Nu de economie weer aantrekt, is ook een hogere investeringsbereidheid bij werkplaatsen te verwachten. Aftersales Magazine deed een rondvraag bij de belangrijkste equipmentleveranciers van Nederland en vroeg hen wat zij ervan merken.

Bij foto boven: De nieuwste generatie ADAS-kalibratieset van Texa (RCCS3), die Explora onlangs in het leveringsprogramma heeft opgenomen. Leveranciers merken wel belangstelling voor ADAS-kalibratieapparatuur, maar nog weinig daadwerkelijke verkoop.

De meeste aandacht gaat op dit moment uit naar de deeltjesteller, immers een apparaat dat vanaf 1 juli 2022 verplicht is bij de apk-keuring van dieselvoertuigen. TBA-TEN was de eerste Nederlandse fabrikant die van het NMi de goedkeuring kreeg voor zijn deeltjesteller en de vraag ernaar is volgens de fabrikant dan ook erg groot. Daarnaast merkt TBA-TEN de bereidheid tot investeren in nieuwe viergas- en roetmeters. “Daarbij wordt gekozen voor een volledig nieuwe emissieset, die vanuit TBA-TEN als compacte opstelling op een trolley geleverd wordt”, aldus directeur Patrick Andriessen.

Ook Autec kreeg al vroeg de goedkeuring van het NMi voor zijn deeltjesteller VLT-E9700. Door de apk-verplichting ontstaat er vanzelfsprekend vraag vanuit de markt, legt Pim Pijper uit, die daar wel een waarschuwing bij heeft. “De vraag is laat op gang gekomen. Autobedrijven keken een tijdje de kat uit de boom, maar 1 juli 2022 komt al snel dichterbij. De tijd gaat dringen; testers moeten nog worden gebouwd, afgeleverd en gekeurd, en dat terwijl bestaande werkzaamheden ook doorgaan.”

Dezelfde waarschuwing komt van de kant van TBA-TEN. Patrick Andriessen: “Ons advies voor de garagist die wil investeren, luidt: wacht niet te lang. Laat je goed voorlichten over de mogelijkheden. Kijk goed naar de vereisten die gelden voor een juiste deeltjesteller en de gebruiksvriendelijkheid, niet geheel onbelangrijk. Ook is het belangrijk om te kijken naar de jaarlijks terugkerende kalibratie- en onderhoudskosten.”

Veel belangstelling meldt Overlander voor de uitlijnapparatuur van Ravaglioli. De equipmentleverancier ziet steeds meer autobedrijven die werk in eigen huis willen houden en daarom overgaan tot de aanschaf van deze apparatuur.

Bij Overlander Werkplaatsinrichting ziet ook technisch directeur Dennis Brünings dat veel garagehouders nog in de oriënterende fase verkeren. “Wat is er te koop? Welk systeem? Wat is de investering? Wat zijn de onderhouds- en kalibratiekosten? Omdat nog niet alle leveranciers in Nederland een apparaat in het assortiment hebben dat is voorzien van een NMI-toelating, vanwege de vertraging bij het NMI, zal de investering pas in het eerste kwartaal van 2022 aanvangen.”

Explora levert deeltjestellers van twee merken: de AVL Ditest, die ook door Stokvis wordt geleverd, en de deeltjesteller van Texa. Directeur Bart Kamps noemt de belangstelling ervoor goed: “We verkopen er al substantieel. Vooral de grotere klantengroepen willen het risico niet nemen te laat te beslissen en daardoor niet op tijd klaar te zijn.”

Directeur Arian van den Berg van Stokvis Equipment: “Er is veel vraag naar onze AVL-deeltjesteller, waar inmiddels al grote aantallen van zijn verkocht, door de advanced DC-technologie waar AVL mee werkt en daarmee de toekomstbestendigheid voor het kunnen meten van benzinemotoren. Nu het eerste sample in huis is, zijn er diverse demonstratieafspraken ingepland in het land.”

Rocar-Tech heeft onlangs van Brainbee de PMU400-deeltjesteller gepresenteerd, gebaseerd op de wat duurdere CPC-techniek (condensation particle counter), die deeltjes telt door er vloeistof op te laten condenseren waardoor ze beter geteld kunnen worden, terwijl de apparatuur van onder meer Autec en TBA-TEN op de ionisatie gebaseerde DC-techniek (diffusion charging) is. Desondanks ziet salesmanager Gerben Geerdink van Rocar-Tech voldoende belangstelling voor Brainbee’s CPC-deeltjesteller: “De redenen hiervan zijn dat uiteindelijk het prijsverschil tussen deze meettechnieken toch erg mee blijkt te vallen. Ook komt men er steeds meer achter wat de grote voordelen zijn van de CPC-techniek ten opzichte van de DC-techniek. Hier zijn wij op dit moment dus ook al erg druk mee.”

Ook CBX prijst de PMU400-deeltjesteller, die het onder de merknaam Mahle verkoopt en die volgens directeur Maurits Golüke nu al geschikt is voor het meten van deeltjes op auto’s met een benzinemotor: “Met een bewezen maximale afwijking van 10 procent en een meetbereik tot wel vijftig miljoen deeltjes is de unit niet alleen geschikt voor het simpele apk-keurwerk, maar ook zeer geschikt voor verdere diagnose. Door de hoge verdunningsfactor van 200 is het eigenlijk al duidelijk dat deze unit de meest duurzame van alle deeltjestellers op de markt is.”

Andere apparatuur

Rocar-Tech ziet daarnaast dat in veel werkplaatsen wordt geïnvesteerd in uitlijnapparatuur, ADAS-kalibratiesystemen en hefbruggen. Gerben Geerdink: “Onderstelafstelling is van groot belang aangezien steeds meer voertuigen worden uitgerust met één of meerdere ADAS-systemen. Hierin hebben wij een groot aandeel kunnen leveren met de Ravaglioli TD2.0WiFi-uitlijner, 4502L vierkoloms hefbrug en Brainbee Digital ADAS. De reden hiervoor is dat de Ravaglioli 2.0 WIFI-uitlijner een stuk compacter is. Bijkomend voordeel is dat deze een stuk goedkoper is in de aanschaf. En de gehele meting en afstelling kan plaatsvinden op één werkplek.”

Naast de AVL Ditest-deeltjesteller heeft Stokvis Equipment de afgelopen maanden nog vier nieuwe apparaten geïntroduceerd. Zo waren daar de introducties van de nieuwe Hofmann Geoliner 3D-uitlijnapparatuur voor kleinere ruimtes, een geluidsbeeldcamera van AVL Ditest, profieldieptescanapparatuur van Treadreader en van AHS Prüftechnik een nieuwe rollenbank voor de agrarische sector met vrijloopbanen voor de apk-3 en de spelingsdetector voor de apk-1. “Ook is er veel vraag naar de nieuwste generatie vierkolommers van AutopStenhoj. Bij de investeringen ligt de nadruk meer op uitbreidings- en herstructureringsopdrachten dan puur op vervanging van bestaande apparatuur.”


‘De vraag naar ADAS-kalibratie moet door het autobedrijf gecreëerd worden.’


Overlander ziet met name de vraag naar uitlijnapparatuur sterk toenemen. Dennis Brünings: “De garagist wil zich onderscheiden in werkaanbod en hij wil het werk zelf in eigen werkplaats kunnen uitvoeren. Daarnaast blijft de vraag naar bandenwisselaars actueel. De werkplaatsen hebben het afgelopen jaar redelijk tot goed door kunnen werken en hebben meer werk, zoals uitlijnen, in eigen beheer gehouden.”

ADAS

ADAS-apparatuur vormt een bijzondere categorie equipment, die een flinke investering vraagt voor werk dat zich in veel werkplaatsen nog maar sporadisch aandient. Explora ziet het probleem. Bart Kamps: “Hier spelen factoren als aanbod en ruimte een belangrijkere rol. Een deeltjesteller is een apk-ding, daarvan weet het autobedrijf dat ze die gaan gebruiken. Met ADAS is dat anders. De vraag vanuit de eindgebruiker is laag. Die moet door het autobedrijf gecreëerd worden. Daarnaast is het aantal vierkante meters dat je nodig hebt om deze service aan te bieden voor veel bedrijven best een ding.”

Een afwachtende houding ten aanzien van ADAS-apparatuur zien we ook bij Stokvis Equipment. Arian van den Berg: “ADAS zit nog in de opstartfase. Er is belangstelling, maar het wachten is vooral op harmonisatie van regelgeving en mogelijke integratie binnen de apk.”

Rocar-Tech speelt op de ontwikkelingen op ADAS-gebied in met een digitaal ADAS-kalibratiesysteem, zonder de bekende matrixborden, waar volgens Gerben Geerdink veel klanten, met name schadeherstelbedrijven, in investeren: “Dit is mogelijk geworden doordat ons systeem deze ballenborden rechtstreeks projecteert vanaf het beeldscherm en dit vaak in combinatie met de Ravaglioli TD2.0WiFi compacte uitlijner.”

De eerste in Nederland door het NMi goedgekeurde deeltjesteller van TBA-TEN.

Ook Overlander ziet de vraag naar ADAS-kalibratieapparatuur toenemen, “maar de daadwerkelijke verkoop blijft achter bij de vraag”, aldus Dennis Brünings. “Blijkbaar ligt de drempel voor de garagist toch nog te hoog. Redenen daarvoor zijn dat er nog te veel onduidelijkheden zijn: wat willen de verzekeringsmaatschappijen en tegen welke tarieven? Het advies onzerzijds is toch ADAS-kalibratieapparatuur aan te schaffen in combinatie met wieluitlijnapparatuur.”

CBX, dat onlangs nieuwe 3D-uitlijnapparatuur van Teco heeft geïntroduceerd, “in combinatie met HOT-klemmen. Dit betekent 3D uitlijnen zonder rollen, dus ook niet een klein stukje”, aldus Maurits Golüke. Hij ziet dat onder druk van het commerciële belang vaak onvoldoende aandacht wordt besteed aan diagnose en uitlijnen, in combinatie met ADAS-kalibratie. “We weten gewoon dat bepaalde klanten voornamelijk voor snelheid en gemak kiezen, ook omdat verzekeringsmaatschappijen eigenlijk niet de juiste vergoeding hiervoor geven. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat basiskennis zoals voor uitlijnen verdwijnt. Voor ons is dat ook een reden om hierop in te springen. We vinden het namelijk wel belangrijk dat basisprincipes toegepast worden in de werkplaats, en kunnen hier ook ondersteuning in bieden. In alle keuzes/uitleg die we geven, zit een technische onderbouwing. Dat is echt de kern van onze filosofie.”


Hogere staal- en andere grondstofprijzen maken equipment duurder.


WM Automaterialen, dat van verschillende merken werkplaatsequipment levert, waaronder sinds de doorstart van de Nussbaum Group ook weer volop hefbruggen, ziet dat er veel vraag is naar de deeltjesteller en daarnaast naar de kalibratiesystemen voor ADAS. Manager werkplaatsinrichting Frank Overkamp: “Doordat dit geen verplichte apk-regel is, is de belangstelling vooral vanuit de universele garagebedrijven die een wat jonger wagenpark in onderhoud hebben. Wij organiseren ook infoavonden voor klanten over dit thema en ook hier beginnen de verkoopaantallen op te lopen.”

Beschikbaarheid en prijsstelling

De coronapandemie heeft direct en indirect gevolgen gehad voor de productie, de levering en de prijsstelling van equipment: fabrieken moesten tijdelijk gesloten worden, waardoor onderdelen niet op tijd op de juiste plaats terechtkwamen, met schaarste en dus prijsstijgingen als gevolg. Arian van den Berg: “Voor bepaalde producten ervaren wij wel wat langere levertijden, maar er zijn ook extra voorraden aangelegd, waardoor wij in de meeste gevallen toch tijdig uit kunnen leveren.”

Wel ervaart Stokvis prijsstijgingen, met name door hogere staalprijzen, bij fabrikanten van hefbruggen. “Omdat alle staalverwerkende bedrijven hier last van hebben, betreft het hier een integrale marktstijging die na verloop van tijd hopelijk weer zal normaliseren. Onze overige productlijnen hebben er tot nu toe gelukkig weinig tot geen last van.”

