Veel autobedrijven leveren ook aircoservice, maar de kwaliteit van hun werk laat vaak te wensen over, als je het aan aircospecialist Philippe Marx vraagt. Hij krijgt dan ook geregeld probleemgevallen toegespeeld waar autobedrijven geen raad mee weten. “Ik denk dat er in heel Nederland zo’n vijftien bedrijven zijn die aircotechniek echt begrijpen.”

Behalve de enkele probleemgevallen zijn de klanten van Marx Auto Airco Service in Nederhorst den Berg voornamelijk particulieren. “Ik kan wel een deal sluiten om voor een garagebedrijf aircoservice te gaan doen, maar dan willen ze korting. Dan heb ik liever die particulier die wel de volle prijs betaalt, snap je?”

“Aircoservice is een vak apart. Ik doe niks anders. Als je mij vraagt of ik je remmen wil vervangen, stuur ik je ook door naar een autobedrijf. Dat is mijn vak niet.”

Philippe Marx heeft een zekere naam opgebouwd als aircospecialist. Veel mensen weten hem, via via, wel te vinden. Wat Marx zo bijzonder maakt? Zoals Jan de Groot uit Den Bosch je nooit het recept van zijn Bossche bol zal geven, heeft ook Philippe Marx ‘trucjes en kunstjes’ die hem succesvol maken in aircoservice, maar waar hij niet zoveel over kwijt wil. “Aircoservice is een kwestie van aandacht. Door iets aandacht te geven, ga je dingen ontdekken. Het is een apart systeem in de auto en om dat te begrijpen heb je echte specialisten nodig; iemand die de kennis heeft én de ervaring, want ook door vaak en veel airco’s te repareren leer je meer dan wat er in het boekje staat. Ik repareer honderden airco’s per jaar; een aircospecialist bij een autobedrijf misschien veertig. Dan ga je het ook nooit leren. Ja, iedereen met een diploma ‘Terugwinnen mobiele airco’s’ kan zich aircospecialist noemen, maar dat stelt niks voor. Ze kunnen net blauw van rood onderscheiden en zo’n aircoapparaat aansluiten, maar daar houdt het wel zo’n beetje mee op. Vroeger moest je een echte opleiding doen, je STEK-diploma halen. En natuurlijk zijn er ook autobedrijven die hun klanten voor aircoservice direct naar mij toesturen. Die vind ik heel verstandig!” Philippe Marx lacht er hartelijk bij.

Het bewijs dat Philippe Marx weet waar het over gaat als het over aircoservice gaat.

Bij elke auto die binnenkomt, volgt Marx nog altijd het stappenplan uit de tijd dat hij nog leerde voor zijn STEK-diploma. “Diagnose stellen! Wat is de staat van de airco? Afpersen, vacuümtest doen, druk meten, lekzoeker gebruiken en na de reparatie nog eens testen. Maar ook dan geldt vooral: doe het met aandacht. Een voorbeeld: je test de airco. Wordt de lucht koud? Ja? Is het dan goed? Dat hoeft niet, want als de druk 2 bar moet zijn, zal hij bij 1 bar ook koude lucht afgeven, maar dan staat de boel te bevriezen. Dan doet de airco het misschien even, maar zal door bevriezing de compressor kapotgaan. Die druk controleren is dus ook heel belangrijk!”


‘Het belangrijkste is diagnose stellen en daar ontbreekt het bij airco-service nog wel eens aan.’


Het kan voorkomen dat een airco het laat afweten door een storing in de boordcomputer. Philippe Marx: “Daar kom ik niet aan. Ik kan de boordcomputer wel uitlezen, maar als de storing in de computer zit, gooit hij de airco eruit, want de auto kan zonder. Het is een accessoire. Daar kunnen heel vervelende storingen door optreden, maar dat is mijn specialiteit niet. Het is mijn specialiteit om het systeem lekdicht te krijgen en te zorgen dat het systeem functioneert, en goed functioneert.”

