De Europese aftermarket zal volgens John Quinn, ceo van Sator-eigenaar LKQ Europe, op termijn worden bewerkt door slechts een paar grote internationale spelers. Het hoe en waarom legt hij uit in een exclusief gesprek met Aftersales Magazine.

LKQ heeft zijn wortels in de Amerikaanse onderdelenmarkt, waar slechts een handvol grote distributeurs de onderdelenmarkt bedient. “In Europa zijn vergeleken met de VS erg veel leveranciers actief. Dat leidt tot de nodige in-efficiency en daardoor te hoge logistieke kosten in de keten. Mede daarom biedt de Europese onderdelenmarkt nog voldoende mogelijkheden om onze voetafdruk te versterken.”

Marketingstrijd

Het universele autobedrijf en schadeherstellers zullen volgens Quinn de komende jaren, wanneer de connected car en de connected klant in beeld komen, “alle steun nodig hebben om de marketingstrijd om de werkplaatsklant te kunnen winnen.” Alleen distributeurs met een sterke en brede internationale presentie zijn daartoe in staat. Het interview staat in de op 23 september verschenen editie van Aftersales Magazine.

Marktleider Europa

De Europese tak van LKQ is in omzet dubbel zo groot als de nummer twee, de Franse Alliance Automotive Group. Dat blijkt uit een presentatie die LKQ eerder deze maand in Londen hield voor een kredietconferentie van de Bank of America Merrill-Lynch. Beide ondernemingen worden in de ranglijst gevolgd door het Duitse Stahlgruber. Overigens wordt deze naam de laatste tijd in de wandelgangen hardnekkig genoemd als de volgende grote aankoop van LKQ. Het schaalgrootte-overzicht wordt gecompleteerd door achtereenvolgens WM, Autodis, Intercars, Swiss Auto Group, Cars Alliance en het Zweedse Mekonomen. In die Scandinavische grossiersgroep nam LKQ eind vorig jaar een belang van 26,5 procent. Het financieel overzicht leert verder dat de Europese reparatiemarkt goed is voor circa tweehonderd miljard euro. Circa tien miljard heeft betrekking op door consumenten bestelde onderdelen, de rest komt op het conto van professionele marktspelers. De totale Europese aftermarket wordt voor een vijfde bepaald door schadeherstel, de rest betreft regulier onderhoud en reparatie. Klik hier om de presentatie te bekijken.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties