In de Profile-vestiging in Zwolle ondersteunen broer en zus Gertjan en Marion Kalvenhaar van harte het nieuwe elektrische concept van Profile. Hun vestiging is tevens aangewezen als een van de tien Profile-vestigingen die als servicevestiging voor de nieuwe Chinese, elektrische Aiways gaan fungeren.

Gertjan Kalvenhaar: “Ons bedrijf is geen traditioneel autobedrijf. Als je bij een dealerbedrijf of universeel autobedrijf een auto koopt, blijf je daar vaak klant voor de apk, onderhoud en reparatie. Dat gebeurt bij ons niet. Mensen kopen hier geen auto.”

Marion Kalvenhaar: “Wat wel zo is: we hebben veel vaste klanten, met name bedrijven die een wagenpark hebben van meerdere merken, die het heel fijn vinden dat ze dat bij één bedrijf, bij ons kunnen onderbrengen. En leaserijders natuurlijk, die bij ons terecht kunnen voor zowel banden als onderhoud en reparatie. 

Niet alleen banden

De bandenservice voor de transport- en agrarische sector levert de grootste bijdrage aan de omzet. Daarnaast zijn er monteurs speciaal in dienst voor de bandenservice voor personenwagens en dragen weer andere monteurs zorg voor onderhoud en reparatie aan die auto’s. Marion Kalvenhaar: “Alle onderdelen zijn even belangrijk. We hebben daar ook aparte focus op. Voor onderhoud en reparatie van personenwagens hebben we vijf monteurs in dienst. Die zijn ook alle vijf gecertificeerd om aan elektrische auto’s te werken. De perceptie bij klanten is ook dat we een bandenbedrijf zijn, maar we doen er alles aan om dat bij te stellen. Daar ligt ook de focus van Profile. Als klanten hier eenmaal geweest zijn, weten ze ook dat ze hier voor onderhoud terecht kunnen en zijn ze ook gewoon heel enthousiast. Profile heeft ook altijd ingezet op nieuwe ontwikkelingen in onderhoud, zoals nu met dat EV-concept. Het speelt ook mee dat de franchisenemers van Profile zelfstandige ondernemers zijn die bereid zijn te blijven investeren in nieuwe technologieën. Wij zijn ook echt heel bewust bezig met hoe de toekomst eruit zal gaan zien, hoe we moeten schakelen, welke opleidingen we moeten volgen…”

Voor het onderhoud aan elektrische voertuigen hebben franchisenemers samen met Profile invulling gegeven aan het concept. Marion Kalvenhaar: “Gezamenlijk probeer je dan een beeld te krijgen wat er op de markt komt, wat de klant wil, welke ontwikkelingen gaande zijn… Eigenlijk het hele concept van opleidingen, apparatuur, uiterlijk, inrichting van de werkplek, kortom: alles wat je nodig hebt om aan elektrische auto’s te kunnen werken.”

Aiways

Aanvullend op het elektrische concept van Profile is de vestiging in Zwolle tevens een van de tien Profile-vestigingen die door de Nederlandse distributeur van het Chinese Aiways is aangewezen als servicepunt en proefritlocatie voor zijn elektrische auto’s, een aanbod dat vooralsnog beperkt is tot één model, de U5, verkrijgbaar in drie kleuren: gletsjerwit, electric blue en aubergine. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is in de werkplaats geen aparte plek ingericht voor onderhoud aan elektrische voertuigen. Marion Kalvenhaar: “We krijgen nu gaandeweg het garantiewerk voor Aiways binnen. Dat werk is er nu nog niet. Daarnaast is de hoeveelheid werk aan andere elektrische auto’s nog te gering om daarvoor één aparte werkplek in te richten. Omdat we heel actief zijn in de leasemarkt krijgen we al wel geregeld een elektrische auto in de werkplaats. We zitten toch in een gebied waar heel veel elektrische auto’s rijden. Er is geen elektrische auto die we hier nog niet binnen hebben gehad. Wij vinden die ontwikkelingen ook echt heel leuk. Toen Aiways Nederland de twee demoauto’s kwam afleveren, liepen de monteurs er ook direct uit nieuwsgierigheid omheen te draaien. Wat mij opvalt, is dat hij groot is, ruim, ook op de achterbank, en je kunt er ook nog veel in meenemen. Hij is netjes afgewerkt en hij is betaalbaar. Ik ben heel enthousiast.”

Gertjan Kalvenhaar: “We hebben daar gelukkig de juiste soort monteurs voor. Die zijn anders dan dealermonteurs. Er komt van alles aan auto’s binnen en dat vinden onze monteurs leuk. Een i3, een Polestar of een Tesla, maar ook een oude Mercedes, of een GMC. Dat ze de routine missen van een dealermonteur, zie ik niet als een bezwaar. Vaak zitten ze na het werk nog bij elkaar om een klus te bespreken. ‘Hoe kijk jij daar tegenaan?’ ‘Zou het niet zus of zo kunnen zijn?’ Daar worden die mannen in hun hoofd ook veel rijker van en het levert heel flexibele monteurs op. En ja, we hebben allemaal wel eens een auto waar je een paar uur op moet wegschrijven, maar dat is voor een elektrische auto niet meer dan voor een auto met een verbrandingsmotor en voor een dealer niet anders dan voor een universeel.”

Profile Zwolle,  Kalvenhaar

De huidige Profile-vestiging van broer en zus Gertjan en Marion Kalvenhaar komt voort uit het bandenbedrijf dat hun grootvader in 1953 in Deventer is gestart als de Deventer Banden Onderneming (Debon). Met diensten als vulcanisatie, bandenreparatie en bandenvernieuwing richtte het bedrijf zich aanvankelijk vooral op landbouwvoertuigen en de zware sector.

In 1967 kwam er steeds meer werk richting Debon, waardoor besloten werd in 1968 in Zwolle een bandenbedrijf te starten waar de vader en moeder van de huidige eigenaren de leiding over kregen. In 1996 sloot het bedrijf zich aan bij Profile. Vanaf 2003 voeren Marion en Gertjan de directie. Vandaag de dag telt het bedrijf 22 medewerkers.

Veranderingen

Vanwege onder andere de extra opleidingen voor de monteurs hanteert Profile Kalvenhaar ook verschillende tarieven voor elektrische en conventionele auto’s. Marion Kalvenhaar: “Het technische niveau voor een monteur die aan een elektrische auto werkt, is ook hoger. Het is een ontwikkeling die je niet meer kunt tegenhouden. Je krijgt ook een ander soort monteur. Er zijn straks misschien monteurs die niet weten hoe een verbrandingsmotor eruit ziet. Er zijn nu ook mensen die niet weten hoe een gulden eruit ziet. Dingen veranderen en dat is voor iedereen wennen. Twee jaar terug had ik ook nog mijn bedenkingen bij de elektrische auto. Nu niet meer. Daar worden we door Profile ook heel goed over bijgepraat. Volgende week hebben we weer een inspiratiesessie met mensen die al heel veel weten over de elektrische auto.” 

Het EV-concept van Profile is werk in uitvoering en bedoeld om ervaring op te doen met elektrische auto’s. Zo is nog de ochtend voor ons bezoek een laadpaal gemonteerd. Het is dankzij het eigen EV-concept dat Profile in beeld kwam als servicepartner van Aiways. Gertjan Kalvenhaar: “We krijgen een aparte iPad voor de service aan de U5. Ook krijgen we een reparatiekit, speciaal uitgerust met gereedschap voor het werken aan die auto. We krijgen een lijst voor het standaard onderhoud, maar ik geloof dat de eerste echte beurt pas na 150.000 kilometer is. Daarvoor is hij natuurlijk al een paar keer hier geweest, want zo’n auto rekent via algoritmes zelf zijn onderhoud uit. Als jij altijd hard optrekt, rekent de auto uit dat jij eerder je banden moet laten nakijken. Daarnaast gaan we wel een jaarlijkse technische controle doen voor de U5.”

Wat betreft het vervangen van zulke dingen als banden, slijtdelen en andere onderdelen maakt Gertjan Kalvenhaar zich geen zorgen. “Dat is het voordeel van bewezen techniek. Anders kun je ook nooit voor deze prijs (vanaf 39.000 euro, EP) een elektrische auto aanbieden. Dus remblokken of ruitenwissers kun je gewoon via het universele kanaal laten komen. Verder is het allemaal niet zo spannend. Neem Tesla… Daar kan altijd, overal op worden ingelogd. Het is een computer op wielen, waarvoor een werkplaats vaak niet eens nodig is. Bij een storing krijgt de bestuurder een melding dat er een update beschikbaar is. Als hij die accepteert, wordt de auto op afstand geüpdatet en is de storing verholpen.”

Voorraad

Wanneer we na afloop van het gesprek nog even een rondje maken door het bedrijf, valt op dat in het magazijn een flink aantal banden op voorraad ligt. Gertjan Kalvenhaar is daar duidelijk over: “Mijn vader zei altijd: ‘Als je niks hebt, kun je ook niks verkopen.’ Ga jezelf maar na: als een winkel iets niet heeft, ga jij toch ook naar een andere winkel waar ze het wel hebben? Daarnaast kunnen mensen natuurlijk ook online via onze website bestellen en een afspraak maken.” 

Een van de twee demoauto’s die Profile Kalvenhaar voor belangstellenden voor Aiways klaar heeft staan.
Voor het opkrikken van Tesla’s worden speciale pads gebruikt om het gewicht te verdelen, zodat het chassis door het gewicht van de accu niet doorbuigt.
Een blik onder de motorkap van de U5, ook voor de monteurs even wennen.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties