moet je aan de strengste eisen voldoen. Diesel heeft ook een veel hoger rendement dan benzine. Het zou beter zijn om te kijken naar e-fuels, hernieuwbare brandstoffen.”

Foto boven: In het voormalige pand van Jan Wals heeft Garage Wieman nieuw onderdak gevonden.

David de Jong Fotografie

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties