Vandaag, dinsdag 1 oktober 2024, viert James Autoservice dat het het exact tien jaar geleden is dat de keten zelfstandig startte als vereniging van garagisten.

Bij James zijn alle leden eigenaar van de garageformule en hebben zij medezeggenschap. Henno van den Berg, eigenaar van James Autoservice Hoofddorp is een van de mede-oprichters. Hij herinnert zich de stap naar zelfstandigheid van de keten nog goed: “We waren een paar jaar eerder gestart onder de vleugels van een grote landelijke bandenformule. Dat draaide prima. Maar toen de bandenvestigingen van het moederbedrijf ook onderhoudsactiviteiten wilden aanbieden, ontstond er concurrentie binnen de groep.”

Spannend

Toen de eigenaar om die reden het James-label wilde beëindigen, grepen de aangesloten vestigingen de kans om het merk over te nemen. Van den Berg: “Het was een spannende tijd. Opeens hadden we wel ons merk maar verder niks: geen automatisering, geen marketing, geen inkoopsystemen. Maar wel een heel sterk gevoel van ‘we gaan dit regelen’ en een sterke motivatie om er samen iets moois van te maken. Dat heeft ons als groep enorm verbonden.”

Terugdenkend aan die dagen herinnert Van den Berg zich vooral de saamhorigheid, die nog altijd sterk voelbaar is: “James Autoservice staat bekend om haar klantgerichte aanpak, geïnspireerd door het concept van een butler. James staat altijd klaar om de klant volledig te ontzorgen. Of het nu gaat om onderhoud en reparaties of het duurzaam werken aan voertuigen, service staat altijd bovenaan. Dat verbond ons toen, en dat is nog steeds ons DNA.”

100

In de afgelopen tien jaar is James Autoservice gegroeid naar inmiddels 75 vestigingen. De keten werkt samen voor zowel particuliere klanten als leasemaatschappijen. Van den Berg: “Ook de naamsbekendheid is enorm gestegen, onder andere door landelijke campagnes en het geeft een trots gevoel om je naam voorbij te horen komen in de media. Nadat we in de begindagen mede dankzij het vertrouwen van enkele grote leasemaatschappijen een vliegende start konden maken, werken we tegenwoordig voor vrijwel alle grote en middelgrote leasemaatschappijen”, aldus Van den Berg.

De komende jaren wil James doorgroeien naar 100 vestigingen. Directeur Marlies Pestman: “We doen dat stap voor stap, waarbij we vooral kijken naar kwaliteit, serviceniveau, duurzaamheid en ondernemerschap. Ondernemers die het belangrijk vinden om te werken aan hun bedrijf en de formule sluiten we graag aan. Als formule streven we naar kwalitatieve producten voor onze leden en professionele service voor onze klanten. De leden van James bundelen hun krachten door het delen van kennis en wij zien meer en meer onderlinge samenwerking ontstaan. Maar vooral blijven we ons richten op waar we voor staan: hoogwaardige service en tevreden klanten, nu en in de toekomst.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 mei 2025
Kwart jongeren kiest autoverzekering via vergelijkingssite
16 mei 2025
Nu nog een hobby
15 mei 2025
Minder onderhoudsmomenten, hogere kosten
15 mei 2025
Clepa roept op tot herziening groene transitie
15 mei 2025
Plasnomic benoemt alliantieraad
15 mei 2025
Koppeling Autoflex met PartsLink24
Meest bekeken berichten
Recente reacties