Weer of geen weer, wie bij ASV Eindhoven zijn Mercedes voor onderhoud komt brengen, kan via de Service Drive-in direct de servicelobby inrijden, zelfs zonder afspraak.

De Service Drive-in is een concept, bedacht door Mercedes, dat in Nederland voor het eerst te zien was bij de vestiging van ASV in Eindhoven. Hoofd werkplaatsreceptie Bas Smulders nodigt ons uit om het in een G 500 zelf te ervaren. “Iedere werkplaatsklant volgt de signalering ‘Service Drive-in’. Je rijdt door tot aan de roldeur. Die gaat automatisch open. Binnen gaat een sluisdeur dicht, anders waaien we binnen helemaal weg. De kentekenscanner geeft direct aan de werkplaatsreceptie door welke auto het betreft. En er hangt ook een gewone camera, zodat we bij de receptie kunnen zien wie er binnenkomt. Ondertussen rijd je over een bandenscanner, die de profielen van de banden meet en tegelijk een uitlijning doet. Camera’s aan de zijkant registreren eventueel aanwezige schades.”

De werkplaats van ASV Eindhoven. Om met de woorden van Frank Lammers te spreken: “Wie wil er hier nou niet werken?”
De ontvangst in de servicelobby.
Koorden aan weerszijden van de bandenscanner zorgen ervoor dat de auto rechtdoor binnenrijdt, zodat direct de stand van de wielen kan worden gemeten.

Als de roldeur dicht is, gaat de sluisdeur open en komen we in het Walhalla van ASV Eindhoven, de servicelobby. Hier wacht een serviceadviseur die inmiddels is gewaarschuwd de werkplaatsklant op. Hij bespreekt aan de hand van het rapport over bandenprofiel, uitlijning en schades met de klant welke werkzaamheden er moeten worden uitgevoerd.

Hoewel er wel foto’s worden gemaakt van eventueel aanwezige schades, worden deze niet bij ASV hersteld. Bas Smulders: “Daarvoor hebben we een samenwerking met Bekkers Autoschade. Die zit ook in Eindhoven, is Mercedes-Benz erkend schadehersteller en daar brengen we dat werk naartoe.”

De serviceadviseur bespreekt in de servicelobby met de klant de werkzaamheden, aan de hand van het rapport van bandenprofiel, uitlijning en eventueel aanwezige schades.
Sleutels worden bewaard in een speciale sleutelkast, want het gaat toch geregeld om auto’s van enkele tonnen.

Afspraak

De Service Drive-in is er niet alleen voor de werkplaatsklant met een afspraak; iedereen kan hier, ook onaangekondigd, binnenrijden. Bas Smulders: “Wanneer het om regulier onderhoud gaat, is van tevoren al bekend welke onderdelen er nodig zijn. De moderne Mercedes is connected via Mercedes Me en maakt daarvoor zelf een beurtcode aan, die aangeeft wat er aan onderdelen nodig is. Die liggen dan al klaar in de werkplaats. Indien nodig worden ze bijbesteld bij het hoofdmagazijn in Keulen. Wanneer we dit voor tien uur ’s ochtends doen en ze zijn in Keulen voorradig, hebben we ze begin van de middag al in huis. Anders zijn ze er de volgende dag. Op deze manier werken geeft veel rust, voor de werkplaats en voor de klant. Natuurlijk komen er wel eens extra werkzaamheden naar voren, wanneer een draagarm krom is, of een rubber kapot, maar 95 procent van het werk is van tevoren bekend en wordt hier dezelfde dag nog gedaan.”

Van oudere Mercedessen, die nog niet connected zijn, is niet van tevoren alles bekend. “Eigenlijk maakt dat niet uit. Bij het maken van een afspraak voor een oudere Mercedes kunnen wij de beurtcode opzoeken en weten we alsnog welke onderdelen de auto nodig heeft en wat er moet gebeuren. Geplande werkplaatsbezoeken plannen we om het kwartier, zodat de serviceadviseur de gelegenheid heeft om met de monteur de directaanname te doen en de volgende klant niet hoeft te wachten.”

Klantbeleving

De Service Drive-in biedt een hoogwaardige klantbeleving die past bij een merk als Mercedes. Bas Smulders: “De reacties van onze klanten zijn heel positief. Vandaag is het lekker weer, maar als het koud of nat is, rijd je ook zo naar binnen. Je stapt uit in de warme servicelobby en een collega geeft je de sleutel van een vervangende auto, of fiets, dat kan ook.”

De Service Drive-in is bedacht door Mercedes, maar nog geen verplichting voor iedere dealer. Bas Smulders: “Het is natuurlijk wel een forse investering, in ruimte, camera’s, videoschermen bij de receptie, de bandenscanner…”

Personeel

Aan de andere kant draagt de Service Drive-in bij aan efficiënter werken en dat is in een tijd waarin technisch personeel schaars is geen overbodige luxe. Bas Smulders: “Daarom hebben we Frank Lammers, die een goede klant is, bereid gevonden om in een YouTube-filmpje technici die hier willen werken te vragen om te solliciteren.”

Dus ASV heeft nog wel een baan voor een goede automonteur? “Nog wel vijf, als je wilt”, zegt Bas Smulders. “De werkplaats is voor de komende twee maanden volgepland. Dat geeft wel ongeveer aan hoe de situatie is. We hebben elf volwaardige monteurs, plus nog wat leerling-monteurs, maar daar kunnen er zeker nog wel een paar bij.”

ASV Eindhoven
Mercedes-Benz-dealer ASV vindt zijn oorsprong in Veghel, waar Cees Hendriks in 1981 zijn Automobiel Service Veghel startte. Toen in 2013 het dealerschap van Mercedes in Eindhoven vrijkwam, opende ASV hier een tweede vestiging, in de iconische, voormalige showroom van DAF aan de Hugo van der Goeslaan. In 2021 werd het pand nog eens compleet vernieuwd. Directeur-eigenaar Cees Hendriks: “We hebben alle knowhow van de afgelopen veertig jaar verwerkt in het concept. De showroom voldoet nu aan de hoogste eisen van Mercedes-Benz. Tot in detail is er gefinetuned.”

Foto boven: Iedere werkplaatsklant, met of zonder afspraak, kan via de Service Drive-in bij ASV in Eindhoven terecht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties