Na LKQ Fource (Autobandenpartner) heeft ook Alliance Automotive Group Benelux met Tyres-On zijn eigen formule waarmee universele autobedrijven zich kunnen profileren als bandenspecialist. Er zijn echter ook nog veel onafhankelijke, gespecialiseerde bandenservicebedrijven, zoals Bandenbedrijf Van Esch in Boxtel.

Liesbeth van Esch: “Natuurlijk zit de concurrentie hier om de hoek. Ons bestaansrecht zit hem in onze naamsbekendheid, een regionale functie als het gaat om personenwagenbanden en een heel hoog serviceniveau. De business wordt ons gegund omdat we in de regio gewoon een heel goede naam hebben opgebouwd, generatie op generatie.”

Liesbeth van Esch en haar man Marco, met tussen hen in een foto van oprichter Theo van Esch.

In de week dat we mede-eigenaar Liesbeth van Esch spreken, komt Bovag met de resultaten van een onderzoek waaruit blijkt dat afgelopen zomer fors meer automobilisten nog op winterbanden rijden. Toch zal Liesbeth van Esch de laatste zijn om die automobilisten daarom te veroordelen. “Er zijn tal van legitieme redenen waarom iemand zijn winterbanden eronder laat zitten: de auto wordt binnenkort verkocht, er is geen geld voor nieuwe banden, er worden maar weinig kilometers met die auto gereden… Ik zie trouwens liever mensen in de zomer op winterbanden rijden dan op banden waar nog maar 1,6 millimeter profiel op zit. Het voordeel van een bandenwissel is wel dat een specialist twee keer per jaar naar je banden kijkt. Wij kennen onze klanten goed en kunnen hen daarom ook goed adviseren wat voor zijn auto en zijn gebruik de beste band is. De diversiteit onder onze klanten is groot: van zzp’ers met één busje tot aan transporteurs met tientallen trucks. Klaarstaan voor de klant, wie het ook is, dat is iets waar wij heel goed in zijn.”


‘Uitlijnen hoort bij het gewone werk van bandenbedrijven als onderstelspecialist.’


Liesbeth van Esch ziet de ontwikkeling van universele autobedrijven tot bandenspecialist niet noodzakelijkerwijs als een bedreiging. “Van oudsher kregen banden zowel bij onafhankelijke autobedrijven als bij dealers minder aandacht dan de laatste tijd. Gelukkig is dat veranderd doordat de band een steeds complexer product is geworden. Dat autobedrijven nu meer aandacht aan banden besteden, is voor de consument alleen maar goed, omdat die nu ook vanuit die kanalen beter advies krijgt. Aan de andere kant zijn bedrijven als het onze nog altijd dé expert op dat gebied, omdat het onze corebusiness is. Die voorsprong halen de autobedrijven niet zomaar in. Dat het voor onze concurrentiepositie een bedreiging vormt, is een ander verhaal. Daar kan ik van alles van vinden, maar dat is niet iets waar ik invloed op heb.”

Ongeveer de helft van de werkzaamheden betreft niet-personenwagens, zoals deze reinigingswagen van de gemeente Boxtel waarvoor in de speciale bedrijfswagenwerkplaats een bandenreparatie wordt gedaan.

ADAS-kalibratie

Als bandenspecialist beperken de werkzaamheden van Bandenbedrijf Van Esch zich niet tot het repareren en vervangen van banden, maar betreffen deze ook uitlijnen, wielen, uitlaten en zelfs accu’s. ADAS-kalibratie hoort daar niet bij, al pleit bandenbrancheorganisatie Vaco, waar Liesbeth van Esch binnen de sector bandenservicebedrijven de onafhankelijke bedrijven vertegenwoordigt, er wel voor dat bandenservicebedrijven ook dat werk naar zich toetrekken. Liesbeth van Esch: “Uitlijnen hoort bij het gewone werk van bandenbedrijven als onderstelspecialist. Omdat ADAS-kalibratie daar toch mee samenhangt, zegt Vaco: ‘Neem dat werk erbij.’ Bij ons is er vooralsnog weinig vraag naar ADAS-kalibratie, dus zit het niet in de planning voor de komende tijd, maar als die vraag toeneemt, zullen we daar zeker op inspelen. Omdat we een allround bandenservicebedrijf zijn, krijgen we alle voertuigen binnen, van personenauto tot truck en landbouwvoertuig. Daar hebben we voorlopig ook voldoende werk aan. Bovendien kalibreren die systemen zichzelf. Alleen als je veel schadeherstelbedrijven als klant hebt, waar je het uitlijnen voor doet, wordt het een ander verhaal.”

Wel is onlangs geïnvesteerd in balanceerapparatuur, mede omdat de diameters van de personenwagenbanden steeds groter worden. “Er zijn al 23 inch banden. De oude machine kwam wat opspanmogelijkheden tekort en was ook niet nauwkeurig genoeg.”

Bandenbedrijf Van Esch
Na een jaar of zes als filiaalhouder een personenwagenbandenbedrijf in Boxtel te hebben geleid, start Theo van Esch in 1977 in datzelfde bedrijf zijn eigen bandenbedrijf. Een aantal jaren later breidt hij uit met bedrijfswagen- en landbouwvoertuigbanden. Enige tijd doet het bedrijf ook aan bandenvernieuwing, maar stopt daarmee vanwege regelgeving en ook omdat het op de beperkte schaal waarop het gebeurt niet langer rendabel is.
Van 1982 tot 1987 is het bedrijf elders in het dorp gevestigd, vanwege geplande aanpassingen aan het naastgelegen spoor. Als die plannen niet doorgaan, keert het bedrijf in 1988 terug naar de originele locatie, waar het nog altijd gevestigd is.
In 1997 is een nieuwe truckhal bijgebouwd. De laatste verbouwing dateert van 2003, als een voorraadhal wordt bijgebouwd. Na jarenlange leiding door oprichter Theo van Esch en zijn vrouw Betsie wordt het bedrijf voortgezet onder leiding van een driekoppige directie, bestaande uit zoon Tonny en dochter Liesbeth van Esch, en haar man Marco.

Doordat Van Esch een allround bandenservicebedrijf is, pakt het van bedrijven waarvan het de trucks servicet ook meteen de personen- en bestelwagenbanden mee. Liesbeth van Esch: “Vertaald naar het werk in de werkplaats denk ik dat de verhouding tussen personenwagens en de rest fiftyfifty is. In volumes en in omzet is de bedrijfswagensector voor ons wel groter, maar dat is logisch. Een groot verschil is verder dat je het werk in de personenwagensector veel beter kunt voorspellen en dus kunt plannen dan in de trucksector. Een bandenwissel voor een personenwagen kun je weken vooruit plannen; bij een truck is het probleem meestal acuut en moet het direct worden opgelost. Daarvoor hebben we een mobiele pechhulpservice, een BE-oplegger met een trekker ervoor, waarmee we in de regio de pechhulp kunnen aanbieden. Daarnaast werken we samen met andere bandenbedrijven die pechhulp kunnen verlenen. Bij pech met een personenwagen is het erg afhankelijk van de situatie wat de beste oplossing is.”

De voorraadhal.

Geen apk

Omdat banden een aandachtspunt zijn voor de apk, lijkt het voor de hand liggend dat een bandenservicebedrijf ook apk’s verricht. Van Esch heeft dat in een grijs verleden ook wel gedaan, maar heeft daar bewust afscheid van genomen. “We hebben wel een apk-keurmeester in huis, in de persoon van Tonny, mijn broer, maar we zijn geen keuringsstation. De apk’s stonden onze werkzaamheden als bandenspecialist eigenlijk meer in de weg dan dat het iets toevoegde. Je weet nooit hoeveel werk er uit een apk voortkomt, dus dat is lastig te plannen. En als bandenservicebedrijf alleen de keuring doen en niet het onderhoud, dat zou een beetje raar zijn. Bovendien wil je als keuringsstation toch ook het onderhoud doen, al is het maar om de investeringen terug te kunnen verdienen in bijvoorbeeld equipment die dat vereist. Je moet op een bepaald moment je bedrijfsstrategie kiezen en dan laat je nu eenmaal een deel van de markt liggen. Wij hebben ervoor gekozen nauw samen te werken met andere bedrijven voor het werk dat wij zelf niet doen. Andersom gebeurt het ook. Iedereen doet waar hij of zij goed in is. Op die manier hoef je zelf een bepaalde investering niet te doen en kan een ander, die die investering wel doet, die ook rendabel maken.”

Vierseizoenenbanden

Bij de keuze voor winterband of vierseizoenenband neemt Van Esch geen principieel standpunt in. “Vierseizoenenbanden zijn intussen een volwaardig alternatief. Dat was vijftien jaar geleden wel anders. Een vierseizoenenband blijft een compromis, maar ook een compromis kan in bepaalde gevallen de beste keuze zijn. En soms is een band van iemands keuze niet leverbaar. Dan zul je een alternatief moeten bieden. Wij kijken vooral naar het gebruik van de auto en de wens van de klant. Het is met name de vraag of je twee sets banden verslijt voordat je de auto weer verkoopt, want de prijzen zijn de afgelopen tijd enorm gestegen. De consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Aan ons de taak om het bandenbewustzijn bij de consument zo groot mogelijk te maken, zodat hij daar niet teveel op bezuinigt. Je wil mensen toch zo veilig mogelijk de weg op sturen.”


‘Apk’s stonden onze werkzaamheden als bandenspecialist meer in de weg dan dat het iets toevoegde.’


Veel wil Liesbeth van Esch niet kwijt over haar leveranciers. Dat kijkje in de keuken wordt ons niet gegund. Duidelijk is wel dat de banden zowel rechtstreeks van de fabrikant komen als via de groothandel. “Je moet wel alle kanalen openhouden, want je kunt niet altijd alles bij de fabrikant krijgen, net zo min als dat je altijd alles bij de groothandel kunt krijgen. Leverbaarheid is de afgelopen periode sowieso niet zo makkelijk gebleken. We lopen nog steeds wel tegen leveringsproblemen aan, maar of dat nog een gevolg is van de coronaperikelen, met fabrieken en schepen die stillagen, dat durf ik niet te zeggen. Ik heb wel een lichte voorkeur voor rechtstreekse levering, omdat je dan zeker weet dat je het juiste product hebt, met de laatste informatie erover.”

De jongste investering in de werkplaats betreft deze Hunter balanceermachine.

Banden- en wielenbranche

Om tot slot uit te zoomen naar de hele sector van bandenservicebedrijven: binnen Vaco dient Liesbeth van Escha als voorzitter van de sectie onafhankelijke bandenservicebedrijven hoofdzakelijk dezelfde belangen als van de secties filiaalbedrijven en franchisebedrijven, maar zijn er ook wel veel verschillen en andere invalshoeken. “Uiteindelijk dienen we de belangen van onze klanten en onze klanten zijn in wezen dezelfde. De klant van Profile, Euromaster of KwikFit zou ook onze klant kunnen zijn, en andersom. Een campagne van Vaco richt zich ook bijna altijd op de klant en is dus voor de hele branche dezelfde. Ook cao-onderhandelingen, arbowetgeving en dergelijke gaan over de hele branche. Wel is de blik van een onafhankelijk bandenservicebedrijf, dat niet kan leunen op de diensten van een hoofdkantoor, een heel andere dan van filiaal- of franchisebedrijven. Ik ben het vaak met mijn collega-bestuurders eens, maar soms ook niet. Het kan zijn dat een bepaalde maatregel voor een keten makkelijk uitvoerbaar is, maar voor ons niet. Dan probeer je toch een visie te ontwikkelen die voor iedereen werkbaar is, of dat we gezamenlijk zeggen dat een maatregel onuitvoerbaar is en dat het anders moet.”

Foto boven: De personenwagenwerkplaats van Bandenbedrijf Van Esch in Boxtel, sinds 1977.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35