De recyclingbijdrage voor personen- en lichte bedrijfswagens daalt in 2018 van 42,50 naar 40 euro (incl. btw) per nieuw verkocht voertuig. De daling komt volgens ARN onder meer door de hogere gemiddelde demontageleeftijd (inmiddels ruim achttien jaar) en de aantrekkende verkoop van nieuwe auto’s.

Daarnaast zijn efficiencymaatregelen doorgevoerd om autorecycling tegen lagere kosten uit te voeren. Ook de beheerbijdragen voor Li-ion accu’s voor hybride en vol-elektrische auto’s gaan omlaag – gemiddeld tussen de 10 en 15 procent.

Verplichting

De recyclingbijdrage op auto’s is nodig om te voldoen aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling, inclusief hergebruik. In 2016 is 98,7 procent van het gewicht van alle auto’s op verantwoorde wijze gerecycled. Bij de uitvoering werkt ARN samen met ruim driehonderd bedrijven in de keten van afgedankte auto’s. De laatste cruciale procenten worden afgevangen met behulp van de Post Shredder Technology (PST)-fabriek in Tiel. Door het ontwikkelen van mogelijkheden voor tweedehands gebruik van Li-ion accu’s en door de toegenomen schaalgrootte kunnen de tarieven omlaag. Dat betekent dat ook de beheerbijdragen voor deze batterijen omlaag kunnen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties