Met name elektronische voertuiginformatie en deels ook technische trainingen van het merkkanaal blijven volgens merkspecialistenvereniging ECSA niet of lastig toegankelijk voor autobedrijven buiten de kolom fabriek-importeur-dealer. Dat zou blijken uit tussentijdse resultaten van de kliklijn die ECSA in november 2016 in het leven riep.

De tot nu toe binnengekomen reacties bevestigen volgens woordvoerder Jur Ooijman het beeld dat autofabrikanten vaak ICT-randvoorwaarden hanteren om ‘binnenkomen of downloaden’ te bemoeilijken. Daardoor kunnen universele garages bijvoorbeeld niet altijd de elektronische onderhoudsboekjes invullen. “Ze worden gewoon afgeschermd.”Ook de toegang tot technische trainingen via het merkkanaal is een heikel punt, blijkt uit de respons op de kliklijn. Daarbij zit het probleem zowel in de mogelijkheid tot deelname aan een training als in de gevraagde bedragen. In de ogen van ECSA is ook dat een vorm van informatie afschermen.De kliklijn heeft betrekking op een brede reeks categorieën: elektronica, motor (mechanisch), aandrijving, onderstel, remmen, bodywork, accessoire in de auto, accessoire aan de auto. Ooijman wil de al ingezonden reacties van autobedrijven, samen met de nog komende input, verwerken in een dossier. Dat wordt met het oog op lobbywerk in Brussel doorgespeeld naar Bovag.

Merkspecialisten

ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG ( Mercedes). De oproep om praktijkvoorbeelden te melden is gericht op de eigen achterban, maar ook input van andere autobedrijven is welkom. Sinds de invoering van de Monti-wetgeving is de vrijgave van (technische) informatie verplicht gesteld. De vertaling van theorie naar praktijk is echter al jaren een weerbarstige materie.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
4 december 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19