Keuringsinstantie TÜV geeft Duitse eigenaren van sjoemeldiesels die nalaten hun software aan te passen geen nieuwe apk. Er geldt een overgangstermijn van vier weken na de eerste waarschuwing.
Bij de Hauptuntersuchung krijgen gemanipuleerde voertuigen in eerste instantie het predikaat ‘aanzienlijke mankementen’. Alleen als deze binnen een maand worden aangepakt, geeft TÜV alsnog zijn goedkeuring. Met de maatregel zegt de kwaliteitsbewaker te reageren op de schandalen bij Volkswagen en andere voertuigfabrikanten. In Nederland geldt geen verplichting op het uitvoeren van een terugroepactie. De apk is daar dus ook niet aan verbonden, reageert RDW. Of een update van software is uitgevoerd, is daarom niet relevant voor de uitslag. Wel zegt RDW de communicatie te gaan verbeteren om voertuighouder te informeren over openstaande terugroepacties. Dit komt naast de informatie die de fabrikant beschikbaar stelt. De informatie heeft betrekking op openstaande terugroepacties bij overschrijving, import en op het apk-rapport. Overigens is via het kentekenregister op het openbare deel van de RDW-site – onder het kopje Terugroepacties – te zien of een bepaald voertuig foute software bevat. De vraag of de recall die de producent/importeur heeft uitgevaardigd inmiddels is uitgevoerd, blijft op RDW OVI (Online Voertuig Informatie) onbeantwoord.