Bo van Lith is 22 (!) jaar en de meer dan trotse eigenaar van een door hem zelf opgebouwde ‘68’er Ford Mustang. In totaal stak Bo zes jaren in zijn droomauto, die pas een paar weken echt af is. “Hij is precíes zo geworden als ik voor ogen had. Als je ‘m naast een standaard Mustang neerzet dan staan er feitelijk twee totaal verschillende auto’s.”

Bo’s vader Dennis is eigenaar van een bedrijf dat Amerikaanse auto’s importeert, hij heeft zijn passie voor de all American muscle car dus niet bepaald van een vreemde. “Als jong jochie ging ik al met hem mee als hij auto’s ging bekijken, geweldig vond ik dat. En of ik geïnfecteerd ben door mijn vader. En in alle eerlijkheid, zonder al zijn kennis had ik dit nooit kunnen doen. Het mooiste is dat mijn vader op zijn 16de zijn eerste Chevrolet Corvette had klaargemaakt en ik begon op mijn 16de aan mijn uit Californië geïmporteerde Mustang!”

Geen spuitplamuur

“Al op jonge leeftijd ging ik hem meehelpen; aanvankelijk met een doekje over de lak heen halen, maar op mijn 12de was ik daadwerkelijk aan het sleutelen. Kijk, hier hangt een foto van mij als vierjarig mannetje in een Ford Mustang. De voorliefde voor dit type auto zat er echt al heel vroeg in. Voordat ik mijn Mustang ging restaureren wist ik al best veel van de auto af, ik had al vaak aan dergelijke auto’s gewerkt.”

Alles wat Bo weet, heeft hij van zijn vader geleerd. “Door mee te kijken vooral, maar hij legde ook altijd alles duidelijk uit, daar steek je heel veel van op. Mijn vader is een purist, hij houdt alles het liefst zo standaard mogelijk. Maar omdat ik wat jonger ben heb ik best wel veel gemoderniseerd aan de auto. Hij was er slechter aan toe dan we dachten dus is ‘ie helemaal gestript, dat was de eerste klus. De auto was wel roestvrij en dus hebben we hem helemaal strak geklopt. Vervolgens ging hij in de epoxy. Op de epoxy hebben wij hem al strak geschuurd, je wilt er natuurlijk geen spuitplamuur op hebben. Toen kwamen er nog twee lagen epoxy als roestbescherming en vervolgens hebben wij hem spuitklaar gemaakt. Dat kostte in totaal twee jaar.”

Restomod

“Tja, het moest allemaal in de weekenden en avonden gebeuren. De oude, originele motor heb ik licht gereviseerd en daarna heb ik de auto verder opgebouwd zoals ik ‘m in mijn hoofd had. De remmenset is compleet vervangen door Wilwood rondom, vóór met zes zuigers. Alle verlichting heb ik vervangen door led. Er zijn nieuwe wielen gekomen met 285-banden op de achteras. Dan luchtvering, zodat ik de auto harder of zachter kan laten aanvoelen.


‘Hij was er slechter aan toe dan we dachten maar wel roestvrij’


Ook is hij een aanzienlijk stuk verlaagd. De wielkasten hebben we een centimeter of twee uitgerold zodat de brede banden er mooi onder passen. Gaaf is ook het kleppensysteem in de uitlaat voor een hard of zacht motorgeluid. Al het chroom is opnieuw gedaan en de auto heeft speciale TMI-bekledingshoezen met alcantara. Dan is er nog een modern geluidssysteem met subwoofer gemonteerd. Ja, het is een echte restomod geworden, een klassieke auto die gemoderniseerd is.”

Duizenden uren

“Ik heb de originele motor verwijderd omdat ik ‘m wat te tam en sloom vond. Het was oorspronkelijk een 289 V8 4,7 liter en nu ligt er 351 Cleveland in die ik heb gestroked (een motor waarvan de krukas is vervangen of aangepast om de zuigerslagen te vergroten, MR) naar een 408 V8 met 6,7 liter. Dit is écht een performance racemotor en het heeft ook weer een jaar of twee geduurd om hem helemaal van nul af aan op te bouwen. Ik denk dat ‘ie ruim 400 pk levert. Voor mij was het een mooie manier om veel kennis op te doen, ik had namelijk nog nooit zelf een motor gebouwd, dit is mijn eerste. Natuurlijk ook weer dankzij de kennis en kunde van mijn vader.”

Overigens paste het blok er niet zomaar in. “We hebben heel wat aan moeten passen om hem een plekje te kunnen geven in het vooronder. Deze auto wil ik echt nooit verkopen, ik heb er letterlijk duizenden uren in gestoken en ik wil er maar wat graag over 30 of 40 jaar nog steeds van kunnen genieten. Het eindresultaat is top ja, hij is precies geworden zoals ik wilde en hoopte. Ik wil er vooral shows en tentoonstellingen mee bezoeken. En er natuurlijk lekker mee toeren, samen met mijn vriendin.

Binnen Kantooruren
Bo van Lith werkt als accountmanager bij WM Automaterialen in Wijchen. De van origine Duitse onderneming levert auto- en bedrijfswagenonderdelen, accessoires, gereedschappen en werkplaatsuitrustingen op meer dan 200 verkooppunten in Europa en de VS. In Nederland zijn er zeven vestigingen van WM Automaterialen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties