Banden zijn in de aftermarket een strategisch product. De afgelopen jaren hebben automaterialengrossiers en hun universele garageklanten hun bandenafzet structureel vergroot. Om de marktmogelijkheden voor het universele autobedrijf te vergroten introduceert Fource Automotive het concept Autobandenpartner, met het accent op ‘partner’.
Juist het kleinere, universele autobedrijf laat de bandenverkoop nogal eens links liggen. Het heeft te weinig voorraadmogelijkheden en beschikt niet altijd over de laatste apparatuur of kennis. Net als voor veel andere producten geldt voor banden dat die de laatste jaren beduidend complexer zijn geworden. Neem de maatvoeringen. Bij zomerbanden beslaan de twintig meest verkochte maten nog geen 50 procent van de vraag. Bij all-seasonbanden is dat iets meer dan 60 procent en bij winterbanden ligt het net onder de 60 procent.
Kennis van al die verschillen is een noodzaak, licht Johan van der Hoeven, directeur van Fource toe. “De band is voor iedere werkplaats een essentieel product voor het verdienmodel. Kijk naar de snelle ontwikkeling van de markt voor all-seasonbanden. In 2015 was het aandeel ervan in de bandenvervangingsmarkt krap 10 procent, nu is dat bijna 25 procent. Dat zijn trends die de complexiteit verhogen, maar ook kansen bieden. Dan hebben we het nog niet over de verschillende bandenmerken of het groeiende aandeel van merkspecifieke bandentypen. Wil je je klanten een compleet aanbod bieden, dan kun je dat als klein universele ondernemer simpelweg niet alleen. Dan heb je een sterke partner nodig die de beschikbaarheid in dat doolhof van maten en merken garandeert.”
Met Autobandenpartner
wil Fource de positie van het universele autobedrijf in dit marktsegment versterken.
Consument voorop
De bandenvervangingsmarkt voor personen- en lichte bestelauto’s is ongeveer 9 miljoen stuks groot. Daarvan claimt Fource, samen met zijn netwerk van grossiers en autobedrijven, inmiddels een kleine 13 procent marktaandeel. Met de introductie van het nieuwe concept Autobandenpartner wil Fource met zijn netwerk de positie van het universele autobedrijf in dit marktsegment versterken.
De omzet van Fource wordt vooral gedragen door het universele autobedrijf. Daarvoor een kwalitatief goede bandenbusiness opzetten, helpt uiteraard ook het Fource-netwerk. Van der Hoeven: “Om nu de autobedrijven die geen structurele bandenomzet realiseren toch te bewegen om actiever banden bij hun klanten, de lokale consument, te promoten en daardoor omzet te genereren, hebben wij het concept Autobandenpartner geïntroduceerd. De consument staat voorop, waarbij we het lokale autobedrijf naar voren brengen als betrouwbaar en vakkundig bandenadres is de belangrijkste doelstelling. De apk kan daar een belangrijke ingang zijn.”
Ondersteuning
Dat universele autobedrijven de marketing van hun activiteiten niet altijd boven aan hun to do-lijstje hebben staan, maakt het niet minder belangrijk. Juist de positionering richting de consument is tegenwoordig erg belangrijk. “Alle autobedrijven die zich aansluiten bij het concept komen daarom terecht in de garage-finder op de algemene Autobandenpartner-website. Het bedrijf is daar eenvoudig te vinden voor de potentieel in banden geïnteresseerde werkplaatsklanten. We zijn zeker niet het zoveelste bordje aan de gevel van het garagebedrijf. Juist dit concept biedt de ondernemer de mogelijkheid om ook echt de lokale consument naar zich toe te trekken voor banden en bandenonderhoud. Online en andere marketingcampagnes zullen zich vooral richten op de rijveiligheid.”
Om de consument de juiste adviezen te kunnen geven bij de vervanging van banden moeten Autobandenpartners verplichte trainingen volgen. “Alleen zo kun je de kwaliteit waarborgen. Er is een basistraining waarin de basis, claims en garanties in de prakrijk en tips voor het verkopen van een band aan bod komen. Tijdens de gevorderde training gaan we dieper op de materie in en behandelen we uitlijnen, balanceren, monteren en TPMS.”
Deelname aan een training kost 175 euro per training. Verder geldt dat autobedrijven die zich aansluiten bij Autobandenpartner een minimale afname van 175 banden per monteur per jaar dienen te realiseren. Ook moet het bedrijf de beschikking hebben over equipment als een bandenmontagemachine, TPMS-inleerapparatuur, een balanceerapparaat en handgereedschappen voor bandenmontage. De inkoop van banden loopt via Fource Automotive, dat tevens bereid is te kijken naar ondersteuning bij eventueel benodigde investeringen in de werkplaats. Van der Hoeven: “Daarbij gaan we niet op de stoel van de ondernemer zitten. We gaan niet de aanschaf van bandendemontagemachines, balanceer- of uitlijnapparatuur verplichten. We laten de keuze graag over aan de Autobandenpartner en kiezen wat de financiële ondersteuning betreft voor maatwerk.”