Om dezelfde reden zag Rocar-Tech zich genoodzaakt de prijzen van zijn Ravaglioli-hefbruggen te verhogen. Rocar-Tech ervaart eigenlijk alleen problemen wanneer klanten speciale wensen hebben, dankzij een ruime voorraad “waardoor wij veel vrijwel direct uit voorraad kunnen leveren”, aldus Gerben Geerdink. “Wel proberen wij zoveel mogelijk met onze klanten mee te denken bij producten die wij wel en/of niet op voorraad hebben, maar wij hebben nog geen klant stil laten staan omdat iets niet geleverd kan worden. Dit is wel het voordeel als je met de bekende Europese leveranciers zaken doet.”

Net als Rocar-Tech ziet CBX het voordeel van het werken met Europese fabrikanten. Maurits Golüke: “Daardoor is het transport voor ons geen probleem. Ik kan me voorstellen dat leveringen uit China bijvoorbeeld veel lastiger zijn, maar daar doen wij tot op heden geen zaken. Overigens merken we dat klanten over het algemeen heel begripvol zijn aangezien algemeen bekend is wat de impact van corona is geweest.”

Maurits Golüke: “We hebben van de meeste leveranciers ook al meerdere prijsverhogingen gekregen. Uiteraard probeert iedereen de prijzen zo min mogelijk te verhogen, maar sommige prijzen schieten zo gigantisch omhoog dat er geen ontkomen aan is, helaas. Wellicht brengt dat ons ook meer tot inzicht om meer te kijken naar betrouwbare, duurzame investeringen, in plaats van investeringen die ‘slechts’ vijf jaar mee hoeven te gaan.”

Explora laat weten met de beschikbaarheid nog niet in de problemen te komen, maar ziet ook dat prijsstijgingen onvermijdelijk zijn. Bart Kamps: “Uiteraard ontkomen wij ook niet aan de supply chain-problematiek. Onze voorraadpositie was altijd al goed en die maximaliseren we nu om leveringsproblemen tot een minimum te beperken. Prijsstijgingen zijn ook in onze branche ongekend. Prijzen van staal, elektrocomponenten en transport stijgen, onze apparatuurprijzen stijgen bijna evenredig mee.”

Autec ervaart eenzelfde situatie. Pim Pijper: “Ook wij moeten, net als de rest van de Nederlandse markt, rekening houden met langere levertijden en tekorten aan materialen. De vraag naar onze producten is groot. Dat is iets om trots op te zijn. Vooralsnog kunnen wij onze reeds geplande leverdata halen. Of dat zo blijft, hangt sterk af van de toeleveranciers; kunnen zij leveren en tegen welke kosten? Schaarste creëert prijsexplosies. Dat is een gegeven, door de eeuwen heen.”

De CPC-deeltjesteller van Brainbee die Rocar-Tech levert heeft net als de Mahle CPC-deeltjesteller het voordeel dat hij nu al geschikt is om ook bij benzinemotoren de uitstoot te meten. Verwachting is dat er op termijn ook voor deze motoren een meting bij de apk verplicht zal worden gesteld.

Patrick Andriessen stelt daar tegenover op de huidige situatie geanticipeerd te hebben: “Leveringen van componenten, met name elektrische componenten, vormen zeker een uitdaging. Aangezien wij ruim op tijd klaar waren met de typetoelating van de deeltjesteller en denken een redelijke inschatting te hebben gemaakt van de markt, hebben wij ruim voldoende ingekocht. Deze leveringen verlopen momenteel allemaal volgens planning. Wij ervaren geen problemen met de productie en leveringen van onze apparatuur.’’

Mede hierdoor heeft TBA-TEN nog geen prijsverhogingen hoeven doorvoeren. Patrick Andriessen: “Wij hebben ruim op tijd de juiste/geschikte componenten ingekocht. Wij hebben onze huidige prijzen niet verhoogd en kunnen de TEN AEM-deeltjesteller nog steeds leveren voor de huidige actieprijzen.”

Frank Overkamp ervaart hier en daar wel problemen met de beschikbaarheid van equipment, “maar dit valt over het algemeen reuze mee. Dit komt mede doordat wij vaak een goed alternatief kunnen bieden. Wij hebben het geluk dat onze inkoopafdeling grote bestellingen hebben gedaan bij leveranciers tegen de oude condities, dit betekent dat we voorlopig in veel gevallen de prijzen niet per direct hoeven te verhogen.” Uitzondering is ook hier de productgroep hefbruggen, vanwege de gestegen grondstofprijzen.

