Precisium is één van de grootste grossiersformules van Nederland en strategisch onderdeel van Alliance Automotive Trading uit Ede. Precisium is een netwerk van onafhankelijke grossiers die nauw samenwerken en hun inkoop grotendeels centraliseren bij Alliance Automotive, één van Europa’s grootste onderdelendistributeurs. Op zijn beurt is Alliance weer onderdeel van GPC uit de VS, de grootste onderdelendistributeur ter wereld. Kortom: een netwerk waar je op kunt bouwen.

Partnercontent

De grootste zijn is op zich niet belangrijk. Belangrijker is dat je groot bent in je dienstverlening naar de onafhankelijke grossier en zijn klant, het universele garagebedrijf. Het Nederlandse Precisium-netwerk telt inmiddels 35 onafhankelijke grossiers en de verwachting is dat dit netwerk eind 2022 uit 45 tot 50 partners zal bestaan, want de interesse voor deelname is groot. Dat is ook logisch, want Alliance Automotive heeft het grossiersnetwerk een hoop te bieden: een dienstenpakket waarmee de Precisium-grossier zijn klanten een sterkere positie bezorgt in hun regio en naast onderdelen alle kennis in huis heeft in de snel veranderende aftersalesmarkt.

Vorig jaar groeide de reparatie- en onderhoudsmarkt in Nederland met 7 à 8 procent. Gemiddeld deden de grossiers uit het Precisium-netwerk het nog beter en zagen sommige hun omzet soms met dubbele cijfers toenemen. Dat werd mede gerealiseerd doordat Alliance Automotive de Precisium-grossiers binnen zijn hybride netwerk van eigen vestigingen en onafhankelijke partners respecteert en alle ruimte biedt voor eigen groeiplannen. De partners van het netwerk hebben dezelfde voordelen en bieden hun klanten dezelfde services als die van de eigen vestigingen. Een gelijk speelveld dus. De Precisium-grossiers hebben toegang tot een breed palet aan werkplaatsconcepten en -formules, vaak dé toegangspoort naar landelijke afspraken met bijvoorbeeld de zakelijke markt. Autobedrijven profiteren van deze sterke formules en concepten en kunnen bij een keuze uit het aanbod rekenen op de ondersteuning van hun lokale Precisium-grossier.


Samenwerking

Auto Waard, met vestigingen in Heerhugowaard en Schagen, was één van de eerste grossiers die kozen voor de aansluiting bij Precisium. Paul Vreeburg en zijn vrouw Martine vormen het hart van het Noord-Hollandse familiebedrijf, dat al sinds 1971 actief is als automaterialengrossier en vol inzet op samenwerking, enerzijds met klanten en anderzijds met de collega’s binnen het Precisium-netwerk. “Ik heb vertrouwen in de hybride distributiestructuur van Alliance Automotive”, aldus Vreeburg. “De Precisium-grossiers en hun eigen vestigingen vormen samen een fijnmazig netwerk waar de onderdelenbeschikbaarheid maximaal is. We zijn partners waar naar geluisterd wordt en het individuele ondernemerschap wordt gerespecteerd. Kortom: onafhankelijk en toch met de voordelen van een gestructureerde samenwerking, met een toegewijde marketingafdeling die snel reageert op ideeën uit onze eigen koker. Ik ervaar dan ook dat ons lokaal ondernemerschap wordt versterkt door de nationale en internationale slagkracht van Alliance Automotive. Er is veel contact en ook al zijn we binnen het Precisium-netwerk allemaal ervaren grossiers, nog steeds leren we veel van elkaar. Het onderling uitwisselen van ideeën en ervaringen is een vanzelfsprekendheid geworden.”

Een onderwerp dat hierbij vaak terugkeert, is de menukaart aan concepten en formules die Alliance Automotive te bieden heeft. “Concepten zijn cruciaal voor onze groei en voor de groei van onze klanten. Een concept helpt ook om het betreffende universele autobedrijf sterker te maken. Natuurlijk met een grote dosis eigen inzet, maar het is een handvat waar je houvast aan hebt.”

Tim Coppens maakte met zijn onderneming JTC in Roosendaal begin 2021 de overstap naar Precisium. “Ik heb geen glazen bol, maar als je naar de marktontwikkelingen kijkt, dan is mij duidelijk dat de toekomst van de grossier en van zijn klant, het universele autobedrijf, op alle fronten complexer zal zijn dan nu al het geval is. Als éénling, zelfs als je meerdere vestigingen hebt, is het nu al niet meer mogelijk om zonder sterke partners aan groei te denken. Bovendien zal je als grossier veel breder met je dienstverlening moeten worden. Met alleen onderdelen red je het niet. Je services moeten steeds beter aansluiten bij het bredere mobiliteitsaanbod dat het autobedrijf zijn klanten gaat bieden. Kijk naar de ontwikkeling van de fleet- en leasemarkt. Die zoekt steeds vaker het universele autobedrijf op. Dan komt er ook een ander type klanten in je werkplaats. De formule LeaseProf die we het autobedrijf kunnen aanbieden, sluit daar mooi op aan. Concepten en formules zijn sowieso belangrijke bouwstenen voor ons en voor onze klanten.”


Onderdelen

Het is logisch dat wie voor een samenwerkingsverband kiest, daarbij afspraken maakt over de gezamenlijke inkoop. “In het geval van Precisium krijg je daar ook een hoop diensten voor terug, waaronder een perfecte automatisering en online catalogus, inclusief bestelsysteem”, zegt Coppens. “Belangrijk is de hoge beschikbaarheidsgraad van de bestelde onderdelen. We hebben overigens de ruimte om flexibel met ons assortiment om te gaan. Natuurlijk is het belangrijk om als groep loyaal aan de hoofdleverancier te zijn, maar er is een bepaalde speelruimte. Wat ik verder belangrijk vind, is de aandacht die er is om als grossier OE-delen te kunnen leveren. Dat is niet bij iedere grossier een issue, maar bij ons wel. Het gaat dan niet alleen om captive parts, maar ook om vrij verkrijgbare onderdelen in het OE-doosje. Er zijn universele autobedrijven die het voor bepaalde merken, dan wel typen belangrijk vinden om die aan hun werkplaatsklanten te kunnen aanbieden.”

Tim Coppens ziet voorlopig genoeg groeikansen. “Er is in mijn regio nog voldoende groeipotentieel, zeker door de vraag naar ondersteuning door het autobedrijf, waaronder werkplaatsconcepten. De vraag ernaar is ook divers en dus sluit het eveneens diverse formuleaanbod van Alliance en Precisium daar goed op aan.”

Ondersteuning
Steeds meer autobedrijven zoeken naar een vorm van ondersteuning ten aanzien van hun marketingactiviteiten. Formules en concepten zijn daar prominente partners voor. Niet ieder autobedrijf heeft echter dezelfde wensen en dus ondersteunen de Precisium-grossiers een divers aanbod concepten dat door Alliance Automotive in eigen beheer ontwikkeld is, of in het geval van Bosch Car Service en AutoCrew nadrukkelijk ondersteund. De menukaart van Precisium ziet er als volgt uit:
Werkplaatsformules:
CarProf, Autovakmeester, Autoservice Totaal, Bosch Car Service en AutoCrew
Concepten:
AutoMarketeer, Bosch Workshop Partner, Garagevergelijker, Kentekenloket, Klantenvertellen, LeaseProf, NexDrive, Online vindbaarheid, Trekhaakofferte
Management support:
TECH360 opleidingen trainingen
WESP werkplaatsanalyses
Assortimentsversterkingen:
NAPA, One-stop-shop, PARTS360

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties