Hoe kun je, met behulp van data, toch individueel contact houden met de klant? Om dat te bereiken heeft de Plan B Company het online platform Drivestore ontwikkeld. Grossier Koskamp is de eerste partij die daarmee, begin 2020, aan de slag gaat.
Het hele 8e Nationaal Aftersalescongres lang ging het over data en hoe belangrijk die zijn voor toekomstige businessmodellen. Hoe je met data een businessmodel bouwt, illustreerde Kenneth van Dam aan de hand van Drivestore.
Drivestore
“Vroeger ontmoette je je klant persoonlijk, langs het voetbalveld. Tijden veranderen, veel informatie gaat digitaal, maar informatie is nog geen communicatie. Een e-mail die niet werd geopend nog eens sturen heeft geen zin. Een pakje dat niet bezorgd kon worden omdat iemand niet thuis was de volgende dag om dezelfde tijd nog eens aanbieden, biedt weinig kans op succes.”
“Wat wij doen, is machines leren hoe ze patronen moeten ontdekken: als een klant niet reageert op een mailtje, kan ik hem dan bellen? Op basis van data uit de auto beschik je over informatie die specifiek is voor een klant. Je weet bijvoorbeeld wanneer hij drie keer de grens over is geweest en dus een flinke afstand heeft afgelegd. Of je kunt hem op basis van het soort gebruik adviseren toch maar een diesel aan te schaffen in plaats van een benzine. Drivestore verzamelt die gegevens en doet op basis daarvan individuele aanbiedingen aan individuele klanten en kan dat helemaal geautomatiseerd laten draaien.”
Wederzijds
Drivestore werkt twee kanten op, want het digitale platform geeft ook de consument toegang, die het als hulpmiddel kan gebruiken voor het voorspellen van onderhoud. Het pakket is beschikbaar via grossier Koskamp, ook voor autobedrijven die (nog) geen klant zijn bij Koskamp, verzekerde Kenneth van Dam de ruim vierhonderd aanwezigen op de vraag van dagvoorzitter Clem Dickmann.