KwikFit verzet de bakens naar e-mobility en opent in Amsterdam het eerste e-service filiaal. Deze e-service garage gaat zich volledig richten op het onderhoud van elektrische voertuigen en is als ‘concept-store’ een voorbode voor de KwikFit-filialen van de toekomst.
Daarnaast opent KwikFit meerdere e-bike service points in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, waar mensen terecht kunnen met hun e-bike volgens het snelservice-model: online snel een afspraak maken en binnen een uur geholpen.
De eerste e-service garage is geopend aan de Overtoom in Amsterdam waar alles draait om het onderhouden en repareren van elektrische voertuigen. Klanten kunnen bij deze garage van de toekomst terecht voor onderhoud aan zowel hun elektrische auto als e-bike. Daarnaast fungeert de garage als testlab voor e-mobility waar verschillende nieuwe elektrische voertuigen terecht kunnen voor service. Denk hierbij aan e-cargo bikes in alle vormen en maten, e-microcars en LEV’s (Light Electric Vehicles). Deze kennis en ervaring zal de basis zijn voor de verdere ontwikkeling van het e-service concept dat uiteindelijk bij alle KwikFit-garages uitgerold zal worden.
Ook e-bike service
Naast de eerste e-service garage opent KwikFit ook e-bike service points in KwikFit-filialen in Den Haag, Utrecht en Eindhoven. De verkoop van e-bikes vindt veel online plaats; KwikFit zorgt voor een lokaal servicepunt, onafhankelijk van de verkoper of het merk, en met de snelservice waarmee het bedrijf bekend is geworden. Zo kunnen klanten online een afspraak maken en kunnen zij rekenen op transparante prijzen en snelle één-uur-service. Deze eerste service points fungeren als springplank om op termijn ook andere filialen uit te breiden met deze dienstverlening.
De introductie van e-service en e-bike service is een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. “Voor ons is dit de eerste grote stap richting de e-mobility markt en de garage van de toekomst. De energietransitie draait op volle toeren en wij zien onze rol hierin weggelegd in e-mobility”, aldus Martin Post, Managing Director bij KwikFit. “Om bij te dragen aan de energietransitie gaan we er voor zorgen dat onderhoud en reparaties aan allerhande elektrische voertuigen gemakkelijk en snel kunnen worden uitgevoerd. Daarom gaan we ons verbreden van garagebedrijf voor auto’s naar e-mobility service voor elektrische voertuigen. Om ook bij elektrisch onderhoud de kwaliteit te kunnen leveren die klanten van ons gewend zijn, hebben we een speciaal EV-protocol ingericht dat volledig aansluit op de NEN-9140 richtlijnen.”
Toenemende vraag naar elektrisch onderhoud
De markt voor elektrische voertuigen blijft groeien. Nieuwe EV-merken betreden de Nederlandse markt en bestaande merken zetten vol in op elektrisch rijden. Vorig jaar werden voor het eerst meer stekkerauto’s (elektrische en hybride) verkocht dan brandstofauto’s in Nederland. “We verwachten dat de onderhoudsbehoefte van elektrische auto’s breder zal worden en snel zal toenemen doordat ze steeds langer in gebruik zijn, een fase waarin onderhoud steeds belangrijker wordt. Het e-service concept gaat hier een belangrijke rol in spelen”, aldus Pieter Bikker, Director E-mobility bij KwikFit Nederland. “Daarnaast zien we steeds meer andere soorten elektrische voertuigen de markt betreden, van e-bikes tot e-microcars. Hoe Nederlanders zich van A naar B verplaatsen gaat de komende jaren drastisch veranderen en wij zien hier voor onszelf een grote rol in weggelegd.”
Zero-emissie zones
In Nederland moeten vanaf 1 januari 2025 minstens dertig steden een zero-emissie zone hebben ingericht, zo is afgesproken in het Klimaatakkoord. In een zero-emissie zone mogen vanaf dan alleen nog maar vracht- en bestelauto’s rijden die emissievrij aangedreven zijn. Vanaf 2030 moeten alle voertuigen in deze zero-emissie zones volledig emissievrij rijden. Dit betekent dat er stadsdelen en dus ook KwikFit-garages zijn die vanaf 2030 niet meer te bereiken zijn met een brandstofauto.
Bikker: “Dankzij het e-service concept kunnen mensen die elektrisch rijden dan nog steeds voor onderhoud bij ons terecht. Zo zorgen we ervoor dat we, ook in een emissievrije wereld, dezelfde kwaliteit en service kunnen blijven leveren die mensen van ons gewend zijn. We zien in het e-service concept dan ook echt de KwikFit van de toekomst.”