De onafhankelijke garageformule James Autoservice heeft zaterdag 5 oktober het eerste lustrum gevierd. Daarvoor waren alle James-bedrijven uitgenodigd aan boord van de Kapitein Anna aan de NDSM-werf in Amsterdam.
Directeur Directeur Denis van Altena blikt tevreden terug en met vertrouwen vooruit. “James Autoservice is het beste alternatief voor de merkdealer waar je vaak ver voor moet rijden en lang moet wachten voordat je aan de beurt bent”, zegt Van Altena. “Bij een James Autoservice-bedrijf draait in de eerste plaats alles om de klant. James is altijd in de buurt, geeft betere service, de mensen lopen er net iets harder en de prijs is goed.”
De vent maakt de tent
“Omdat de directeur in een James-bedrijf eigenaar van zijn eigen bedrijf blijft en daar zeggenschap over heeft. De vent maakt hier nog echt de tent en de benadering naar de klant is persoonlijk.”
Die tent is overigens wel belangrijk want de uitstraling moet overal gelijk zijn. Van Altena: “Er is een wachtruimte met internet en je kunt er een goede bak koffie drinken.”
Zakelijke markt
James Autoservice staat vijf jaar na de verzelfstandiging in 2014 stevig op de kaart in de zakelijke markt, maar richt zich ook op de particuliere klant. “Mobiliteit verandert snel, wij zetten daarom vol in op de toekomst”, zegt Van Altena. “Wij zijn continu bezig om het James-bedrijf voor te bereiden op onder andere elektrificatie en ontwikkelen nu diensten en producten waar James- bedrijven en hun klanten over twee tot drie jaar van profiteren. Volgens Bovag verdwijnt zeker de helft van het aantal merkdealers en universele autobedrijven. Door de elektrische auto verdwijnt zeventig procent van de onderhoudswerkzaamheden. Maar banden, remmen, stuurdelen, onderstellen en airconditioning blijven onderhoud en service nodig hebben. Door je als bedrijf nu alvast voor te bereiden kun je ook aan elektrische auto’s geld verdienen. En wij ondersteunen onze leden hierin.”
Moobi
Zo werd onlangs aangekondigd dat alle James-autobedrijven tevens Moobi center worden, een volledig concept voor service, onderhoud en reparatie van elektrische voertuigen. “Moobi helpt franchisenemers naar de toekomst en geeft ze de juiste producten en diensten die passen bij de nieuwe mobiliteit én de veranderende consument.”
James bestaat op dit moment uit ruim zeventig vestigingen. Denmis van Altena verwacht dat daar dit jaar nog wel enkele vestigingen bij zullen komen.