Een vakbeurs is geen vakbeurs zonder showelement of prototypes. De realiteitszin of relevantie is voor vakgenoten niet altijd direct te vinden. Zeker niet als je referentiekader de werkplaats van vandaag is. Wat niet direct morgen te koop is kan toch de werkplaats van de toekomst bepalen.
Automechanika stond ook dit jaar weer bol van de shows. Zo trok lader-fabrikant CTEK feestelijk het doek van een 1967 Shelby GT500 om er trots bij te vermelden dat het de enige echte Eleanor is uit de film ‘Gone in 60 Seconds’. De andere veertien die nodig waren voor de film konden nooit rijden, zijn total-loss of inmiddels gerestaureerd. Dit exemplaar rijdt niet alleen maar is bovendien nog in dezelfde staat als tijdens de film. Dus inclusief gebruikssporen. En al die andere ‘Eleanors’ dan? Kopieën, of in liefhebberstaal: tribute cars die proberen te lijken op het origineel zonder de copyrights van de originele Chip Foose bodykit te schenden.

Automechanika Frankfurt is echter geen SEMA Las Vegas, de tuner-vakbeurs waar dit alles beter tot zijn recht komt. En nieuw is het al helemaal niet. Op naar het nieuws dus. Gelukkig bieden de verschillende equipmentfabrikanten wel een aardige menukaart met inhoudelijk lekkers voor de bezoekers. MAHA toont ons bijvoorbeeld MAIA en MAST, twee van in totaal drie nominaties voor de Automechanika Innovatie Awards die de fabrikant verdiende maar uiteindelijk toch niet ten gelde wist te maken.
Autonome inspectie
MAIA staat voor MAHA Autonome Inspectie Assistent en eenmaal oog in oog met MAIA zien we een soort kruising tussen ‘Hollywood-sterren’ E.T. en Wall-E. Het robotje heeft een body met vier 3D-camera’s en zogeheten omniwheels die het optimale bewegingsvrijheid geven. Tussen de body en het hoofd zit een nek (of arm, zoals MAHA zelf zegt) met zes te bewegen elementen zodat het voertuig van onder tot boven in beeld kan komen.
Uitlijnen en kalibreren
Het bijna 125 jaar bestaande Forvia Hella voert enkele wijzigingen door. Zo worden alle remonderdelen vanaf 1 september onder de naam Hella verkocht. De producten blijven hetzelfde, maar de verpakkingen zijn nieuw. Ook introduceert Hella Gutmann de HG-VCI S 20, een dongel die in een elektrische auto kan worden gestoken. Deze is gekoppeld aan de mega macs S 20 software. Op deze manier kan een health check worden uitgevoerd, zonder dat het diagnoseapparaat zelf bezet blijft.
Verder trok Hella Gutmann op de stand het doek van een nieuw ADAS-kalibratie-apparaat. Deze CSC-Tool X 20 is modulair en kan zowel een auto uitlijnen als de ADAS kalibreren. Hiermee is dit het eerste apparaat op de markt die deze twee functies combineert. Het apparaat werkt met twee 3D-camera’s en heeft een grote monitor. Het haalt gegevens over het voertuig uit de cloud. Vanaf het voorjaar van 2025 is het te koop.



