De trekhaak is een ongekend populaire accessoire. Dat we er in de afgelopen coronaperiode vaker met de fiets op uit gingen bevestigde de al veel langer bestaande trend nog eens. JAMES Autoservice en Trekhaakmontage hebben elkaar nu gevonden in een strategisch partnership om samen van die groeimarkt te profiteren.

Partnercontent

Voor beide partijen moet de nieuwe samenwerking onder meer als leadgenerator fungeren. Trekhaakmontage krijgt er een onafhankelijk netwerk van kundige montagepartners bij. Een netwerk bovendien dat toegang heeft tot het belangrijke segment van de zakelijke auto en diens berijder. Omgekeerd haalt JAMES Autoservice een professioneel trekhaakconcept binnen. Trekhaakmontage biedt namelijk een breed programma aan dat via een gelikte configurator consumenten snel naar het juiste product en de bijbehorende prijzen leidt. Upsellen naar aanverwante producten zoals fietsendragers is bovendien mogelijk, dankzij het zorgvuldig samengestelde programma.


‘Een auto die binnen staat om een trekhaak te laten monteren, bekijk je ook op andere fronten goed. Wellicht behoeven andere onderdelen ook aandacht. Een nieuwe klant heeft bovendien het potentieel een vaste klant te worden.’
Directeur JAMES Autoservice Marien Kreuger


Nu zijn trekhaken niet nieuw binnen JAMES Autoservice. De afzonderlijke leden hebben ervaring met het product en sommige vestigingen zijn zelfs aangesloten bij het concept Trekhaakcentrum. Net als Trekhaakmontage een formule uit de stal van TowMotive Group, ’s lands meest gespecialiseerde trekhaakdistributeur. “De beide formules hebben net een iets andere marktpositionering met een eigen kostenstructuur voor de vestigingen”, legt directeur JAMES Autoservice Marien Kreuger uit. “De leden die al Trekhaakcentrum-deelnemer zijn kunnen kiezen wat ze willen. Er hoeft niets te veranderen, ze kunnen ook de overstap maken naar Trekhaakmontage. Net wat het beste past.”

Wederzijdse leadgeneratie

Binnen de formule geldt geen gebiedsbescherming. Eindconsumenten die zoeken op trekhaak-gerelateerde termen krijgen nabij gelegen deelnemers te zien. Via de site van JAMES Autoservice is het mogelijk de configurator te gebruiken en die wordt ook aangeboden via de site van de deelnemende vestiging. “Onderling kunnen de vestigingen elkaar natuurlijk indien gewenst ook klanten doorspelen, bij drukte bijvoorbeeld. Als netwerk zijn we er om elkaar verder te helpen.”

JAMES Autoservice en Trekhaakmontage versterken elkaar dus aan de consumentenkant door leads te genereren. Als er vanuit Trekhaakmontage een lead komt dan ontstaan verschillende scenario’s, schetst Kreuger. “Onze samenwerking is niet exclusief. Trekhaakmontage kan andere partners aansluiten in een gebied waar JAMES Autoservice niet aanwezig is. Omgekeerd kan het er natuurlijk ook toe leiden dat we samen in zo’n gebied optrekken met een nieuwe franchisepartner. Het is immers ook ons doel om op termijn zo veel mogelijk witte vlekken op de kaart in te vullen. Onze huidige schaal en ambitie passen erg goed bij de ambities van Trekhaakmontage.”

Echt onafhankelijk

Er is nog een andere kwaliteit toe te dichten aan het netwerk waarmee JAMES Autoservice zich onderscheidt binnen het woud aan aftersalesformules. “Wij zijn een echt onafhankelijk netwerk, niet gebonden aan een autofabrikant, leasemaatschappij, onderdelenfabrikant of -distributeur. Daarmee vervullen we een unieke positie in de markt die ons aantrekkelijk maakt voor partners.”


‘Een auto die binnen staat om een trekhaak te laten monteren, bekijk je ook op andere fronten goed. Wellicht behoeven andere onderdelen ook aandacht. Een nieuwe klant heeft bovendien het potentieel een vaste klant te worden.’
Directeur JAMES Autoservice Marien Kreuger


Die onafhankelijkheid sterkt JAMES Autoservice in het vrij kunnen kiezen van samenwerkingsverbanden zoals nu met Trekhaakmontage. “Voor onze leden biedt het veel potentie”, zegt Kreuger vol overtuiging. “Als de auto in de werkplaats staat zie je ook of de remmen nog voldoen, de apk er misschien aan zit te komen etc. Elke nieuwe klant die voor het eerst met ons kennismaakt moeten we kunnen overtuigen van onze meerwaarde. Idealiter wordt zo’n nieuwe klant een loyale vaste klant. Daar zit voor ons de echte toegevoegde waarde van zo’n samenwerking als deze.”

Voor de aangesloten vestigingen kent een trekhaakmontage natuurlijk geen geheimen. Om het kennisniveau verder te vergroten krijgen de technici van JAMES Autoservice toegang tot de remote diensten van Jifeline. “Op afstand kan Jifeline bijvoorbeeld de software van de fabrikant installeren, terwijl de technicus ter plaatse ander werk oppakt. Zo snijdt het mes aan twee kanten en worden de uren optimaal ingezet. Het is één van de voorbeelden die onderstreept dat het een professioneel en doordacht concept betreft.”

Foto boven: Marien Kreuger bekrachtigt de samenwerking met Trekhaakmontage door diens directeur Andy Conserière (rechts) een ferme handdruk te geven.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35