Marx Auto Airco Service
Philippe Marx begint zijn werkende leven als bankmedewerker op een sociaal verzekeringskantoor. Sommigen zouden tekenen voor zo’n ‘baan voor het leven’, maar Marx wilde proberen nog iets van het leven te maken en werd barmedewerker in een squashcentrum. Van daaruit ontwikkelde hij zich tot manager, waarna hij besloot, met een compagnon, in Amsterdam een café te beginnen in een voormalige kapperszaak. “Dat was in 1993, de begintijd van de housemuziek, die ik ook wel interessant vond. Ik draaide ook wel als dj en in combinatie met het café heb ik een hele leuke tijd gehad, maar op den duur begon het nachtleven me wel tegen te staan. Het was ook wel een heel leeg leven. Toen zei een vriend van me, die een garagebedrijf heeft in Hilversum: ‘Weet je waar behoefte aan is? Goede aircoservice!’ Ik heb toen het café verkocht, mijn STEK-diploma gehaald en ben in 2003, vanuit de ruimte bij zijn garage, gestart met mobiele aircoservice. Na vier jaar in Hilversum gezeten te hebben ben ik verhuisd naar Nederhorst den Berg.”

Onderdelen

Bij de kwaliteit van de onderdelen die in de markt worden gezet, heeft Marx zijn vraagtekens. “Twintig jaar geleden was een Japanse auto met aircoproblemen uniek. Bijvullen was vaak voldoende; tegenwoordig zijn onderdelen veel minder sterk. Het is zelfs zo: als een airco in een nieuwe auto het vier jaar zonder problemen blijft doen, mag je blij zijn. Er zijn nog steeds wel goede onderdelen, maar je moet ze weten te vinden. Ik bestel ze ook bij bedrijven die zelf ervaringsdeskundig zijn, die weten waar ze het over hebben. Daardoor ben ik misschien wat duurder dan het garagebedrijf dat wel goedkope onderdelen wil monteren, maar ik vertik het. In echt dure auto’s zitten goede spullen, maar in de meeste auto’s met airco is het echt niet allemaal van goede kwaliteit.”

De oldskool werkbank, voor het betere handwerk. Philippe Marx: “Ombouwen van R12 naar R134a heb ik vroeger heel veel gedaan. Compressoren heb ik ook uit elkaar gehaald. Ik wil precies weten hoe alles werkt.”

Of een auto van tien jaar oud nog een dure reparatie aan het aircosysteem waard is, is aan de klant. Philippe Marx: “Het is een comfortsysteem. Die auto rijdt ook zonder airco. Je hebt het ervoor over, of niet, maar nogmaals: ik zet er goede kwaliteit onderdelen in en daar geef ik ook garantie op.”

Koudemiddel

Met twintig jaar ervaring in de aircoservice heeft Philippe Marx al de nodige koudemiddelen voorbij zien komen. Zelfs een auto met R12 ziet hij nog een enkele keer binnenkomen. “Daarna kreeg je R134a, maar dat is dan weer erg milieubelastend, dus dat wordt gaandeweg vervangen door R1234yf, maar dat heeft ook zijn nadelen. Het is brandbaar en met name agressiever voor het systeem, dat daardoor ook vaker storingen geeft. Ik heb ook al leveranciers gesproken die denken dat het eigenlijk te snel ontwikkeld is, omdat het moest, en daardoor niet helemaal uitontwikkeld was.”

Met de komst van de nieuwste elektrische voertuigen ID.3 en ID.4 lijkt R744 (CO2) als koudemiddel weer in opkomst, maar dat wacht Marx nog even rustig af. “Ik ben 61. Er zijn nog geen auto’s bij mij binnen geweest met R744, dus om nu nog die investering te doen in kennis en vooral in equipment, dat lijkt met niet zo’n goede businesscase. Die machine voor R1234yf heb ik al een paar jaar, maar pas vorig jaar ben ik hem echt veel gaan gebruiken. En als ik een vraag over R744 zou krijgen, dan weet ik wel bedrijven die dat wel doen.”

Fascinatie

Na twintig jaar in het vak is Philippe Marx nog altijd gefascineerd door het aircosysteem. “Door het systeem zelf, maar het is ook het contact met klanten. Ik heb klanten die heel kritisch zijn. Die moet ik overtuigen. En dan worden het goede klanten van mij, als ik ze het idee kan geven dat ik er echt verstand van heb. Mensen rijden 150 kilometer om hier hun airco te laten repareren. De zus van een vriend van mij is 1200 kilometer vanuit Saint Tropez naar Nederhorst den Berg komen rijden, omdat haar eigen garage het lek niet boven kreeg. Er zijn mensen uit Noorwegen gekomen, die mij via internet hebben gevonden. Zegt dat genoeg?

Foto boven: De werkplaats van Marx Auto Airco Service, vol in de zomer, rustig in de winter. Philippe Marx: “In het begin moest ik daaraan wennen, maar nu geniet ik er wel van.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35