Het begrip autonoom in de afkorting hint al naar de hoge mate van zelfstandigheid in de werkplaats. MAIA zoekt zelf het voertuig op, identificeert het en voert vervolgens een serie inspecties uit. Met hoofd ter hoogte van de wielen controleert het de uitlijning, eenmaal voor de auto controleert het het lichtbeeld en de werking van de ADAS-sensoren en camera’s.
MAHA geeft zelf bovendien hoog op over het modulaire karakter. Nieuwe functies kunnen gemakkelijk worden toegevoegd en het koppelen met de andere digitale systemen in de werkplaats moet de efficiëntie in de werkplaats verder verhogen. Door deze inspectie te automatiseren versnelt het proces en wordt het goedkoper, aldus de bedenkers ervan. Het personeelstekort dat de sector parten speelt komt daar nog eens bij. Is de interesse gewekt? Helaas, tekenen bij het kruisje is er vooralsnog niet bij. Wordt vervolgd dus.
Hoofdrol voor digitalisering
De stand van PPG op Automechanica viel vooral op door de afwezigheid van producten. PPG zet dan ook vol in op digitalisering, wat te zien was aan de stand. De moderne PPG Moonwalk mixmachine is ondertussen vijf jaar op de markt. Op de beurs toonde PPG vooral de nieuwste toevoegingen aan het digitale servicepakket. Deze zijn gekoppeld aan het PPG Linq platform.
Zo is er PPG Linq Color, dat helpt om digitaal de juiste kleurcode te vinden. Hierdoor hoeft de spuiter zich eigenlijk niet meer met de kleurbepaling bezig te houden. De juiste kleurcode wordt vervolgens via het platform doorgestuurd naar de Moonwalk, die zich niet eens op dezelfde locatie hoeft te bevinden. Door de precisie van het apparaat en de omgekeerde flessen wordt er geen lak verspild. Nieuw is ook de slimme weegschaal, gekoppeld aan het systeem. Deze geeft bij het mengen van primers en blanke lak precies de hoeveelheden aan die gemengd moeten worden. Als er een product teveel wordt toegevoegd, berekent de weegschaal zelf hoe het gecorrigeerd kan worden, ook om verspilling te voorkomen. De slimme weegschaal maakt ook een aparte computer overbodig.
Onderdeel van de digitale diensten is ook een uitgebreide consultancy-module. Hiermee helpt PPG de spuiterij om het meest efficiënt te werken en zo het beste rendement te behalen. Spuiters zijn vaak gericht op het spuiten van zoveel mogelijk auto’s, maar soms is met kleine aanpassingen in het proces al veel winst te behalen. PPG is er niet op gericht zoveel mogelijk lak te verkopen, maar meer om samen met de spuiterij het meest uit de toekomst te halen. Deze inzet wordt gewaardeerd, blijkt uit het feit dat PPG op Automechanika Frankfurt 2024 de Innovation Award won voor het digitale ecosysteem.


ADAS-test
De letters MAST staan voor MAHA Adaptieve SysteemTester waarbij de focus ligt op ADAS. De jongste informatie wordt over-the-air binnen gehaald en in combinatie met de rollenbank simuleert en controleert MAST het gedrag van de systemen zonder daarbij toegang te hoeven tot de betreffende controle-units in de auto. In basis laat MAST zich het makkelijkst omschrijven als een frame dat met zuignappen op de motorkap en voorruit rust zodat een televisiescherm op de juiste plek voor de camera’s staat. Al met al zou het daardoor binnen vijf minuten mogelijk moeten zijn om de gehele testprocedure te doorlopen, inclusief plaatsing. MAHA verwacht dat met MAST bovendien minder specifieke diagnosemiddelen nodig zijn zodat de werkplaats uiteindelijk tijd en geld bespaart.
Werkplaatshelden
Ook bij Mahle valt het oog direct op de Hollywood-knipoog. We spotten er bijvoorbeeld de Pirates of the Calibration, Diagnostix Reloaded en The Filter and the Furious. Geen filmposters, maar de Mahle-manier om monteurs een heldenstatus te geven. Tegelijkertijd moet de nieuwe campagne voor merkbeleving zorgen zodat autobedrijven aan de producten van het merk denken als ze zoeken naar onderdelen, filters of equipment.

Topman Arnd Franz verwoordt in zijn presentatie eenzelfde geluid als we op veel stands beluisteren. De blik op 2030 en daar voorbij richtend ontkom je niet aan elektrificatie van het wagenpark. Het tempo waarin de transitie plaatsvindt blijft achter en overheidsdoelstellingen raken uit beeld daardoor. Mahle zet daarom niet alleen in op elektrische mobiliteit (incl. waterstof) maar houdt ook oog voor de verbrandingsmotor. Verbindende factor tussen beide is het segment thermische componenten.
De strategie van zijn voorgangers waarbij het leveringsgamma gestaag is uitgebouwd blijkt succesvol als je de omzetcijfers als uitgangspunt neemt. In vijftien jaar tijd is dat verdubbeld naar 1,25 miljard euro. Om een paar mijlpalen te noemen die er door de jaren heen zijn bijgekomen: turbo’s (2009), thermostaten (2012), airco-compressoren (2017), Digitale ADAS 2.0 (2022) en BatteryPro/TechPro 2.0 dit jaar. Volgens Franz verwacht Mahle de komende jaren harder te kunnen groeien dan de aftermarket in de segmenten waar zij actief zijn. Behalve de focus op elektrificatie zijn er nog twee andere belangrijke pijlers onder de strategie: digitalisering en duurzaamheid.
Foto boven: Nee, dit is geen familie van E.T. of Wall-E, maar MAIA, de autonome inspectie assistent van MAHA. Volgens de fabrikant kan hij zelfstandig de auto identificeren om daarna te controleren of de uitlijning klopt, de camera’s en de koplampen goed staan om dat vervolgens te rapporteren aan de werkplaatsautomatisering. Tegen de voorruit staat MAST, de MAHA Adaptieve SysteemTester.