Vooruitzichten

Behalve dat 1 juli 2022 snel dichterbij komt en dus de deeltjesteller verplicht wordt om apk’s voor dieselvoertuigen te mogen doen, zien de meeste equipmentleveranciers 2022 met vertrouwen tegemoet. Natuurlijk geldt dat voor TBA-TEN, die zich immers heeft gespecialiseerd in emissieapparatuur, maar ook voor een equipmentleverancier als Autec, die daarnaast onder meer hefbruggen en remmentestbanken levert. Pim Pijper: “Wij hopen dat de spanning uit de markt verdwijnt op het gebied van beschikbaarheid van materialen en logistieke processen. Daarnaast verwachten wij onze groeilijn van 2021 te kunnen voorzetten. Deze is wel deels afhankelijk van de beschikbaarheid van materiaal en normalisering van prijzen.”


Grote verwachtingen
voor 2022.


Ook Rocar-Tech verwacht het in 2022 drukker te gaan krijgen nu ondernemers weer durven te investeren, met name vanwege een toenemende belangstelling voor zijn deeltjesteller en ADAS-systemen. Salesmanager Gerben Geerdink: “Dit hoofdzakelijk omdat bedrijven er niet aan ontkomen als zij met de tijd willen meegaan. Verder maken wij op dit moment een sterke groei door met ons bedrijf, dit mede dankzij de drukte die ons bedrijf ervaart. Daarbij komt ook dat wij ons assortiment dieper en breder willen uitbreiden met nieuwe producten zodat wij steeds meer raakvlakken krijgen met de verschillende soorten aanvragen die wij op dit moment binnen krijgen.”

Voor de toekomst ziet CBX vooral een toename in bedrijven die bereid zijn te investeren in kwaliteit. Maurits Golüke: “Ik zie nu al dat bedrijven toch steeds meer zoeken naar een betrouwbare partner, die ook betrouwbare producten levert. Dat vereist vaak in eerste instantie een iets grotere investering, maar resulteert in veel meer rendement. Ik zie steeds meer terugkomen dat men daar in wil investeren en wij zien daar ook een rol voor ons weggelegd. Wij zijn wellicht niet de grootste, maar wij hebben wel een heel hoog kennisniveau en hebben service als speerpunt. Ik zie de toekomst dan ook goed tegemoet, in de overtuiging dat kwaliteit het altijd wint.”

Prijsstijgingen doen zich vrijwel overal voor vanwege de hogere grondstofprijzen. Met name hogere staalprijzen voeren de prijs voor hefbruggen op, zoals voor deze Ravaglioli tweekoloms hefbrug, speciaal voor elektrische voertuigen.

Ook bij Stokvis Equipment zijn de geluiden louter positief. Arian van den Berg: “Mijn verwachting is dat we na onze sterke groei in 2020 en 2021 verder doorgroeien in 2022. Dit wordt mede ondersteund door een aantal grote nieuwe en verbouwingsprojecten, apk-gedreven verkoop van de deeltjesteller en spelingsdetector, versterking van onze marktpositie bij de grotere clusters in zowel het gebonden als het vrije kanaal en diverse nieuwe producten en ontwikkelingen die op stapel staan.”

Hoewel ook Explora 2022 positief tegemoet ziet, zet Bart Kamps wel twee kanttekeningen bij het komende jaar: “De grootste uitdagingen zijn de supply chain-problematiek en personeelstekorten.”

Overlander is gematigd enthousiast over het verloop van 2021, maar heeft het volste vertrouwen in het komend jaar, “met name met betrekking tot investeringen in de deeltjesteller, ADAS-kalibratiesystemen, uitlijnapparatuur en ook equipment voor elektrische voertuigen”, aldus Dennis Brünings.

WM Automaterialen tot slot zit uiteraard in de lift vanwege de opening begin dit jaar van de zesde vestiging in Halfweg en verwacht ook in 2022 een stijging van de omzet, niet alleen voor automaterialen, maar ook op het gebied van equipment.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38