Inclusief de in 2020 historisch lage nieuwverkoop zal de omzet van de Nederlandse autobranche, na een daling van 13,5% in het eerste half jaar, over het hele jaar krimpen met 10%. Dat verwacht het Economisch Bureau van ING.

De omzet van de werkplaats blijft relatief goed op peil, doordat het wagenpark begin 2020 opnieuw 2% groter was en gemiddeld weer wat ouder. Dit statistische effect overtreft nog steeds het nadeel van een de groeiende elektrische vloot, die minder naar de garage gaat. Wel kan volgens ING vanaf dit jaar het vele thuiswerken de onderhoudsbehoefte gaan drukken. Private lease maakt een nieuwe auto voor een grotere groep aantrekkelijk, maar het ontbreekt tot nu toe aan een sterke prikkel om meer vervuilende oudere (diesel)auto’s eerder te vervangen.

Elektrische auto’s

Na de grote sprong van elektrische auto’s (14% van de Nederlandse nieuwverkoop in 2019) verwacht de bank dat de afzet dit jaar een pas op de plaats maakt. Tot en met augustus waren EV’s goed voor ‘slechts’ 10% van de registraties. December 2019 gaf echter een vertekend beeld, als gevolg van de veranderende bijtellingspelregels. In augustus was het aandeel ‘elektrisch’ weer opgelopen naar 16%. Verdere verlaging van de grens voor lage bijtelling naar veertigduizend euro kan de afzet in het najaar nog stimuleren. “Met de beschikbaarheid van betaalbaardere modellen met voldoende bereik en een gestaag groeiend aantal laadpalen kan de elektrische auto de opgaande lijn richting de voorgenomen 100% in 2030 in 2021-2022 weer hervatten.”

Ook in 2023

In de branche kunnen de gevolgen van de coronacrisis echter ook in 2022 en 2023 nog voelbaar zijn, verwacht het Economisch Bureau. Hoe groot de invloed precies wordt, is nog niet concreet te zeggen. Wel schetst de bank een optimistisch en een pessimistisch scenario. Voor elk van beide perspectieven zijn vier factoren van invloed. De meest gunstige schets gaat uit van een werkend vaccin, een overheid die de economie blijft ondersteunen, een consument c.q. werknemer die als vanouds met de auto naar zijn werk gaat en een zich snel herstellende economie, met minder banenverlies dan verwacht. Een stuk somberder oogt de horizon wanneer een vaccin uitblijft, de overheid stopt met aanjagen, het aantal gereden kilometers structureel daalt en de economie langdurig blijft kwakkelen.

Aanschafpremie

Naar welke kant de balans over twee tot drie jaar zal uitslaan hangt samen met vertrouwen. Dat is bij alle geschetste factoren het sleutelbegrip, stelt ING. Bovendien beïnvloedt de ene ontwikkeling de andere – in gunstige of slechte zin. Zo’n opwaartse spiraal ontstaat bijvoorbeeld als de overheid besluit tot een aanschafpremie voor nieuwe auto’s en/of sloop van oude auto’s.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties